Tips gevraagt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Tips gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 10:46

Ik heb een haflinger van 2,8 jaar, Ik longeer hem nu al een maandje en een paar weken.
Opzig gaat het hartstikke goed, Maar rechtsom gaat het niet erg lekker.
Linksom loopt hij heel netjes, kan ik zelfs soms een galopje van hem vragen , loopt hij netjes in zijn rondje.
Zodra hij rechtsom mag dan houd hij zijn hoofd omlaag, zet zijn borstkast er tegen in en trekt naar buiten, in stap is het nog wel te doen, dan valt het mee, maar zodra hij een stukje mag draven sleurt hij mij die hele bak door, Gister heb ik losmoeten laten aangezien ik zelf met een wiplash en een vergroeide nekwervel zit, en geen zin om meerdere blessures op te laten, ishij onder het touwtje door gerent en zo op visite gegaan bij een ander paard (ja hij is echt een box in gerent).

Nou snap ik niet ofhij dit doet omdat hij het erg moelijk vind, OF omdat hij weet dat hij het kan, want het kan beide zijn, maar hethoeft niet, Want longeren vind hij namelijk wel leuk, En linksom gaat het gewoon goed.

En ter duidelijkheid:
Ik longeer NIET met hoofdstel en bijzet troep, want ik ga een 2,8 jarigeniet lopen bijzetten omdatik hem niet aan kan, Ik longeer hem op een manier die jullie waarschijnlijk stom vinden, maar voormij werkt het heb een touwtje gemaakt van scheepstouw onder zijn kin door het halser gedaan, Zodat het halster wat meer samengeknepen word als hij trekt. en daar reageert hij dus gewoon goed op. Zie linksom loopt hij de sterretjes van de hemel. Met het hoofdstel ben ik bang, dat door al dat getrek dat hij alleen maar harder in zijn mondje word, en zoals ik al veel parden heb gezien die ontzettend hard in de mond zijn geworden en nu met 4 jaar al gereden worde met stang en trens, Hb ik niet zon zin in.
Dus tips zijn van harte welkom Lachen En zit niet zo te wachten op kritiek want ben geen penny meisje.

PinkyBubble

Re: Tips gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 18:07

helemaal niemand? Slapen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:43

Ik Longeer mijn jonge paarden wel met hoofdstel om dat je dan toch meer contact hebt. en je hoeft niet bij te zetten zeker niet bij jonge paarden maar wat je wel kan doe is de longeer lijn van buiten naar binnen door het bit over het hoofd en dan aan de andere kant vast maken. Zo longeren wij al onze jonge paarden op stal om dat je zo meer contact heb op bijde kanten van de mond dus je doet hem nooit pijn. En je kan iets stelling vragen. ze gaan er op ten duur ook door ontspannen je kan een beetje weerstsnd bieden zo dat ze zelf op een ontspannen manier naar beneden komen zonder touwtejs of bijzet. op een gegeven moment gaat het het neusje naar de grond en ontspannen ze helemaal. wij longeren de meeste jonge paarden ook met een dikke D trens Of met een ander vriendelijk bit.

het kost geduld het gaat niet in 2 of 3 keer longeren dat je voledige ontspanning krijgt, dat ligt ook per paard.
en hij gaat dan echt niet naar de naar de filiestijnen. En die mensen die op 4 jarige leeftijd met stang en trens rijden die zijn voorheen al niet goed bezig geweest en dat heeft niks te maken met of jij nu met halster of met een hoofdstel gaat longeren.

en je zal concequent zijn je mag best wel een keer streng met je zweep zijn. als je voor je zelf weet dat hij nergens pijn heeft.
als hij je nu al in de maling gaat nemen en jij er niks aan doet wordt het steeds erger. Ik zal het toch een keer met hoofdstel proberen en zorg eerst voor een goed en vriendelijk bit. Knipoog

mijn paard luisterd goed zowel met halster als hoofdstel en hij is nu zes en ik heb hem als sinds hij vijf maanden is. En hij doet alles van stap naar galop, halt houden heel langzaam draven. hij doet alles op lichaams taal en mijn stem. los longeren doet hij ook erg goed en ook op lichaamstaal. Maar ik ben wel concequent en als hij echt niet luisterd krijgt hij een tik. (niet hard maar ik laat wel even weten wie de leider is) Knipoog

Nou heel veel succes Het gaat je zeker lukken als je, je zelf er maar overheen zet dat vele wegen zijn en dat je, je paard geen pijn doet als je een hoofdstel gebruikt, en hij moet er toch aan gaan wennen want eerdaags ga je hem toch waarschijnlijk in rijden of laten inrijden. Pling

