Longeren aan een lijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cortes_

Longeren aan een lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:43

Hallo,
Ik heb een best moeilijk paard met rijden, ik ik longeer hem altijd even voor rijden. Hij is vroeger mishandeld, dus . . Hij wordt ook helaal panisch in situaties waarin hij niet kan vluchten (kort vaststaan,kleine ruimtes, ect). Ik hoor de laatste tijd heel veel over dat het zo slecht is om aan 1 lijn te longeren, dus toen dacht ik van koop ik een longeersingel of een pessoa voor hem, maar dan zet je hem wel gewoon vast en ik weet eigenlijk wel zeker dat hij dan heel bang wordt.. Verder heeft ook ook nog problemen met zijn bespiering, dus moet ik hem wel zo goed mogelijk laten bewegen. Wat moet ik doen?

Gr, Darcy

Anoli

Re: Longeren aan een lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:46

en helemaal los dan...

die van mij gaat gewoon in een afgezet stuk en dan gewoon los laat ik haar draven stappen etc, ook omdraaien op de andere hand geen enkel probleem...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:54

Zo slecht is het helemaal niet hoor, om aan 1 lijn te longeren.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:57

Ik heb geen afgesloten longeercirkel.. En anders loop hij het bos in Knipoog.

Oke, maar ik had van allemaal mensen gehoord dat je hem dan omtrekt?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:04

en gewoon met 2 lijnen longeren?

en anders wel met 1. maar dan gewoon beide kanten even veel rondjes...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:05

btw... ik vind het erg naar voor je dat je paard mishandeld is geweest, maar zou je hem dan niet eerst eens over zijn trauma heen helpen?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:05

Cortes_ schreef:
Ik heb geen afgesloten longeercirkel.. En anders loop hij het bos in Knipoog.

Oke, maar ik had van allemaal mensen gehoord dat je hem dan omtrekt?

Ach welnee. Ik weet niet hoe die mensen longeren, maar dat is mij tot op heden niet gebeurd..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:07

omtrekt? het hele paard? bij een falabella misschien, maar een paard trek je niet zomaar om hoor;)

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:26

ikenindi schreef:
btw... ik vind het erg naar voor je dat je paard mishandeld is geweest, maar zou je hem dan niet eerst eens over zijn trauma heen helpen?

Ja, maar het gaat al een stuk beter, ik heb hem nu 2 maanden, en toen ik hem kreeg kon ik niet aan zijn hoofd komen, het is wel een super lief paardje. Het gaat gewoon al stukken beter, maar zwepen en gillende mensen vind hij eng, en dus ook als hij geen vulchtruimte heeft.

Maar met omtrekken bedoel ik dus dat je zijn hoofd naar binnen trekt, en dat hij dan op een beetje een raare positie komt, dat hij te veel gewicht gaat zetten op zijn binnenbeen. En ik doe verder ook gewoon evenveel rechtsom als linksom.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:26

Dan zit je te veel aan de lijn zelf te trekken. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:38

Longeer je met een hoofdstel? als je dan de longeerlijn van buiten naar binnen door de bit ring over het hoofd en dan aan de andere kant vast maakt aanhet bit. heb je op beide kanten de zelfde druk. dit kan je ook bij het halster doen als je geen tussen stukje hebt ,ik geef alleen geen voorkeur aan een tussenstukje want dan heb je de kans zeker met jong paarden dat je te veel aan zijn mond zit. dit doen wij ook met jonge paarden dan zit je ook niet te trekken. en je trekt een paard nooit om tenzij je alleen maar heel erg hard trekt!!!!!!!!

