Lange lijnen > Wijken, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Lange lijnen > Wijken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:21

Hallo,
misschien kom ik nu met een vrij lastige vraag omdat ik dus zelf niet rijd... en daar verder qua beenhulpen etc. niet veel weet, en dus ook met een antwoord als wat je ohz ook zou doen
met je been, dan met je zweep niet veel heb. Ik heb trouwens een shetlander, die al netjes aan de lange lijnen
loopt, en dus de basis goed kent. Knipoog

Nu even terug naar de vraag; Hóe kan ik hem leren wijken, als ik niet weet hoe dat ohz zou
moeten?
Dus als iemand een duidelijke uitleg voor me heeft, ben ik diegene érg dankbaar! Lachen

Spirit_

Re: Lange lijnen > Wijken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:28

Pistasche @ bokt doet ook LL en wijkt ook. Misschien kun je haar even PB-en

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:52

Ik neem aan dat je pony dus ook het wijken niet beheerst. Er zijn verschillende manieren, maar als je zowel jij als je pony het niet beheerst zou ik het op de volgende manier aanpakken:

De meeste pony's zijn gewend aan het commando "Om!" bij bijv. het poetsen, en doen dan altijd keurig een pasje opzij met hun achterhand. Dit is ook erg handig te gebruiken bij het leren wijken aan de LL heb ik gemerkt.

Allereerst zorg je dat de basis goed voor elkaar is aan de LL. Je pony moet netjes van tempo kunne wisselen en goed aan de teugelhulpen staan. Maar uit je verhaal begrijp ik dat dat het geval is.

Maargoed, als je zover bent kun je het heel rustig op gaan pakken, door bij A (of C) af te wenden, en nadat je een stukje rechtuit bent gestapt, duw/tik je je zweep tegen de achterhand en geef je duidelijk het commando "Om!" Reageert je pony erop door een beetje opzij te gaan (al is het maar 1 pasje!) gelijk uitgebreidt belonen! Dit herhaal je nog een paar keer, totdat je het idee hebt dat je pony enigszins begrijpt wat je van hem wilt (nog steeds, heeeel blij zijn als het maar 1 pasje is! ) Dan stop je met vragen, en ga je bij een volgende training weer verder. En zo kun je het steeds verder opbouwen door steeds een paar pasjes meer te vragen. De ene pony heeft het zo door, en loopt na een paar trainingen al keurig zijwaarts, en de andere doet er iets langer over. Hou hier rekening mee en wees niet teleurgesteld als het een tijdje duurt voordat je pony het snapt. Zeker als de pony zelf ook onervaren is met wijken moet je er lekker de tijd voor nemen en het stukje bij beetje opbouwen.

Wel moet ik er even bij zeggen dat het lastig blijft om het zo via internet uit te leggen, en zeker als je zelf geen ervaring met zijgangen hebt is het nog moeilijker. Maar dit is een manier om het aan te leren, en misschien merk je al trainend hoe jouw pony er het beste op reageert om opzij te gaan.

Succes ermee in ieder geval!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:30

Oke dankje eline! ik ga ook pistache nog even pb'en!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:01

Vraagje wat is het nut van wijken aan de lange teugel(lijnen) ????

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:47

andafries schreef:
Vraagje wat is het nut van wijken aan de lange teugel(lijnen) ????

Ik zie dat je zelf ook aan de lange teugel werkt (of misschien noem jij het anders) dus begrijp niet zo goed waarom je deze vraag stelt?

En bovendien, als je niet meer op je Shetlandpony kunt rijden (wat bij de TS het geval is) is dit toch een hele leuke en goede vervanger om toch serieus aan het trainen te zijn. En met de zijgangen heb je weer een extra meerwaarde in je training, waardoor je pony nog weer soepeler en sterker in zijn lijf wordt. Ook doe ik mee aan wedstrijden aan de Lange Teugel en daar is het een verplicht onderdeel in de klasse Midden.
Reden genoeg lijkt me dus Lachen

