Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 13:38

Hey allemaal,

Een tijdje terug had ik een topic gemaakt over dat mijn pony stijgerd naar me bij het longeren.
Maar het is nog niet veranderd, zelfs eerder erger geworden.
wat hij nu doet is het met zijn kont naar me toe draaien en dan trappen.

Ik longeer tegenwoordig met een longeerzweep erbij, maar het mocht niks helpen. Bij mn intructriece doet hij het niet en bij mij wel

heeft er iemand nog meer tips wat ik hier aan moet doen. onderhet zadel heeft tie die trucjes niet.

Alvast bedankt

danielle1981

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:45

hai.

ik heb pas een cursus gevolgd waarin we met de paarden gingen loswerken. daarbij was ook een pony die in het verzet ging bij het longeren en zelfs ging aanvallen. wat we toen geleerd hebben is dat je heel duidelijk moet laten zien dat jij de baas bent. Door je lichaamshouding verraad je veel aan een paard. maar ook consequent zijn. waarschijnlijk komt je instructrice daadkrachtiger over zodat hij het bij haar niet doet.

kijk eens op de site van 2moons daar heb ik toen die cursus gevolgd. misschien heb je er iets aan.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:05

Mn vorige paard stijgere in de wei ook naar me als het haar niet beviel, dus ik moet eerlijk zijn dat als tie zo iets doet dat ik wel bang ben dat tie me raakt.

Maar het is toch niet de bedoeling om te blijven staan op je plaats tot dat een paard je raakt als hij naar je trapt.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:31

Ik heb een instrecteur gehad waarvan het paard ook steigerd met longeren (het is nog een jong paard) hij pakt haar dan even goed aan en beloont haar daarna en dan gaat het gewoon goed.
Hij slaat haar niet ofzo met de zweep, maar laat die wel een aantal keer hard knallen.
Hij laat idd ook merken dat hij de baas is en niet zij

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:56

Let op je eigen houding, zorg dat je rechtop staat met een naar voren gekanteld bekken en rechte schouders. Als je paard trapt of steigert uit baldadigheid (dus niet uit joligheid) zet dan juist een stap naar voren en roep, laat de zweep knallen enz. Zorg dat je tijdens het longeren je paard niet blokkeert, neem een drijvende houding aan en zorg dat je er direct bij bent als er iets gebeurt. En zorg dat er iemand bij is die je kan helpen en kan sturen, ga hier niet alleen mee aan modderen want het moet natuurlijk niet echt mis gaan!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:59

Heeft je instructrice al eens gekeken als jij aan het longeren bent?
Misschien kan zij jou ook tips geven.
En verder ben ik het met bovenstaand commentaar van Amable eens.

Ik denk dat je paard je aan het uit proberen is want als er iets anders aan de hand zou zijn,
zou je paard het bij anderen ook doen.

Beandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:03

ik heb een pony verzorgt en die stijgerde in het begin ook bij het longeren, dit was meer om te kijken of ze mij bang kon maken, als ze dit deed zette ik kwaad een stap na voren maakte me zelf groot en vertelde haal met een duidelijke stem met wat ze moest doen...
toen ze door had dat ze mij niet bang maakte heeft ze het daarna niet meer gedaan.
veel sucses met je pony.
(sorry als er spelfouten in zitten heb dislectie.)

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 14:45

nou ik heb de oplossing gevonden.
hier komt het verhaal.

Zaterdag is de hoefsmid geweest en wou tie niet stil staan ook trappen stijgeren en gemeen zijn, toen hebben we hem vast gezet aan een ijzeren balk met een ketting en koeien band toen heeft tie zn lesje geleerd, het was gewoon een kwestie van over mij heen lopen en mij uitproberen en nu elke keer als tie iets probeerd krijgt hij een waarschuwing en als tie niet luistert pak ik de zweep erbij.

dus nu leert tie het onderhand wel een beetje.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:49

Ja, gewoon erop slaan, dan leert 'ie het wel...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:30

Amable schreef:

mijn idee Misselijk
gatverdamme hier WALG ik van!

je kan het ook anders oplossen

ik heb ruim 1,5 jaar voor een pony gezorgd die ook aanviel. Ik heb een keer laten merken dat IK de baas was en niet zij (terugaanvallen met houding/stem) en toen was het over. Met longeren ook aanvallen, ook opgelost door drijvende houding etc.

