Help! Pony doet kunstjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liezzie

Help! Pony doet kunstjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 10:30

Op de manege hebben ze een tijdje terug een lieve ondeugende haflinger gekocht van6 jaar oud. Hij doet het erg goed maar heeft 1 nadeel, hij kent vrijheidsdressuur. Niet handig, dat hij heeft leren steieren met iemand erop! iets tegenhouden en been en dan komt meneer heel netjes en gedoseert omhoog. Pas terug wilden 1 van de medewerkers hem longeren, ging wat ver achter zijn flank staan en wilde hem vooruit drijven, meneer gaat knielen! Zo is hij ook al met minder valide ruiter waar begeleiding bij liep gaan rollen.
Je kan hem eigenlijk niet hard straffen omdat hij het zo geleerd heeft. Hoe los je dit op? Wie weet kent hij nog meer? We weten het niet. Hij komt bij een manege vandaan, lijkt mij sterk dat ze het hem daar geleerd hebben.

Lord_Ik

Re: Help! Pony doet kunstjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:35

Wel heel eenvoudig,, uitzoeken op welke commando's hij wat gaat doen en die vermijden Tong uitsteken
Of hem op den duur leren dat hij sommige kunstjes niet mag doen met een ruiter op zijn rug Tong uitsteken steigeren vind ik net goed Clown dat paard weet tenminste wat hij doet als hij steigert en dan weet jij als ruiter tenminste wat je kan verwachten als een paard steigert in paniek Lachen Maar het zou misschien handig zijn als hij aanleert dat hij alleen mag steigeren als er bijvoorbeeld ook iemand bijstaat die zijn arm omhoog heft ofzo, of met een stemcommando erbij

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:40

haha ik heb ook ooit eens gereden op zo'n pony. hij ging midden in het bos op zn platte kont zitten! ik had echt geen idee wat me over kwam!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 10:45

hij mag helemaal niet steigeren. Er rijden veelal mensen op die niet in een situatie zullen komen met een paard in paniek. De meenste hebben een handicap en rijden toch wat meer beschermend zeg maar.
Zelf is er bij ons niemand die iets met vrijheidsdressuur doet plus dat ieder zijn eigen commando's heeft voor de kunstjes.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:56

Juist daarom dat je de commando's moet gaan opzoeken Lachen maar dan lijkt het mij sowiesow geen geschikt paard voor je manege, want dat paard heeft nu eenmaal dingen aangeleerd die niet kunnen op je manege en het kan heel wat tijd en werk kosten om die kunstjes weer af te leren of heraan te leren zodat ie ze niet zomaar even doet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:32

Wat je kunt doen is ten eerste de hulpen zoeken die die kunstjes triggeren. Daarna de hulpen zoveel mogelijk vermijden en als hij toch een kunstje doet, duidelijk én streng 'nee' zeggen (een paard wat vrijheidsdressuur heeft geleerd kent dit commando vaak ook Knipoog ). Wil je niet dat hij kunstjes afleerd omdat het toch wat leuk is, koppel dan een stemcommando aan de hulpen. Dan kun je hem leren dat alleen hulpen EN stemcommando kunstje betekend, niet een van beide (weer met het welbekende 'nee'). Niet gaan slaan ofzo, want eigenlijk doet hij gewoon z'n best.
Als je het op prijs stelt zou ik eens langs kunnen komen om het uit te zoeken. Heb wel wat ervaring met vrijheiddressuur. Anders ken ik ook de trainer van de friese hengsten van Circus Renz, die zou ik ook nog om advies kunnen vragen.

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:00

ik zou een keer goed met hem bezig gaan en uitzoeken op welke comando's hij reageert wanneer je dat weet moet je goed uit kijken met wat je zegt

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:03

Wij hebben ook zo'n pony op de manege staan.
Ze hebben toen gevraagd aan de vorrige eigenaar en uitgevogeld op welke commando's ze hem dat hebben aangeleerd, en zo kunnen we die commando's en kunstjes vermijden Knipoog

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:28

idd de vorige eigenaar bellen en vragen welke commando's hij kent en die proberen te negeren

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:39

Hihi, dat lijkt me ook grappig, ben je lekker aan het longeren; gaat je paardje in een keer knielen... Vork

Maarja, ik zou oom proberen erachter te komen welke commando's er zijn gebruikt en die negeren,

succes ermee!

_Sabine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:53

wel raar.. maar wel leuk als die niet van en manege was ! want dan is het heel onhandig Huilen

ponyrijder3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:33

misschien kun je achterhalen of hij dat bij de vorige manege ook deed?
misschien weten zij waar hij het heeft geleerd.
en mischien kun je proberen om het hem af te leren?

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:06

ik zou bij de oude eigenaar gaan vragen hoe hij dat geleerd heeft maar ja volgens mij krijg je dat er niet echt uit denk ik Tong uitsteken
En idd je kan het niet afstraffen hij heeft het zo geleerd dat is ook sneu Tong uitsteken
Succes Lachen

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 09:22

vorrige eigenaar bellen heeft niet veel zin, was een oudere man. Geloof niet dat het het type circus was...
Afstraffen doen we niet want dat is niet eerlijk. We vermijden het zo veel mogelijk. Maar toch blijft het irritand, als je een bange ruiter hebt die knijpt, en steeds tegenhoud, staat hij op zijn achterbenen. niet de bedoeling dus. Voor zulke mensen kun je hem dus zeker niet inzetten. verder is hij heel braaf maar wel echt haflinger!