En om zijn spieren sterker te maken kan je veel overgangen doen en hem balkjes laten lopen. maar geduld is een schone zaak zeker met een paard die erg bang is moet je rustig zijn met longeren niet aan zijn mond trekken.
wel concequent en met liefde en geduld. Knipoog Pling

succes. Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:24

Zelf ben ik niet zo'n fan van over het hoofd, dan liever een keer om de binnenste bitring slaan en aan de buitenkant bevestigen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:03

Waarom ben je geen fan van om de longeerlijn over het hoofd te doen het is één van de vriendelijkste manieren. Kan je mij dat uitleggen?
Met de longeer lijn direct aan het bit vast maken is minder vriendelijk dan zou ik toch voor een tussen stukje gaan. en een longeerlijn nog een keer om de binneste bitring slaan wat berijk je daar mee, of hoe moet ik dat zien.
Als mijn instructeur dat zou zien dat ik het zo zou doen als jij zou hij heel boos worden.

patsur schreef:
Zelf ben ik niet zo'n fan van over het hoofd, dan liever een keer om de binnenste bitring slaan en aan de buitenkant bevestigen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:16

Als je met dubbele lijnen gaat longeren, dan kun je dat ook doen zonder vanalles vast te zetten. Hij moet dan wel een longeersingel om, maar als hij zadel gewend is kan dat geen probleem zijn toch?

Verder longeer je dan op dezelfde manier zoals je rijdt, je hebt eigenlijk twee teugels, maar dan op afstand. Ik vind het ideaal, je kunt het tempo heel goed regelen door ophoudingen te maken, en je kunt stelling vragen en oefenen op nageeflijkheid.

Je laat de buitenste lijn niet achter zijn billen langslopen, maar gewoon over zijn rug naar jou toe. Dan kan hij ook geen opgesloten gevoel krijgen.

Dit soort lijnen zijn bijv bij de hinnikshop.nl voor iets van 17,- te bestellen. Valt te proberen toch?

Ik longeer Jo altijd met de dubbele lijnen, eerst omdat ze zich omdraaide met een enkele lijn, en nu omdat ik er alleen maar voordelen in zie. Longeren is meer dan alleen maar rondjes laten rennen, en met de dubbele lijnen kun je er heel goed wat meer een training van maken.

Hier een foto van Jo aan de dubbele lijn. Dit was toen ze net een weekje zadelmak was, dus ze werd voor het rijden gelongeerd. Let niet op de slechte kwaliteit, het regende pijpenstelen...
Je ziet goed dat je ze zo los kunt laten als je wilt, en ook weer aan kunt nemen om nageeflijk te vragen.

Afbeelding

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:21

Wat ik zelf doe met longeren is dat ik de longeerlijn bevestig aan de neusriem (africhtingsneusriem) of sperriem en bit (bij gecombineerde neusriem).
Mocht je een grove gesp hebben aan je longeerlijn (zoals ik) dan kan je ook een spoorriempje kopen, die voor het grootste deel afknippen en dan opnieuw gaatjes er in maken en die dan door de neusriem (en bit) heen en dan aan dat ringetje je longeerlijn vastmaken.
Die spoorriempjes kostte mij 4,95 per 2 en zijn nog behoorlijk sterk ook! (paard is er al een keer mee vandoor gevlogen en dus 'hing' ik er aan en ze zijn nog steeds heel)

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:34

Judje je maakt toch niet de lijn aan zo'n riempje vast. Dan zit je dus letterlijk aan zijn hoofd te trekken. Vandaar dat je eraanhing toen hij er vandoor ging, a je hebt niks te vertellen meer en b je had zijn hele hoofdstel in één kapot kunnen hebben en dan heb je paardje een zeer hoofd. ik vind het niet zo slim!
En op de ander topick schrijfje dat je nu met een kaptoom longeerd! Dus ik zou iemand niet iets adviezeren om zijn longeerlijn aan de neuriem vast te maken met een sporenriempje.

Heb je er misschien ook een foto van ik wil weleens zien hoe je dat hebt vasgemaakt?

