Als clickeraar vooral bekend met honden loop ik tegen een vraag aan.
Wanneer ik met mijn honden clicker dan probeer ik de beloningsfrequentie hoog te houden, veel clicken voor kleine stapjes, dus ook veel brokjes. Die brokjes worden niet alleen uit de hand gegeven maar ik gooi ze ook. Gooien naar de hond zodat hij kan vangen maar ook over de hond heen zodat hij meteen wat van mij af is als hij het brokje gaat halen.
Als voorbeeld een kunstje met een plaats waar de hond heen moet bv een lege doos. Voor een paard kun je een zeil op de grond bedenken. Hond moet in de doos gaan staan, paard op het zeil staan.
De hond 'stuur' ik met mijn brokjes richting doos. Voor het kijken naar de doos krijgt hij een click en het beloningsbrokje gaat richting doos of zelfs erin. Het gaan in de richting van de doos of er in stappen levert wederom een click op en die mag bv gehaald worden bij mij. Zo heb en hou ik de hond in beweging en kan ik veel sneller en makkelijker belonen.
Nu dat paard..... die voer ik eigenlijk alleen maar uit de hand met als gevolg dat hij toch meer de neiging heeft rondom mij te blijven hangen. Hoe doen jullie dat?