Kopstoot i.p.v. kusje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lanthano

Kopstoot i.p.v. kusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 19:22

Ik probeer mijn paard te leren een kusje te geven. Hij heeft het door, maar het probleem is dat hij veel te hevig is waardoor ik soms een kopstoot krijg van zijn mond wat best gevaarlijk is.

Hij is eigenlijk met alle oefeningen veel te hevig. Als ik effe rust dan doet hij alle kunstjes die hij kan achter elkaar en is hij erg zenuwachtig en veel te veel in mijn ruimte. Ik kan ook maar niet afbouwen met de snoepjes, want hij eist ze gewoon op. En als ik me dan omdraai om hem te negeren blijft hij gewoon rond me draaien, probeert hij me kusjes te geven enz.

Hoe kan ik hem leren voorzichtig kusjes te geven en ook minder opdringerig te zijn en pas iets te doen op commando?

stephanie09

Re: Kopstoot i.p.v. kusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:25

misschien moet je hem eerst laten uitraassen en gek doen en dan wat proberen en vooral door veel te belonen wat hij goed doet en gewoon geen snoepje geven als hij het kusje fout doet.

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:55

pas een snoepje geven als ie het zachtjes doet Lachen
Heb het zelfde probleem gehad met een paard... (dat paard was ook altijd overdreven blij, maar heb hem
duidelijk kunnen maken dat hij alleen een snoepje krijgt als hij zachtjes een kusje geeft, heb hem toen ingeschreven bij de cursus
"how to be a gentle lover" Knipoog nee dat is flauw, conceqeunt zijn is het allerbelangrijkste!)

Het klinkt alsof je paard erg dominant is in zijn gedrag,
net een opdringerige man in de kroeg Tong uitsteken steeds om je heen draaien en proberen kusjes te geven.
probeer eens wat dingen waardoor jij meer zijn leider wordt (staan vast genoeg trucs en oplossingen hier op bokt te vinden over leiderschap)
ik weet daar zo even geen oplossing voor..

Wat misschien kan helpen in het VD is 1 kunstje vragen per keer (iets wat hij goed kan en makkelijk doet)
en dan pas belonen (met een snoepje of stem) als hij ook echt alleen dat kunstje doet.
het dus even rustig aan doen, zelf gecontroleerd en zelferzekerd overkomen (en ook zijn, maar dat is soms nog wel eens lastig)

Probeer sowieso jezelf veilig te stellen, door bijvoorbeeld een kunstje (kan natuurlijk alleen met kleine hoofd-kunstjes als flemen)
te vragen als hij in stal of de bak staat en jij daar buiten, zodat jij veilig staat.

Toch vind ik het wel zorgelijk te lezen dat je paard zich zo dominant opsteld, ik weet niet wat je hem al geleerd hebt allemaal??
Lijkt me uiteindelijk op de eerste plaats het slimst om het leiderschap duidelijk te maken, voor je verder gaat met het VD.

Blijf concequent, redelijk, realistisch en vooral heb geduld... !!
ik wens je heel veel succes en hoop dat je wat hebt aan mijn reactie. Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:37

Ja ik ben het er mee eens dat je vooral duidelijk moet maken dat wat je ook van je paard vraagd jij de leider bent.

Zorg er voor dat er rust in de tent gebracht word. misschien zou je je paard af kunne leiden door na ieder kunstje wat goed uitgevoerd is EN wat beloond is een rondje te laten longeren. Afleiden en hem leren op jou te wachten maakt je paard allert op jou.

Net als met de dressuur, je paardje gaat meer op jou letten en word sneller op de beenhulpen door meer overgangen te rijden.

Ik denk dat dit met de VD net zo is.

Maris heeft er ook een handje van door al zn kunstjes zelf en zonder commando uit te voeren. Hij denkt vast: Hoe eerder ik alles laat zien hoe meer en sneller ik mn snoepje krijg. Zo werkt het helaas niet. Als hij iets doet wat ik niet wil loop ik bij hem weg. na enkele seconde begin ik gewoon weer van voor af aan... En hij krijgt pas wat lekkers als hij daadwerkelijk de dingen gedaan heb die goed zijn. Tussen door beloon ik wel met mijn stem. Iets wat hij gewnd is van het rijden.

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:31

sabinejoey schreef:
pas een snoepje geven als ie het zachtjes doet Lachen
Heb het zelfde probleem gehad met een paard... (dat paard was ook altijd overdreven blij, maar heb hem
duidelijk kunnen maken dat hij alleen een snoepje krijgt als hij zachtjes een kusje geeft, heb hem toen ingeschreven bij de cursus
"how to be a gentle lover" Knipoog nee dat is flauw, conceqeunt zijn is het allerbelangrijkste!)