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:40

Die touwtjes kan ik wel proberen dennk ik Lachen Verder trek ik niet aan het touw, maar hij is heel alert en draat dan met zijn hoofd en voorhand een beetje naar binnen om mij goed te kunnen zien. Het longeertouw doe ik meestal dan door twee bitringen heen en dan clip ik het daar onder vast aan het longeertouw. Hij is al wel 12 jaar, en bereden ect. Dankjewel voor jullie tips, heb er zeker wat aan!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:41

@Kingsley: Heb ik helaas niet. Zal ik binnenkort maken.
Mijn paard is gelukkig verder erg braaf en ik hoef dus ook niet te zitten trekken.
Ik had bij mijn africhtingsneusriem eerst ook het riempje aan bit en neusriemringetje gedaan, maar dan gaat de bitring iets naar buiten kantelen en dus toen veranderd naar alleen neusriem.

Longeren met hoofdstel doe ik ook zo min mogelijk (zoals ik ook in andere topics heb gezet), maar als je een jong paard aan het beleren bent (hij is gelukkig erg braaf en longeren kent hij al goed en ik gebruik tegenwoordig ook een afgezet stuk bak) is het wel van belang met hoofdstel te oefenen. Ik trek overigens verder helemaal niet er aan hoor, alleen dat ik licht contact houdt.
En zoals mij is verteld is het over het hoofd naar buitenste bitring juist erg sterk en naar mijn idee (kan het het paard niet vragen) trek je dan toch de buitenste bitring omhoog, niet constant natuurlijk, maar als het paard ineens trekt? Lijkt me niet echt fijn, maarja, bitstukje heb ik ook gebruikt en daarmee kwam ook alle druk nog op de buitenste ring.
Via de binnenste naar de buitenste trek je mijn inziens ook het paard naar buiten als je contact houdt of het paard ineens even weg trekt.

Weet jij dan een andere goede oplossing? Of kan jij mij overtuigen van een goede werking van bovenstaande?

PS: het is ook zo lastig in de paardenwereld als je alles zo goed mogelijk wil doen! Bijna elke methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen en iedereen denkt er weer anders over, zelfs de goede profs hebben meerdere meningen...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:16

Judje schreef:
Wat ik zelf doe met longeren is dat ik de longeerlijn bevestig aan de neusriem (africhtingsneusriem) of sperriem en bit (bij gecombineerde neusriem).
Mocht je een grove gesp hebben aan je longeerlijn (zoals ik) dan kan je ook een spoorriempje kopen, die voor het grootste deel afknippen en dan opnieuw gaatjes er in maken en die dan door de neusriem (en bit) heen en dan aan dat ringetje je longeerlijn vastmaken.
Die spoorriempjes kostte mij 4,95 per 2 en zijn nog behoorlijk sterk ook! (paard is er al een keer mee vandoor gevlogen en dus 'hing' ik er aan en ze zijn nog steeds heel)

Dat klinkt wel heel gek..
Doe dan de lijn door het bit, onder de neusriem door en dan weer aan de lijn vastklikken..

Kingsley2 schreef:
Waarom ben je geen fan van om de longeerlijn over het hoofd te doen het is één van de vriendelijkste manieren. Kan je mij dat uitleggen?
Met de longeer lijn direct aan het bit vast maken is minder vriendelijk dan zou ik toch voor een tussen stukje gaan. en een longeerlijn nog een keer om de binneste bitring slaan wat berijk je daar mee, of hoe moet ik dat zien.
Als mijn instructeur dat zou zien dat ik het zo zou doen als jij zou hij heel boos worden.

Bedenk even wat er gebeurd als je er een keertje aan trekt. Je hijst het bit tot achter zijn oren als je een beetje flink contact maakt. Niet echt aan te raden bij een paard dat in een open ruimte gelongeerd moet worden.. Net zoals door de binnenste bitring heen en aan de singel vast.. Ook niet echt fijn als ze uitbreken.

