longeerlijn aan bit bevestigen bij pessoa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

longeerlijn aan bit bevestigen bij pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:06

Ik wil melody binnekort met pessoa gaan longeren.

Normaal als ik haar longeer doe ik de longeerlijn aan 1 bitring en haal ik hem door de andere heen kan dit met de pessoateugel ook doen?
Of is dan zo'n tussenstukje wel noodzakelijk?

MelodyT

Re: longeerlijn aan bit bevestigen bij pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 18:06

Niemand?

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 00:07

Bij het longeren met de pessoa bevestig ik de longeerlijn gewoon aan de binnenste bitring.

Bij het doorhalen van de longeerlijn naar de buitenste bitring heb ik altijd het gevoel dat ik het bit onder de kin teveel samenknijpt .

lidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:35

Als ik longeer met bijzet die ik meestal een halster over het hoofdstel en daar de longeerlijn aan, zo heb ik het idee dat ze meer rust heeft op het bit en dan zit er niet ook nog een longeerlijn te 'trekken' aan t bit.
Ik heb het idee dat dat wel erg goed werkt.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:42

Ik gebruik bij het longeren met pessoa eigenlijk altijd een tussenstukje. Echter zonder tussenstukje gaat het ook prima hoor. Wanneer ik zonder tussenstukje longeer bevestig ik de longeerlijn door hem door de binnenste bitring te halen en hem vervolgens aan de buitenste bitring te bevestigen. Dit laatste zou ik alleen doen als je paard goed bevestigd is met longeren en niet meer aan de lijn gaat hangen/trekken, waardoor de bitringen dan samen gekrepen worden door de longeerlijn. Succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:16

Wat ik zelf zou doen is longeren met kaptoom.
Mocht je toch met hoofdstel willen blijven longeren dan ligt het er aan wat voor een neusriem je hebt.
Zelf had ik eerst een gecombineerde neusriem. Ik had een spoorriempje gekocht, er aan het begin gaatjes in gemaakt en afgeknipt, zodat ik maar een heel klein ringetje krijg. Deze maakte ik vast om de sperriem en het bit en aan dat rondje deed ik dan de longeerlijn.
Of longeren met africhtingsneusriem en dan de longeerlijn met dat rondje aan de ringetjes van de africhtingsneusriem bevestigen.

Waarom die spoorriem-ringetjes?
Bij mijn longeerlijn is de gesp vrij grof, als ik deze dan om de neusriem heen doe had ik het idee dat bij mijn paard de gesp in zijn wang drukte. Met het ringetje heb je alleen een plat stukje leer achter de riemen van je hoofdstel, waardoor je dus geen druk krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:41

Ik haal hem altijd door de binnenste bitring heen en klik hem vast aan de longeersingel, dan krijg je ook makkelijker wat stelling naar binnen.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:55

Ik haal de longeerlijn door de binnenste bitring, en klik ze vast aan de buitenste.
Maar een kaptoom zou ik ook nog wel eens willen proberen Ja

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:33

Ik haal hem altijd door de binnenste bitring , achter de oren langs en dan aan de buitenste bitring.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:06

Wat ik heb geleerd, als je de longeerlijn:

-alleen aan de binnenste bitring
-bevestigd aan een bitstukje
-door de binnenste bitring achter de oren naar de buitenste bitring
-door de binnenste bitring naar de longeersingel
-door de binnenste bitring heen vastgeklikt aan de buitenste

je het paard maar aan 1 kant in zijn mond belast. Dit is erg tegenovergesteld met het rijden, als je erop zit ben je toch ook niet alleen met je binnenteugel bezig? je paard krijgt hierdoor de kans over de buitenschouder weg te vallen en het bit kan lekker heen en weer getrokken worden. (wanneer het longeren nog niet bevestigd is of wanneer je paard een keer schrikt en wegspringt)

De enigste manier om evenveel druk op beide kanten te zetten is door je longeerlijn 1 keer om je binnenste bitring te slaan en om hem daarna aan de buitenste vast te klikken. Ook de maner van Judje is geschikt omdat je dat vrijwel niet aan het bit zit.

MelodyT, je kan dus prima longeren zoals je eerst deed, ook met passoa, het is zelfs veel beter!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:01

Ik doe m via de neusriem en dan door het bit. Werkt ook prima.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:46

Ik longeer met tussenstukje (dat is toch dat dingetje wat aan allebei de bitringen vast zit Tong uitsteken)

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:27

Kath_ schreef:
De enigste manier om evenveel druk op beide kanten te zetten is door je longeerlijn 1 keer om je binnenste bitring te slaan en om hem daarna aan de buitenste vast te klikken.

Het ligt vast aan mij, maar ik snap deze zin niet helemaal.. Kun je et nog een keer uitleggen? Clown Ik ga nl ook binnenkort met een pessoa longeren, dus deze info kan wel van belang zijn Haha! Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:54

Ik longeer op het halster.

Pessoa bevestig ik aan het bit, longeerlijn aan het halster wat ik aanlaat onder het hoofdstel.

Gaat prima Ja

Mijn paard is gewend om gelongeerd te worden op het halster, erg braaf.. trekt niet en zo belemmer ik hem niet nog meer in mond Lachen