probleempje(s) met spaanse pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

probleempje(s) met spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 18:12

Ik ben dus bezig Sita spaanse pas te leren.
Voetjes naar voren uitzwaaien snapte ze vrijwel meteen. Intussen wordt er dus enkel nog beloond als ze hem netjes en hoog genoeg naar voor uitzwaait, dus op zich is het voldoende hoog opheffen geen probleem, maar hem langer uitgestrekt omhoog houden lijkt vrijwel onmogelijk voor haar... Ik krijg er echt geen milliseconde langer uit... ze doet haar spaanse pas en wanneer ik dan iets langer probeer aan te houden en de beloning dus niet onmiddelijk op het zwaaien met het been volgt, begint ze als een wilde te zwaaien met dat voorbeen... Dan moet ik dus weer een paar keer een 'slechtere' pas vragen zodat ze hem tenminste maar 1 keer uitvoert, want voor wild rondzwaaien wordt ze niet beloond...Maar als ze het 2x mis heeft met een oefening heeft mevrouw er gewoon genoeg van en doet ze simpelweg niets meer op geen enkel commando; dat moet ik dus voorkomen als ik op zn minst positief wil afsluiten...

Bij wijze van afwisseling dacht de pas ook al eens vanuit de stap proberen te laten maken, maar daar snapt ze dus ook geen jota van... ze stapt en tesamen met halthouden (halthouden moet ik niet vragen; zij stopt als ik stop...) vraag ik om een pas, maar dan staat ze daar naar haar voeten te staren ofzo van 'wat moet je nou?'. Hoe ga ik dan best verder? Toch nog die pas vragen?

edit: ze kan ook nog andere trucjes, dus het is niet dat ik een uur aan een stuk spaanse passen zit te vragen hoor Vork

Amable

Re: probleempje(s) met spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:44

Een paard kan een been maar heel moeilijk langere tijd vooruit gestrekt stil houden, en het gaat hier even vooral om stil... Ik leer paarden jambette altijd vanuit meerdere "passen" zolang ik met mijn zweep het been toucheer moet hij passen blijven maken en ja, in het begin is dat wild maaien. Daarna ga ik alleen belonen als het "maaiende" been de grond tussendoor niet raakt. Vandaaruit steeds de "uitslag" verkleinen net zolang tot de beweging zo klein is dat 'ie bijna niet meer te zien is en dus vrijwel stil hangt.

vraag liever voor de spaanse pas eerst beide voeten of 1 voet 1 keer en vraag je paard dan mee te lopen. Je clickt dan op het moment dat ze voorwaarts stapt. Dus net andersom aan wat je nu doet. Overigens is het er m.i. nog niet voldoende bevestigd als ze niet direct waar dan ook een voet geeft als je daarom vraagt.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:40

Klinkt mss raar, ik wou het m'n paard nooit laten doen maar we deden de shetlander eens getten aan die eits te groot waren en hij deed spaanse pas :s:s

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 10:37

Amable schreef:
Een paard kan een been maar heel moeilijk langere tijd vooruit gestrekt stil houden, en het gaat hier even vooral om stil... Ik leer paarden jambette altijd vanuit meerdere "passen" zolang ik met mijn zweep het been toucheer moet hij passen blijven maken en ja, in het begin is dat wild maaien. Daarna ga ik alleen belonen als het "maaiende" been de grond tussendoor niet raakt. Vandaaruit steeds de "uitslag" verkleinen net zolang tot de beweging zo klein is dat 'ie bijna niet meer te zien is en dus vrijwel stil hangt.

Zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk Bloos Maar inderdaad... misschien is dat wel veel makkelijker voor haar...

Amable schreef:
vraag liever voor de spaanse pas eerst beide voeten of 1 voet 1 keer en vraag je paard dan mee te lopen. Je clickt dan op het moment dat ze voorwaarts stapt. Dus net andersom aan wat je nu doet. Overigens is het er m.i. nog niet voldoende bevestigd als ze niet direct waar dan ook een voet geeft als je daarom vraagt.

Ik had via iemand anders net de tip gekregen de pas als laatste voor het halthouden te vragen... maar vermits dat toch niet echt lijkt te werken, zal ik het inderdaad eens omgekeerd proberen.

Het grappige is trouwens dat ze normaal gezien echt overal en altijd haar pas maakt als ik erom vraag, maar echt enkel niet wanneer ze vanuit de stap komt... Dan staat ze daar echt schaapachtig te kijken alsof ze compleet niet begrijpt wat ik bedoel... Maar als ik dan 2 sec pauze houdt en dan weer een pas vraag (gewoon stilstaand dus), dan doet ze hem terug vanzelf... Ziek

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:45

Daarom dus omdraaien, eerst de pas en dan naar voren trekken. Je kan haar dan een beetje overdonderen en dus voorkomen dat ze eerst d'r tijd pakt om te gaan nadenken of dat allemaal wel zo handig is tegelijkertijd. Ik heb al diverse paarden SP geleerd en altijd op deze manier Lachen vanuit stilstand pas en dan voorwaarts vragen.

Voor de jambette trouwens, ze moeten wel direct stoppen met passen maken op het moment dat de zweep het been niet meer raakt. Je paard mag dus niet ongecontroleerd gaan maaien, alleen als jij het vraagt Lachen