Wat ik bedoel, je doet de lijn door de binnenste bitring heen, slaat hem er omheen en weer erdoorheen en klikt dan vast aan de buitenste ring. Niks raars aan..
Bitstukje vind ik ook 3x niks, heb altijd het idee dat ik meer aan de buitenkant zit dan aan de binnenkant.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:22

ddar heb je gelijk in het laatste stukje, .
Als je dus je lijn over het hoofd doet en je bied weerstand dan komt je paard ook naar beneden door de druk op zijn hoofd en niet op het bit. daarom gaat de lijn ook door de binneste bit ring en zit vast aan de buitenste. hier door gaat hij sneller ontspannen gaat hij van zelf naar beneden zonder touwtjes,slof of bijzet. En je kan nog steeds inbuigen zonder dat je aan de buitenst ring trekt. Als mijn man longeerd en ik sta aan de bak rand dan zie ik nooit dat hij last van het bit heeft. En met een tussenstukje heb je meer kans dat je beide ringen te veel naar beneden trekt.

Dan zou ik liever met halster longeren en een tussenstukje dan zit je helemaal niet aan zijn mond. En indd iedereen heeft het weer anders geleerd. Pling Lachen

Ik longeer ook in een open ruimte en ik heb een beer van een tinker maar ik heb nog nooit het bit aan de buitenkant naar zijn oren getrokken hoe gek hij ook afentoe kan doen. dus dat is onzin want dat kan ook bijna niet.

Judje schreef:
@Kingsley: Heb ik helaas niet. Zal ik binnenkort maken.
Mijn paard is gelukkig verder erg braaf en ik hoef dus ook niet te zitten trekken.
Ik had bij mijn africhtingsneusriem eerst ook het riempje aan bit en neusriemringetje gedaan, maar dan gaat de bitring iets naar buiten kantelen en dus toen veranderd naar alleen neusriem.

Longeren met hoofdstel doe ik ook zo min mogelijk (zoals ik ook in andere topics heb gezet), maar als je een jong paard aan het beleren bent (hij is gelukkig erg braaf en longeren kent hij al goed en ik gebruik tegenwoordig ook een afgezet stuk bak) is het wel van belang met hoofdstel te oefenen. Ik trek overigens verder helemaal niet er aan hoor, alleen dat ik licht contact houdt.
En zoals mij is verteld is het over het hoofd naar buitenste bitring juist erg sterk en naar mijn idee (kan het het paard niet vragen) trek je dan toch de buitenste bitring omhoog, niet constant natuurlijk, maar als het paard ineens trekt? Lijkt me niet echt fijn, maarja, bitstukje heb ik ook gebruikt en daarmee kwam ook alle druk nog op de buitenste ring.
Via de binnenste naar de buitenste trek je mijn inziens ook het paard naar buiten als je contact houdt of het paard ineens even weg trekt.

Weet jij dan een andere goede oplossing? Of kan jij mij overtuigen van een goede werking van bovenstaande?

PS: het is ook zo lastig in de paardenwereld als je alles zo goed mogelijk wil doen! Bijna elke methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen en iedereen denkt er weer anders over, zelfs de goede profs hebben meerdere meningen...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:08

Heb jij wel eens flink aan de lijn gehangen als de lijn zo bevestigd is? Ik wel, bij een paard dat uitbrak en vond het toch wat sneu dat het bit zo ver omhoog werd getrokken, want in feite maak je het bakstuk korter..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:28

Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel want dat kan gewoon niet, want als jij hard trekt dan trek je zijn hoofd naar beneden maar nooit het bit omhoog of door zijn mond.

De lijn gaat aan je buiten hand aan het bit vast en dan over het hoofd en dan aan de binnen kant door de bitring. zo werken wij allem aal op stal en een paard kan nog zo gek doen maar hij heeft geen pijn op deze manier.(toch wat sneu dat het bit zo ver omhoog werd getrokken) En hoe kan je dat zien als dat aan de buiten kant is wat jij bedoeld althans dat denk ik dat je dat bedoeld want aan de binnenkant kan dat al helemaal niet. Lachen

patsur schreef:
Heb jij wel eens flink aan de lijn gehangen als de lijn zo bevestigd is? Ik wel, bij een paard dat uitbrak en vond het toch wat sneu dat het bit zo ver omhoog werd getrokken, want in feite maak je het bakstuk korter..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:47

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:02

Die manier bedoel ik ook..