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:33

Inderdaad doe ik met mijn paard ook werken aan de lange teugel . En voor een shetland pony is het heel nuttig. Ook geef ik les aan een shetland club hierin. . Mijn paard beheerst alle zijgangen schouderbinnen en buitenwaarts, travers en renvers, appuyeren, maar wijken dus niet. En waarom niet zul je je afvragen omdat dit geen oefening is voor lange teugel is zelfs onlogisch voor het paard. Want wijken voor het been doe je op het paard. Dus als ik erop zit doe ik het wel omdat je met je paard door eenzijdige kuit druk hij opzij gaat . Echter met lange teugel heb je geen kuit alleen maar een stokje en die wordt door jou ook nog omhoog gehouden. Ik houd mijn stokje naar beneden maar gebruik het stokje niet om een zijgang te doen. Dat vertel ik hem met de teugel en de plaats waar ik achter of naast hem loop. En een paard of pony wordt van het wijken ook echt niet soepeler het is alleen maar een gehoorzaamheid oefening voor onder het zadel. Juist van voltes en schouderbinnen- en buitenwaarts wordt het paard soepeler. En de reden van dat het in een proefje gevraagd wordt vindt ik al helemaal onzin. Want wie heeft dat proefje gemaakt ??? Mijn grote voorbeeld is de Spaanse rijschool te Wenen en ik heb nog nooit een video of live gezien dat ze een paard aan de lange teugel lieten wijken ???. Maarja er zijn verschillende wegen die naar Rome gaan. Ik zie dus het nut er niet van in en begrijp ook niet de hierboven genoemde reden. Ik had gehoopt op een duidelijkere reden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:35

Degene aan de wedstrijdproeven voor Dressuur aan de Lange Teugel, is dhr. Pieterse, en die is vrij bekend in de Spaanse paarden-wereld. Hij traint bijv. paarden voor shows als Appassionata (aan de Lange Teugel) en is jury bij de wedstrijden aan de Lange Teugel voor Shetlandpony's, en hij (en de deelnemers ook) neemt het behoorlijk serieus. Dus nee dit is niet zomaar een beetje lol met je knol en voor de grap die proefjes rijden. Overigens waarom wél wijken voor het been(ohz), en níet wijken voor een teugel/zweep aanraking of zelfs op een stemcommando. Eén van mijn merries kan wijken op stemcommando, en doet dit even correct als onder het zadel. De andere pony waar ik mee aan de Lange Teugel train doet het door te wijken voor mijn zweepdruk.
Daarbij, waarom is de eerste zijgang die in de huidige dressuur gevraagd wordt, het wijken? Omdat het voor het paard in het begin eenvoudiger is om niet in contrabuiging/stelling opzij te hoeven gaan. Waarom wordt er eerst schouderbinnenwaarts gevraagd en dan pas de travers? Om exact dezelfde reden, het is voor het paard wederom eenvoudiger om eerst in de normale stelling/buiging een zijgang te lopen.
Ik zie het wijken dan ook niet als einddoel, maar als middel om mijn pony's kennis te laten maken met de zijgangen, en het voor hun in het begin eenvoudig te houden. Door eerst te leren opzij te gaan in de voor hun eenvoudigere positie, en dáárna pas weer een stapje verder te gaan.
Citaat:
Mijn grote voorbeeld is de Spaanse rijschool te Wenen en ik heb nog nooit een video of live gezien dat ze een paard aan de lange teugel lieten wijken ???.

dit is werkelijk appels met peren vergelijken. Stel, iemand heeft Anky als grote voorbeeld, nou ik heb haar ook werkelijk NOG NOOIT zien wijken, alleen maar appuyeren in galop, en passage piaffe. DUS conclusie, ik moet alleen nog maar met mijn paard appuyeren en hem in de piaffe laten lopen, WANT Anky wijkt ook niet.. Rolleyes met alle respect maar dat slaat werkelijk nergens op.
Practise makes perfect, en eerst aan de basis werken. Natuurlijk is het einddoel om je paard mooi verzameld te laten lopen en hem in alle souplesse bijv. te laten appuyeren en travers laten lopen. Maar om dat te bereiken zul je toch echt onderaan moeten beginnen en ter voorbereiding van de zijgangen vind ik het wijken een erg nuttige oefening.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:41

Sorry ik ken dhr Pietersen niet hij zal er wel verstand van hebben neem ik aan. Maar ik zie wijken als een gehoorzaamsheid oefening voor het been. En absoluut niet als oefening om je paard/pony leniger te krijgen. En een paard een zijgang aan leren aan de lange teugel begin ik juist met schoudervoor . Ik ga dan aan de binnenkant van het paard lopen doe de buiten teugel naar binnen en vraag een beetjes stelling met de binnenteugel. Hier komt geen zweep aan te pas. Moet zelfs opletten dat het paard niet teveel doet. Zo heb ik vrij veel paarden maar ook shetland pony's geleerd en vrijwel geen problemen gehad met de zijgangen. Alleen je moet er wel de tijd voor nemen de meeste mensen willen te snel. Zou niet weten hoe je een paard correct leert wijken.
Ik lees uit jou bescrijving dat je een paard om leert op stal dat doe ik ook . Mijn paarden doen dan de kont opzij maar blijven vaak met de voorbenen staan. Nu ga je dus op de AC-lijn staan en zeg je om dan gaat dus eerst de achterhand om is niet de bedoeling van wijken. Heb altijd geleerd van nooit achterhand voor. Ik vindt het wel heel goed dat je je pony na een pasje al vrolijk beloont, super!!! Mar ik blijf erbij da wijken niet een juiste oefening voor het werk aan de lange teugel is ik denk dat je net zo makkelijk en in mijn ogen makkelijker voor het paard kunt beginnen met schouder voor of schouder buiten. In mijn ogen is het voor het paard zeer verwarrend om te wijken en moet je heel goed uitkijken dat de achterhand niet voor komt. Want zoals je het zelf zeg je bent er heel serieus mee bezig ik ook trouwens .