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:40

Kingsley2 schreef:
Ik Longeer mijn jonge paarden wel met hoofdstel om dat je dan toch meer contact hebt. en je hoeft niet bij te zetten zeker niet bij jonge paarden maar wat je wel kan doe is de longeer lijn van buiten naar binnen door het bit over het hoofd en dan aan de andere kant vast maken. Zo longeren wij al onze jonge paarden op stal om dat je zo meer contact heb op bijde kanten van de mond dus je doet hem nooit pijn. En je kan iets stelling vragen. ze gaan er op ten duur ook door ontspannen je kan een beetje weerstsnd bieden zo dat ze zelf op een ontspannen manier naar beneden komen zonder touwtejs of bijzet. op een gegeven moment gaat het het neusje naar de grond en ontspannen ze helemaal. wij longeren de meeste jonge paarden ook met een dikke D trens Of met een ander vriendelijk bit.

het kost geduld het gaat niet in 2 of 3 keer longeren dat je voledige ontspanning krijgt, dat ligt ook per paard.
en hij gaat dan echt niet naar de naar de filiestijnen. En die mensen die op 4 jarige leeftijd met stang en trens rijden die zijn voorheen al niet goed bezig geweest en dat heeft niks te maken met of jij nu met halster of met een hoofdstel gaat longeren.

en je zal concequent zijn je mag best wel een keer streng met je zweep zijn. als je voor je zelf weet dat hij nergens pijn heeft.
als hij je nu al in de maling gaat nemen en jij er niks aan doet wordt het steeds erger. Ik zal het toch een keer met hoofdstel proberen en zorg eerst voor een goed en vriendelijk bit. Knipoog

mijn paard luisterd goed zowel met halster als hoofdstel en hij is nu zes en ik heb hem als sinds hij vijf maanden is. En hij doet alles van stap naar galop, halt houden heel langzaam draven. hij doet alles op lichaams taal en mijn stem. los longeren doet hij ook erg goed en ook op lichaamstaal. Maar ik ben wel concequent en als hij echt niet luisterd krijgt hij een tik. (niet hard maar ik laat wel even weten wie de leider is) Knipoog

Nou heel veel succes Het gaat je zeker lukken als je, je zelf er maar overheen zet dat vele wegen zijn en dat je, je paard geen pijn doet als je een hoofdstel gebruikt, en hij moet er toch aan gaan wennen want eerdaags ga je hem toch waarschijnlijk in rijden of laten inrijden. Pling

Daar heb je gelijk in Lachen Ik heb het al vele malen geprobeert met het touw door zn bitje heen en over zn hoofd en dan vastmaken aan de andere kant, Dit werkt ook niet cht, Het rare is dat ik dus niet weet of hij me in de maling neemt of niet, Want links kan hij net zo hard trekken, en toch doet hij het niet ? Als het echt in de maling nemen was,, dan zou hij het dnek ik ook linksom doen.. ik kenmijn dier daar goed genoeg voor Haha! het is een doerakkie.

Ik heb een best vriendelijk bit, een gebroke bus trens, Deze pakt hij redelijk op, alleen niet met het longeren, vandaar dat ik maar met halster ben gaan longeren want daar reageert hij gewoon beter op. Met bit in ging hij alleen maar als een mongooltje lope rennen, Nu dus niet meer.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:30

Kun je niet een longeercirkel afzetten, dan kan hij er ook niet vandoor vliegen, of het zal hem in ieder geval iets afremmen.. Is ook beter voor je eigen rug/nek.
Werkt erg fijn. Mijn fjord wilde ook wel naar buiten trekken, maar met zo'n cirkel gaat het prima..
De aanleuning is veel mooier, ze loopt veel ontspannener omdat ik haar bij me houd.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 08:46

Ja dat kan ik wel proberen, Alleen zijn er meerdere mensen die willen longeren, dus ben bang dat dat weer eens zoals altijd een hoop gezijk gaat worden, Maar zon cirkel, moet je dan altijd in zon cirkel blijven longeren? Of kan je later ook weer zonder gaan longeren?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:32

Ja, dat kan wel, maar met is gewoon makkelijker en je hebt een veel fijner contact met de mond van het paard. Een hoop gezeur snap ik niet, de anderen hebben er toch ook voordeel van dat jij al een cirkel hebt uitgezet, longeerd zo veel fijner!!

