Probleem!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samiratjj

Probleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:16

hoi
ik heb al heel wat topics doorgekeken over VD
en je moet dus veel met de voeten van je pony doen
maar mijn probleem is..
luna(mijn pony)is heel bang met voeten optillen.
er is vroeger waarschijnlijk iets gebeurd bij de hoefsmid.
dus zo kan ik haar nooit leren liggen ofzo iets Huilen
ben wel heel erg bezig met haar voeten om ze optetillen en de voor voetjes lukken nu wel Haha!
maar die achterste mag je niet eens aankomen
daar kan ik haar ook niet voor afstraffen want ze is gewoon heel bang
hebben jullie tips?

Julia_14

Re: Probleem!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:25

Gewoon blijven doorzetten! Steeds maar weer haar voorbenen blijven optillen, en haar hiervoor belonen (maar niet met een snoepje of iets dergelijks!! Een aai of klopje is genoeg Lachen ). Probeer gewoon veel bij haar achterhand te zijn tijdens het borstelen. Steeds een stukje lager gaan met de borstel, en dat iedere dag blijven opbouwen (en wanneer het goed gaat belonen). Wanneer je met de borstel over al haar benen heen mag komen, kan je dat op een gegeven moment ook met je handen gaan doen. En pas als ze ook hier volledig mee vertrouwd is, kun je gaan oefenen met het vragen van een voetje.
Toch lijkt het me wel verstandig dat je dit niet in je eentje gaat doen Is er misschien een ervaren persoon (volwassene) die je hierbij kan helpen? Het is immers een onbetrouwbaar dier, en met de benen moet je gewoon altijd oppassen dat je geen trap krijgt. Blijf dus altijd aan de zijkant van je paard, en wanneer achterlangs gaat, loop dan zo dicht mogelijk langs je paard.

Succes! Lachen

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:36

dankjewel

ja ik oefen heelveel op de voorbenen
achterbenen probeer ik wel eens heel voorzichtig met een borstel(het gaat vooral om de linker achterbeen)
ik ga het alleen niet proberen optepakke want hoe ze bij de hoefsmid doet kan ik haar niet houden hoor
maar ze trapt dan niet echt,ze gaat heel druk met der been doen zodat je los laat en dan is ze weer rustig dus ze doet het niet uit woede maar ze is bang of het doet haar pijn

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:44

Als je denkt dat het een pijn probleem is: misschien toch een keer de DA ernaar laten kijken. Is ze wel gewoon door de klinische keuring heengekomen?
Je moet ook niet meteen de benen oppakken Knipoog Gewoon stapje voor stapje de benen helemaal borstelen. Ook met je handen erover heen glijden en aaien, net zolang tot je met je handen over al haar benen kunt aaien. En dit moet je gewoon belachelijk vaak op een dag blijven doen. Tijdens het poetsen een aantal keer oefenen, wanneer je haar op stal zet, eigenlijk gewoon bij iedere handeling even oefenen bij alle vier de benen. Dan wordt het voor haar vanzelf dagelijkse koek en raakt ze ermee vertrouwd. Wat ook werkt is dat je dit oefent terwijl ze haar voer aan het opeten is. Dan koppelt ze de oefening met iets leuks/lekkers, namelijk haar eten Lachen
Echt waar, als je het maar heel rustig opbouwt, veel oefend en herhaalt, kom je vanzelf op het punt dat je rustig een voetje kunt vragen.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:54

dankje