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:52

Dan hebben we hierbij een meningsverschil, want mijn pony's reageren heel goed op het feit dat we beginnen met het wijken om de zijgangen aan te leren. Het heeft verder ook niet zoveel zin om erop in te gaan, want jij bent blijkbaar niet van het idee af te brengen dat wijken aan de lange teugel een tijdverspillende en nutteloze oefening is.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:21

Blijkbaar werkt het bij jou wel goed en zie je wel degelijk het nut ervan in. Bij mij is het nooit gelukt om correct te wijken zal wel aan mij liggen natuurlijk. Jij ziet het dus als voorbereiding op de zijgangen. Mijn ervaring is dat mijn paard gaat twijfelen als ik probeer te wijken. Vraagje hoe doe jij dan de zijgang appuyeren dan ??? Want we kunnen dan wel een meningsverschilletje hebben en je zegt wel dat ik niet van het idee af te brengen ben . Maar misschien kan ik jou ook wel op andere ideeen brengen. Ik luister graag naar ervaren mensen maar dat houdt niet in dat ik alles overneem . We kunnen best van elkaars ideeen gebruik maken.Ik probeer duidelijk mijn mening en ervaring te geven. Want werken aan de lange teugel is ontzettend gaaf om te doen. Voor een tijdje terug vond ik het nog ontzettend moeilijk om aan de buitenkant van mijn paard te lopen als hij in galop is . En nu doen we vrij gemakkelijk galop appuyementen en we hebben vandaag zelfs een halve pirouette gedaan. En ik sta nog iedere keer versteld van hoe makkelijk paard dingen doen aan de lange teugel en ook hoeveel plezier de meeste paarden en mensen erin hebben , tja het is voor de mens soms wel zweten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:39

Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind jouw toon nogal neerbuigend overkomen. Hoe je bijvoorbeeld insinueert dat degene die de wedstrijdproeven maakt wel een beetje een idioot moet zijn om er wijken in te stoppen. En dat dat totale onzin zou zijn. Imo sta je er dan niet voor open om er iets uit te leren..
Ik zeg niet dat jouw methode niet deugt, want in feite doe ik hetzelfde, alleen ik gebruik het wijken als een extra trainingsmethode voor mijn pony's.

Ik begrijp niet waarom je niet correct aan de lange teugel zou kunnen wijken.. in feite vervang je je been voor een zweephulp en kun je met je buitenhand/lijn, de stelling/achterhand regelen. Ik zie het wijken ook niet als het enige middel om een paard soepel en gehoorzaam te krijgen. En ik ben vaker met voltes schoudervoor/binnenwaarts e.d. bezig dan met wijken. De reden dat ik hier over het wijken begin is omdat de TS daar een vraag over stelt. Imo dwalen we nu ook een beetje af van de eigenlijke vraag.
Want ik heb niet het idee dat de TS de bedoeling heeft om op Grand Prix niveau met haar pony te gaan lopen. Ze wil lekker bezig zijn met haar pony en wil dan ook graag wat verder dan enkel de basisfiguren. Het wijken is dan een leuke afwisseling in de training en heeft imo zeker een trainingswaarde, ook als je niet wilt gaan appuyeren of van plan bent je paard vliegende galopswissels aan te leren.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 23:24

Nagelbijten / Gniffelen Ik denk ook niet dat dat Max gaat lukken ROFL Galop aan de longe is al racen bij hem (yihaa) dus vliegende galopswissels aan de lange lijnen, ik pas! Knipoog

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:47

Ik neerbuigend overkomen ??? Was dat absoluut niet van plan. En ik heb ook nooit gezegd dat degene die wedsrtijd proeven idioot is alleen maar dat ik het niet begrijp. En graag wilde weten wie die proeven bedacht heeft. En waarom hij het nut er wel van inziet ? Ik wil altijd graag iets leren maar men moet wel kunnen vertellen waarom iets gedaan moet worden. Jij had ook gezegd omdat het in een proef moest.Wist je trouwens dat ze in Duitsland wijken onder het zadel niet eens in de proeven daar hebben.