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:44

het lijkt me ook handiger om een cirkeltje af te zetten, ik denk dat als je nu al een hoofdstelletje er in doet hij er niet zo'n goede herinneringen aan zal hebben en als een paard gaat, dan gaat-ie en dan houd een bitje hem ook niet.
Succes!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:22

Misschien kan je aan de eigenaar van de stal vragen of hij een longeer bak kan maken daar heeft iedereen dan profijt van. En ja dan zullen jullie toch omste beurten moeten longeren.

Ik denk dat hij je in de maling neemt, Of je zou even naar zijn tanden kunnen laten kijken ddor de DA mischien heeft hij haken of begint hij met wisselen. Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:50

Hij neemt me dus niet in de maling, en zijn mond is net bekeken e nnbijgeveild DA is ook al 4 xgeweest. Wisselen is hij al lang aan het doen,op het moment zitten er geen tandjes en kiesjes meer los, hij heeft bijna alles al gewisseld.

Hij vond t gewoon moeilijk en heb nu de oplossing gevonden , heb me me oude instructrice maar eens opgebelt, en zij heeft mij nu een myler bitje geleent om te proberen, en moet zeggen dat hij er super goed op reageerd, Hij liep duidelijk erg ontspannen, en hangt ook niet meer aan mij, Hij heeft al zijn aandacht aan het spelen met zijn bitje en heb zelfs met hem zijn ' verkeerde' kant op gegalopeerd zonder dat ik de bak door gesleurd werd. En dan hoef ik niet eens aan zijn hoofd te trekken, hij loopt gewoon zonder dat ik trek, netjes in zijn rondje, lekker ontspannen . Echt een hele opluchting! hij vind het nu zelfs leuk om zijnr ondjes aande longe te lopen Lachen
Laatst bijgewerkt door PinkyBubble op 14-01-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:51

Jeskim schreef:
Ja, dat kan wel, maar met is gewoon makkelijker en je hebt een veel fijner contact met de mond van het paard. Een hoop gezeur snap ik niet, de anderen hebben er toch ook voordeel van dat jij al een cirkel hebt uitgezet, longeerd zo veel fijner!!

Het is niet alleen ene longeerbak maar ook een losgooi bak.. en agezien er normaal 3 a 4 paarden tegelijk losgegooit word, de rest van de stippel lijn kan je denk ik wel opvullen Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:48

Nou super voor je dat het probleem nu is opgelost met een ander bit, dat ik daar niet aan gedacht heb want toevallig heb ik net een passoa bitje gekocht omdat king ook erg vervelend werd op zijn andere bit en ook al naar de Da was geweest voor zijn tanden. en het werkt indd een ander bit.

Nou succes verder ik hoop dat hij super blijft lopen ook met rijden.

Groetjes Knipoog Pling

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 10:31

Kingsley2 schreef:
Nou super voor je dat het probleem nu is opgelost met een ander bit, dat ik daar niet aan gedacht heb want toevallig heb ik net een passoa bitje gekocht omdat king ook erg vervelend werd op zijn andere bit en ook al naar de Da was geweest voor zijn tanden. en het werkt indd een ander bit.

Nou succes verder ik hoop dat hij super blijft lopen ook met rijden.

Groetjes Knipoog Pling

Bedankt! Lachen Ik heb een myler bitje level 1 geloof ik, Maar heb nu ook een Dually halster waar hij ontzettend goed op reageert, ik kan zelfs bijde kanten een galopje vragen en merk ook aan mezelf dat ik nu ook veel rustiger met hem ben. Zo is het weer leuk voor ons bijde, Het halster VIND IK (Voor er weer over gezeurt word door bepaalde personen) Een uitkomst voor mij en mijn diertje. Ik wissel af en toe af tussen gewoon met het hoofdstelletje (daar zal hij ook aan moeten gaan wennen als ik hem dalijk gaat inrijden) En tussen het dually halster

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:33

Nou super, ik wissel ook afentoe van bitje als king het weer in zijn hoofd heeft dan doe ik ook gewoon het andere bitje weer even in een paar weken en dan gaat het weer goed. Maar bij king komen nu zijn ruinen tanden door dus hij heeft weer last van zijn mond. Bij ruinen moet je er rekening mee houden dat ze tot hun zesde wel met hun mond bezig zijn dus daar dan ook erg gevoelig op kunnen zijn. en wat je zelf al merk rustig zijn maar toch consequent daar berijk je toch heel veel mee. Knipoog

En king zijn tanden waren 2 oktober geveild en nu twee weken geleden alweer blijkbaar waren ze de eerste keer niet zo goed gedaan. De DA zei ook al dit is wel erg vlug, vorige keer had een collega het gedaan van hem.

nou veel succes verder. Pling