problemen met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patrisch2307

problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 16:30

hj
ik heb een paard van bijna 4 jaar
ik ben nu aan het proberen om hem te longeren. maar dat gaat niet zo goed. iedere keer stopt hij in een bepaalde hoek. en draait zich dan en dan komt de longe om hem heen te zitten. Als ik met de zweep probeer hem voorwaarts te drijven wordt hij heel paniekerig.
wat kan ik doen.
ooh ja hij is moet nog ingereden worden.
groetjes

Kingsley2

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:36

Hoi

Probeer hem voor te zijn dus kijk goed naar zijn hoofd en lichaam, dus naar zijn gedrag gaat hij langzamer lopen wijs de zweep naar zijn buik gebruik je stem heel duidelijk met ga door niet slaan maar alleen wiebelen. Hou hem aan het werk wissel vaak van overgangen zorg dat hij met jou bezig is. Vraag voor de hoeken al wat meer stelling zodat hij zijn hoofd naar binnen moet buigen en dan wijs je met de zweep naar zijn buik drijf hem van je af. Wees concequent maar heb wel veel geduld gebruik ook veel je stem.

Als het elke keer in de zelfde hoek is moet je hem voor zijn met je stem en met je zweep dus wiebelen als je denkt dat hij gaat omdraaien. dus als hij dreigd weg te draaien zorg dat je zijn hoofd naar je toe draaid en je zweep en je stem erbij om hem aan de gang te houden. Laat hem desnoods als je aan het stappen was draven.

Maar kijk goed naar zijn gedrag je ziet meestal aan een paard als hij wat gaat doen Haha! dus goed opletten. Knipoog

patrisch2307

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 15:45

in stap doet hij het prima.
in de draf begint hij te eteren zoals ik had beschreven

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:42

Dus zorgen dat je concequent bent hem hem aan het werk op jouw gericht veel overgangen, probeer anders met dubbele longe te longeren en een longeersingel. Lijnen aan de zijkant door de ringetjes aan iedere kant en de buitenste lijn dan achter zijn kont langs. hij werkt dan ook meer van achteruit en je hebt contact aan beide kanten,
en niet hard zwaaien of jagerig doen moet je zweep wijzen en wiebelen en veel je stem en lichaam gebruiken toch. als hij wil omdraaien vraag je overdreven stelling en de zweep tegen zijn kont houden en boos zeggen ga door. jij bent de baas ik heb veel jonge paarden beleerd je zal echt rustig en cocequent moeten zijn. Knipoog

patrisch2307

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:01

hoi
ik heb gister een longeersingel gekregen en gaan zaterdaag een tweede longe halen.
en ga het dan nog eens proberen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:09

probeer zaterdag al je gaat longeren veel je stem te gebruiken. het is even moeilijk met dubbelen lijnen maar uiteindelijk gaan ze ook negeven en ontspannen. Als hij het nou eng vind de lijn achter zijn billen dan kan je hem ook eerst even een beetje los achter zijn billen hangen en dan aan de binnen kant aan je longeer singel vast maken, dit heb ik bij king ook eerst gedaan 5 min omdat hij die straken lijn achter zijn billen maar niks vond en daarna was het goed. Knipoog

gebruik wel in het begin de onderste ringetjes dan heb je iets meer te vertellen als dat een paar keer goed gegaan is en hij loopt lekker dan kan je hem steeds iets hoger doen. Knipoog
als je omdraait zorg dat je binnen lijn die naar buiten gaat ontspant anders denken ze dat ze niet kunnen draaien en dan kunnen ze schrikken.

Nou succes
Ik hoor graag hoe het gegaan is.

patrisch2307

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:31

hj
ik heb het met dubbele lijnen geproberd en in stap doet hij het prima ik heb hem nog niet laten draven.
maar hij begint meteen te schuimen in zijn mond als hij het bit in heeft. is dat erg?? ik heb namelijk zo'n singel gekregen die je aan het bit vast moet maken en met een staartriem is deze goed of moet ik een andere halen??
ik heb vandaag geprobeerd om hem alleen met mijn stem te laten lopen zonder longe maar door de wind was dat niet zo'n succes. gister deed hij het wel goed.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:40

Je moet gewoon zo'n longeersingel met ringetjes hebben die je om zijn buik doet, De longeerlijnen aan het bit vast klikken en dan door de ringetjes halen.

dat schuimen in zijn mond dat is heel goed dan ontspant hij. Gaat hij ook een beetje kouwen dan is hij ook bezig met ontspannen en te begrijpen wat jij bedoeld? Leuk om te horen dat hij gaat schuimen! Haha!

Een tip als hij moet omdraaien laat de lijn die nu binnen is iets meer vieren anders kan hij niet goed draaien, Paarden kunnen schrikken of in paniek raken als je niet goed meegeeft met je lijn. Het gebeurt vaak zij onze instructeur.

Heb je de lijn ook achter zijn billen langs gehaald of over de schoft. Als je hem achter de billen langs doet gaan ze nog meer van achteruit werken.

Nou succes Knipoog

patrisch2307 schreef:
hj
ik heb het met dubbele lijnen geproberd en in stap doet hij het prima ik heb hem nog niet laten draven.
maar hij begint meteen te schuimen in zijn mond als hij het bit in heeft. is dat erg?? ik heb namelijk zo'n singel gekregen die je aan het bit vast moet maken en met een staartriem is deze goed of moet ik een andere halen??
ik heb vandaag geprobeerd om hem alleen met mijn stem te laten lopen zonder longe maar door de wind was dat niet zo'n succes. gister deed hij het wel goed.

patrisch2307

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:15

ik heb de lijn acter zijn billen gedaan je. hij kauwt ook op het bit.
ik ga binnekort kijken voor een andere singel.
weet je je mischien hoe ik het beste hem het sturen aan kan leren want dat snapt hij niet. net als de gangen. Hij luisterd al ik stap en hoo zeg:D
groetjes

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:52

probeer hem eerst op de volte te longeren. En als je draaien dan ontspan je, je binnenlijn die laat je iets vieren dan kan hij zijn draai maken. Probeer wel je longeerzweep erbij te houden dan kan je met je stem en wiebelen met je zweep.

Rechtuit kan je ook proberen dan is het sturen het zelfde als dat je erop zit, en dan loop je erachter.

Het is wel pittig het is harder werken als met een enkele longeerlijn maar ik vind het wel leuk om te doen.

en het kauwen op het bit is ook goed als hij dan ook nog eens een beetje gaat schuimen in zijn mond dan is hij lekkker ontspannen bezig. Knipoog