Ik vindt het wel een interessante discussie trouwens , goed jij geeft dus met de zweep het commando en stem dat het paaard moet wijken. Dat begrijp ik goed toch? Als de achterhand voor komt dan vang je op met de buiten teugel. Waar loop jezelf dan op dat moment dus tijdens het wijken ??? Oke toch even een stapje verder dan wil je met het paard appuyeren welke hulp en waar loop je dan???
Ik begrijp dat topic starter alleen maar de basis wil , jammer genoeg want met een shetlander kan je veel meer dan alleen maar de basis. Ook galop werk moet te doen zijn . Mijn paard ging in het begin ook als een speer vooruit maar als je korte stukjes doet dan komt dat vanzelf wel. Het is een kwestie van tijd ,jaren misschien wel maar dat is toch niet erg. Alleen ik kijk wel vooruit en wil een paard niet in verwarring brengen en dat is ook de reden dat ik reageer op deze vraag.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:48

Ik zie het nut ook niet zo van wijken, je paard een beetje zijwaarts laten lopen voor je been dat je naar achter licht, waarom nou niet eerst je paard leren buigen en dan schouder binnen/buiten. Heb je veel meer aan. Ik wijk ook nooit, maar probeer gelijk steeds meer buiging te verkrijgen tot een perfecte sb. Onder het zadel, aan de hand en aan de lange teugel. Ik pb je even.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:11

Ik weet een hele goede reden om te wijken aan de lange lijnen... om je paard voor te bereiden op wijken onder het zadel, want zonder ruiter op de rug is het toch vaak makkelijker dan met ruiter.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:19

ja dat is zo
maar waarom dan niet gewoon sb op de diagonaal?
ik vind wijken een onlogisch onderdeel, een vrij recht paard pootje over laten doen, hij gaat zo meer kruizen etc en lijkt me minder fijn voor de gewrichten als sb, daarna zijn de hulpen ook zo verschillend en zie ik het niet echt als voorbereiding. sb is een van de oefeningen die ik het eerst aanleer aan de hand omdat ze er zoveel beter en sterken van worden in het lijf en daarom ook beter voorwaarts neerwaarts wat met longeren en rijden weer handiger is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:27

Ik heb dat ook al vaker geprobeerd, maar ook mijn paard (die onder het zadel wijkt voor een 9) snapt daar geen fluit van en gaat direct over in een appuyement. Ik heb dat dus ook maar opgegeven en doe alleen nog echte zijgangen. Ik ben trouwens geen ervaren persoon hierin hoor, doe het alleen voor de afwisseling en opbouw na rust.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:51

wijken is ook vaak een voorberijding op SB en travers en appuyeren. Bij SB moet je paard ook grotendeels wijken voor je binnenbeen en als ze wijken onder de knie hebben vergemakkelijkt dat het alleen maar!

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:10

Dit topic gaat over hoe je een paard leert wijken en niet over het nut van wijken.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:28

Ik heb inmiddels geoefend, geoefend en geoefend maar het wil nog niet erg goed lukken, een paar kleine pasjes lukt maar nog niet erg netjes. We laten het er eerst nog even bij, en misschien in de zomer proberen we het opnieuw. Bedankt voor de tips, en als iemand nog een goede tip heeft voor het LL-en hoor ik het graag. Knipoog

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:02

lailapri schreef:
Ik zie het nut ook niet zo van wijken, je paard een beetje zijwaarts laten lopen voor je been dat je naar achter licht, waarom nou niet eerst je paard leren buigen en dan schouder binnen/buiten. Heb je veel meer aan. Ik wijk ook nooit, maar probeer gelijk steeds meer buiging te verkrijgen tot een perfecte sb. Onder het zadel, aan de hand en aan de lange teugel. Ik pb je even.

Helemaal mee eens

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:13

waarom het over het nut van wel of niet gaat, nou, ik vind het bijv een hele interesante discussie. Probleem is denk ik dat het lange lijnen werk nog redelijk onbekend is in NL en er is niet of nauwelijks aan de juiste instructie te komen.
Ik vind trouwens zowel andafries als Eliine niet vervelend overkomen

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:07

Dit is intressant even stipje dus zodat ik morgen met een frisse kop kan lezen.