Klein probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yffiejj

Klein probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 19:02

Ik ben sinds kort met mijn shet aan VD begonnen en met de klikker ..
Alleen als hij eenmaal 1x iets lekkers heeft gehad is hij alleen maar aan het bedelen .. ik probeer hem ervoor te straffen maar het werkt nog niet helemaal.
Weet iemand hier iets op want zo is hij alleenmaar geconcentreerd op het eten en niet op wat ik vraag..

Groetjes Yvanka

Kady1

Re: Klein probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:07

Dit heb ik dus ook met één van mijn paarden. Ik heb nog steeds de oplossing niet gevonden dus ik lees even mee

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:13

Hoe straf je je pony op het bedelen dan??

Ben je volgens een boek of methode bezig met clicker training?
In het boek Grondwerk met Paarden van Inge Teblick staat een stukje over bedelen.

Hoe ik het bedelen af leer hangt ook van het paard af. Ze moeten leren dat ze alleen de oefening doen als je die vraagt en dan alleen beloning krijgen als jij die oefening goed genoeg vond.
Je hebt dus een grote verantwoordelijkheid in timing en consequentie!

Misschien kun je van achter een hek werken met je pony. Vraag een simpele oefening, bijvoorbeeld voetje en beloon daarvoor. Blijft je pony bedelen dan verdwijnt de beloning achter je rug en stap je een stap achteruit. Als je pony weer rustig is stap je weer naar voren en vraagt nogmaals de oefening. Klein beginnen, altijd in kleine stapjes.

Niet straffen voor bedelen. Het enige wat je kan doen als ze echt onbeleeft in je zakken gaan rommelen is 'blocken'.
Laatst bijgewerkt door evita_ op 31-12-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:14

Bedelen negeren. Maak ook een duidelijk denkbeeldig cirkeltje om je heen en maak duidelijk dat hij daar niet in mag komen. Probeer eerst eenvoudige target training te doen. Dus eerst met zijn neus naar een handoekje (of wat je dan ook als target heb gekozen) wat je vast hebt en van ja af houd. Gaat hij hier met zijn neus naar toe dan click je, andersniet en krijgt hij niets. Als het andere gedrag wat hij vertoond wordt genegeerd. Dit herhaal je tot hij het een keer of 5 vloeiend achter elkaar kan doen.
Daarna moet hij wat langer aan het target blijven 'plakken' voor dat je clickt. Let er wel op dat je clickt op het moment dat hij het gewenste gedrag vertoond. Dit kun je steeds verder uitbreiden tot je de gewenste oefening kunt vragen.

succes!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:01

ik ben dan nog niet zo ver met VD als de TS misschien, ik probeer mijn paard de clicker dus te leren, met als gevolg dat ze gaat bedelen. Terwijl mijn andere paard het juist super oppakt en ik daar nu ook een stuk verder mee ben. Ik ben met dat andere paard maar gestopt met de clicker, gewoon omdat voedsel beloning resulteerd in bedelen. En nu zonder de clicker kan ze al achterwaarts op gebaar commando en stilblijven staan op één plek terwijl ik weg loop Tong uitsteken maar wil bij haar toch ook graag met clicker werken omdat ik het een fijne methode vind.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:15

Bij het ene paard zal de ene methode beter werken dan bij het andere paard, dus misschien is het niet de perfecte methode voor het bedelende paard.

Mijn paardje was eerst ook een enorme bedelaar, maar die doet het juist niet meer sinds ik de clicker methode toepas. Hij begint alleen als een gek te zoeken naar een manier waarmee hij het eten verdient Haha! Geen handoek/touw/paraplu is meer veilig dan Tong uitsteken

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:20

Bedankt Lachen

Ik ben dus bezig met de clicker te leren dus klikken en dan belonen. Maar als ik hem eenmaal 1 snoepje heb gegeven doet hij er alles aan om die andere snoepjes te pakken (lees: omduwen,in me jas bijten) ik heb het al geprobeert te negeren en wat anders te gaan doen maar dan loopt hij achter me aan en begint gewoon weer met duwen. En ik weet echt niks meer wat ik kan doen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:43

Yffiejj schreef:
Bedankt Lachen

Ik ben dus bezig met de clicker te leren dus klikken en dan belonen. Maar als ik hem eenmaal 1 snoepje heb gegeven doet hij er alles aan om die andere snoepjes te pakken (lees: omduwen,in me jas bijten) ik heb het al geprobeert te negeren en wat anders te gaan doen maar dan loopt hij achter me aan en begint gewoon weer met duwen. En ik weet echt niks meer wat ik kan doen.

Zoals je in mijn vorige post heb kunnen lezen, achter een hek gaan staan. Dan kun je weglopen.
Mocht je echt niet weten hoe nu verder zou je eens een vrijheidsdressuur lesje kunnen nemen, dan krijg je uitleg over hoe en wat. Ook heb ik je een boek aangeraden te lezen, dat is zowiezo een goed begin. Bezint eer ge begint! Anders gewoon er mee stoppen! dan liever geen VD dan een bedelende pony.

cynthia90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:21

je kunt ook proberen als je paard snapt wat de click betekent(dat hij het goed heeft gedaan en dat hij NA de click een beloning krijgt) een oefening te doen waardoor het paard leert pas te eten als jij zegt dat het mag. het werkt als volgt:
je houdt iets lekkers voor. op het moment dat je paard er geen aandacht aan besteed clicken en wat lekkers geven. waarschijnlijk zal hij er wel aandacht aan besteden. in dat geval doe je je hand dicht en leid je hem af. iedere keer ga je een stapje verder totdat je paard pas gaat eten als jij een comando geeft.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:43

Oke dankjewel Lachen

Ik heb nu geprobeert achter het hek te staan en dat gaat al een stuk beter !