Van de week heb ik een welshje gelongeerd, werd gewaarschuwd dat hij zou stijgeren en gericht ook, echt met z'n benen naar je toe slaan. heb m'n schouders opgehaald en gewoon gelongeerd, streng geweest, maar wel een drijvende houding en als ie in verzet kwam (alleen kont wegdraaien, verder kwam ie niet) waren een of twee meppen op de grond en stemverheffen genoeg hem weer te laten lopen.

paarden kijken DWARS door je heen, dus als jij echt bang bent kun je het schudden, op deze manier krijg je écht geen respect

gatver ik walg er echt van dat mensen 't zo oplossen

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:49

Je moet echt laten zien wie de baas is.
Desnoods als ze slaat naar jouw toch een tik geven.
Anders wordt het gewoon te gevaarlijk.
Misschien samen met je instructrice longeren en dan macht winnen.
Veel succes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:57

Als de verhoudingen tussen jou en je pony goed waren geweest was het NIET nodig geweest om t dier aan te pakken. Opvoeding zodat de hoefsmid ermee aan de slag kan. Opvoeden doe je niet door er met de zweep over te gaan maar door consequent te zijn. Jouw instructrice is blijkbaar wel consequent en heeft ongetwijfeld een leidende houding. Vind jouw pony een leider in jou?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:48

Dat probleem heb ik ook:S maar meestal staat me opa erbij en als die dat wil gaat bokken roept hij he robin en dan loopt ie weer verder xD

muizke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:53

Gadverdamme! wat een manier! en nog wel met een koeienband! Bij een paard is dat een stuk pijnlijker! je zou het boek van monty roberts is moeten lezen. En de join-up leren. Maar zeker er niet op dat paard rammen als hij iets niet doet wat jij wilt. Ik was vroeger bang voor een klein paardje in de weide. maar ik heb geleerd om consequent te zijn en niets te pikken van der. ik loste het op dmv stemverheffing. ik leerde ook de baas te zijn. Sindsdien heeft ze niets meer geflikt bij me. Lees de boeken maar van Monty Roberts. het werkt echt.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:12

Amable schreef:

helaas denk ik dat je het verkeerd begrijpt
ik 'sla' er niet oplos zoals je dat zomooi formuleerd. hij krijgt een corigerende tik.
Ik laat me namelijk niet door een paard slaan of schoppen.

Dus mag het even duidelijk zijn voor iedereen die er zo over denkt, er is meer tussen ' er op los slaan' of een tikje bij.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:14

Ilsiie schreef:
Amable schreef:

mijn idee Misselijk
gatverdamme hier WALG ik van!

je kan het ook anders oplossen

ik heb ruim 1,5 jaar voor een pony gezorgd die ook aanviel. Ik heb een keer laten merken dat IK de baas was en niet zij (terugaanvallen met houding/stem) en toen was het over. Met longeren ook aanvallen, ook opgelost door drijvende houding etc.

Van de week heb ik een welshje gelongeerd, werd gewaarschuwd dat hij zou stijgeren en gericht ook, echt met z'n benen naar je toe slaan. heb m'n schouders opgehaald en gewoon gelongeerd, streng geweest, maar wel een drijvende houding en als ie in verzet kwam (alleen kont wegdraaien, verder kwam ie niet) waren een of twee meppen op de grond en stemverheffen genoeg hem weer te laten lopen.

paarden kijken DWARS door je heen, dus als jij echt bang bent kun je het schudden, op deze manier krijg je écht geen respect

gatver ik walg er echt van dat mensen 't zo oplossen

Soms is houding en gedrag niet genoeg. In mijn geval is het o dat de pony mij aanvalt en gericht om mij mikt.
Dit laat ik niet toe. En daarmee kan een tikje bij iets helpen.
Er zijn genoeg mensen die onder het zadel rijden met een zweep erbij. die geven toch ook en tikje bij. dat is toch ook niet gelijk er oplos slaan. of is het hetzelfde??

