het lijkt idd zachter maar wat je doet is omdat het zo makkelijk rekt en het dus als hij juist vast zit niet veel lijkt in de werken is het te strak doen=altijd druk. Een touwtje bijvoorbeeld zit los of vast, vind ik ook weer niet super want dan krijg je het constant los vast. Een bijzetteugel zit er tussenin, iets rek maar niet teveel, maar is ook weer erg zwaar en beweegt weer veel in de mond. Ik gebruik zelf een bijzet maar alleen als buitenteugel zodat ik heb van binnen naar buiten kan laten lopen op de volte, maar ook pas als de pony voorwaarts neerwaarts gaat. Ik hoop ooit nog eens iets te vinden wat minder zwaar is, iets meebeweegt (maar uiteindelijk toch een duidelijke nee heeft) en waar je er ook 1 van kunt gebruiken ipv 2. Als een paard nog niet zo goed van binnen naar buiten kan lopen en je knoopt er aan 2 kanten een hulpteugel aan dan krijg je dus het op de binnenhand hangen, op de binnenschouder vallen, niet ondertreden met binnen achter en dat soort problemen. Een oplossing kan zijn dubbele longe zodat je zelf de hoeveel heid druk en mate van oprichting kunt bepalen, maar hoor ook veel positieve dingen over het passoa tuig. Ik heb dit gebruikt op school maar dat was het nu ben ik me meer gaan verdiepen en het lijf en zal hem eigelijk weer eens moeten gebruiken om te kijken wat het doet.