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 16:25

@muizke_ : Ik heb een vraagje aan jou. Laat jij je door een paard dat je pas 10 weken heb bijten, slaan, trappen en gericht aanvallen??? En laat jij je smid bont en blauw slaan door jou paard, terwijl je weet uit ervaring dat als je hem op een bepaalde manier ( kan van alles zijn ) rustig kan krijgen???
Nu heb ik een hele hoop al gelezen over de join-up. ik heb hier geen vestand van en dus is het gevaarlijk om zoiets te gaan doen als je er geen ervaring meer heb. Volgens alle berichten die ik gelezen heb is een join-up het meeste slechtste wat je kunt doen bij een paard/pony. dit is het uiterste wat je ooit kunt doen. En zo ver is het nog niet bij mij.

@Cassole : misschien nog niet, maar daar word aan gewerkt. zoals je in de bovenstaande berichten van mij kunt lezen betreft het dus niet er maar gewoon over heen slaan. Maar als je een paard nog niet zol lang kent zul je toch enigzins iets moeten proberen. Als je tips hebt hoe ik als een leider kan over komen ( niet komen met houding en gedrag want dat heb ik als 100000x gehoord) hoor ik het graag.

Voor iedereen die er van walgt dat een paard afgedroogt wordt met de zweep, ik begrijp jullie. daarom doe ik dit ook niet.
tussen er op los slaan en niks doen zitten stapjes, zoals een corrigerende tik.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:44

Stendo schreef:
Soms is houding en gedrag niet genoeg. In mijn geval is het o dat de pony mij aanvalt en gericht om mij mikt.
Er zijn genoeg mensen die onder het zadel rijden met een zweep erbij. die geven toch ook en tikje bij. dat is toch ook niet gelijk er oplos slaan. of is het hetzelfde??

mijn verzorgpony toen deed dat ook! is echt een pretje geweest..
ze mikte ook op mij, echt gericht aanvallen ja..
ik liet het ook niet toe maar loste het op een andere manier op,
namelijk door mezelf groot te maken, stem te verheffen (geef maar een schreeuw) en met armen te zwaaien en ik heb haar vervolgens laten lopen (een stuk opdrijven) ipv zij mij, heb de rollen omgedraaid.. sindsdien heeft ze het niet meer gedaan

ik rij niet meer op een manege dus ook niet meer met zweep, maargoed dat is weer een heel ander verhaal/betoog wat ik hier kan gaan houden maar wat hier niet van toepassing is..

zoals jij het formuleerde kwam het echt over dat je er op los geslagen hebt ja, 'hij heeft zijn lesje geleerd'.. lees die post nog eens en je snapt waarom wij zo reageren..

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 10:36

Ilsiie schreef:
Stendo schreef:

mijn verzorgpony toen deed dat ook! is echt een pretje geweest..
ze mikte ook op mij, echt gericht aanvallen ja..
ik liet het ook niet toe maar loste het op een andere manier op,
namelijk door mezelf groot te maken, stem te verheffen (geef maar een schreeuw) en met armen te zwaaien en ik heb haar vervolgens laten lopen (een stuk opdrijven) ipv zij mij, heb de rollen omgedraaid.. sindsdien heeft ze het niet meer gedaan

ik rij niet meer op een manege dus ook niet meer met zweep, maargoed dat is weer een heel ander verhaal/betoog wat ik hier kan gaan houden maar wat hier niet van toepassing is..

zoals jij het formuleerde kwam het echt over dat je er op los geslagen hebt ja, 'hij heeft zijn lesje geleerd'.. lees die post nog eens en je snapt waarom wij zo reageren..

ja klopt en als jullie goed gelezen hadden zie je dat de zweep er later in het verhaal pas bij kwam. dus niet als tie vast staat.
en er staat inderdaad niet bij dat ik een corrigerende tik geef. maar om gelijk maar te interpeteren dat ik er op los sla vind ik een beetje jammer. Maar goed ieder verhaal word op 1000 verschillende manieren gelezen denk ik. dus hierbij is het op gehelderd hoop ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:19

@ Stendo: Als je als een leider over wil komen is timing (het juiste moment kiezen) en consequent zijn erg belangrijk.

Reageert je pony door zijn oren in zijn nek te leggen, door de neusgaten te knijpen of de ogen te draaien zeg dan bijv. 'nee!' of 'niet doen!'. Niet aardig en niet schreeuwend maar zoals je bijv. tegen je kleine broertje zou doen Knipoog. Tijdens het borstelen laat je pony op jouw handdruk naar links schikken of rechts. Niet reageren is bijv. 'hey, opletten!' en het opnieuw proberen.

Aan het wandelen aan de hand. Hou je pony schuin achter je (jij loopt voorop).. loopt ie je voorbij dan weer 'nee' zet je pony desnoods stil en begin overnieuw. Altijd maak je groot, kom verzelfverzekerd over en denk niet deze keer mag je wel - als je pony iets niet goed doet. Doe het overnieuw.

Aan de longe.. lopen zal je pony! Roep 'vooruit!' als hij stil gaat staan, maak je groot (en breed), gebruik je zweep <heen en weer zwiepen is meestal genoeg> - niet om te raken maar om vooruit te krijgen. Onthou jouw ruimte is jouw ruimte dus hoe dichtbij hij bij je komt hoe groter jouw bewegingen - zwaai met je armen en gebruik evt. de zweep als je pony dreigend op je afkomt.

En als je pony doet wat je wil. Belonen (met je stem) is alles.. Positief benaderen werkt altijd nog veel beter dan negatief.

Kun je hier wat mee?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-07 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:31

Een join-up is het eerste wat ik bij een paard doe, wat ik op stal krijg. Dus zeker niet het slechtste wat je kunt doen, als je je maar bewust bent van je eigen houding, en je de reacties van je paard leert te begrijpen/inschatten.
Begin nooit met slaan, maar kijk wat je zelf fout doet of wat je zelf aan de situatie zou kunnen verbeteren...

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:34

misschien moet je je instructrice erbij halen 1x en dan dat zij steeds verder weg gaat staan

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:00

@ body_ : ik heb een instructrice om gewoon les te geven en die helpt daaar ook bij maar het vervelende is dat hij het dan niet doet.

@Bonita_Bon : ja ik heb er genoeg over gelezen en overal lees ik dat het het laatste is wat je moet doen. dus vandaar en ik heb er zefl geen ervaring mee dus vind ik het een beetje eng. want ik eet niet goed wat ik anders verpest zeg maar.

@Cassole : me eige groot maken helpt niet zo goed, want dan voelt tie zich behoorlijk bedrijgt en word zijn gedrag erger. het weg lopen bij het longeren gaat al wel wat beter, maar hij trapt nog steeds.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:08

Ik doe ook altijd een join-up met een paard wat ik nieuw in handen heb. Is juist het beste wat je kunt doen!! Heb je het nog nooit gedaan? Wat let je om er een boek over te lezen en een dvd over te bekijken? Dan kun je goed aan de slag hoor. Paarden opvoeden is niet echt moeilijk en er komt al helemaal geen zweep bij aan te pas! Kwestie van de leiding overnemen. Een Alpha merrie heeft ook geen zweep bij handen hoor! Verdiep je er eens in en een hoop vragen hoef je niet meer te stellen dan!!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:11

Een join up bij het eerste het beste paard wat je nieuw in handen krijgt, neee..
weet je wat je je paard ermee aandoet?

zou eerst maar eens op de gewone manier proberen met je paard om te gaan alvorens deze methode toe te passen

lees het sticky eens, [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!
misschien dat je er dan anders over nadenkt..

als ik bij m'n verzorgshetje nu een join-up had gedaan, had ze me helemaal nooit meer vertrouwd..