Het klinkt alsof je paard erg dominant is in zijn gedrag,
net een opdringerige man in de kroeg Tong uitsteken steeds om je heen draaien en proberen kusjes te geven.
probeer eens wat dingen waardoor jij meer zijn leider wordt (staan vast genoeg trucs en oplossingen hier op bokt te vinden over leiderschap)
ik weet daar zo even geen oplossing voor..

Wat misschien kan helpen in het VD is 1 kunstje vragen per keer (iets wat hij goed kan en makkelijk doet)
en dan pas belonen (met een snoepje of stem) als hij ook echt alleen dat kunstje doet.
het dus even rustig aan doen, zelf gecontroleerd en zelferzekerd overkomen (en ook zijn, maar dat is soms nog wel eens lastig)

Probeer sowieso jezelf veilig te stellen, door bijvoorbeeld een kunstje (kan natuurlijk alleen met kleine hoofd-kunstjes als flemen)
te vragen als hij in stal of de bak staat en jij daar buiten, zodat jij veilig staat.

Toch vind ik het wel zorgelijk te lezen dat je paard zich zo dominant opsteld, ik weet niet wat je hem al geleerd hebt allemaal??
Lijkt me uiteindelijk op de eerste plaats het slimst om het leiderschap duidelijk te maken, voor je verder gaat met het VD.

Blijf concequent, redelijk, realistisch en vooral heb geduld... !!
ik wens je heel veel succes en hoop dat je wat hebt aan mijn reactie. Lachen

Het is idd een heel erg dominant paard, maar hij is ook speels en nieuwsgierig. Het gekke is dat hij heel goed weet dat ik de leider ben. Ik hoef geen leadrope's meer, hij loopt gewoon los, ook op de manege. Als ik hem roep komt hij zo. Hij reageert ongelooflijk op mijn stem. Hij heeft echt respect voor mij.

Maar hij is oooo zo gek van VD! Hij kokert dan ook helemaal uit, de hele tijd (of we nu 5min of 45min bezig zijn). Hij vindt het gewoon geweldig. Hij laat zelfs zijn eten er voor staan.

Ik weet niet goed hoe ik het nog kan aanpakken. HIj is een opdringerig klein kind. EN ik moet toegeven dat hij soms ook zooo schattig is dat ik mijn lach gewoon niet kan inhouden. ALs ik hem een nieuw kunstje aanleer en hij is het beu, dan gaat hij zelf een kunstje uitvinden ofwel doet hij dan de hele tijd de kunstjes die hij kent. En dan negeer ik hem en draai ik me om. En dan blijft die rond je draaien en zijn kunstjes tonen. Om gek van te worden. Vooral omdat die dan ook zo'n domme snoet trekt.

Ga vanavond proberen hem te leren lekken ipv met zijn lippen te duwen voor het commando kusje. Misschien is hij dan wat minder bruut.

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 19:39

Hmm, wat kan mijn paard allemaal al. Nog niet zo veel eigenlijk.

- Kusje
- nee schudden
- krabben met linker voorbeen
- krabben met rechter voorbeen
- het been waartegen ik de zweep houd in de lucht houden
- pirouette links en rechtsom
- voorwerpen aanraken
- niet aan eten komen (gedurende 2sec, langer lukt niet)
- we zijn bezig aan het compliment en het apporteren
- achteruit gaan op commando
- zijwaarts de benen kruisen

Steigeren en stampen ga ik hem niet leren. Dat is wat te gevaarlijk bij hem.

Ik wil hem nog wel leren liggen, knielen, apporteren en buigen.

Bij het compliment geraken we trouwens niet verder dan het even verplaatsen van het gewicht naar achteren. Zijn knie komt dan wel vrij dicht bij de grond maar hij zet het niet neer. Hij heeft het maar niet door.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:30

Als hij opdringerig is niet negeren, maar corrigeren. Zorg dat je in een afgesloten ruimte werkt en als hij bij jou zijn beloning komt eisen stuur je hem weg, opzouten! Paar rondjes laten rennen en dan weer laten komen. Dus opdringerig, dominant gedrag ga je niet corrigeren, want hij blijft door gaan en als ik het zo hoor loont het omdat je toch weer aandacht aan hem geeft.

Niet eten moet eerst langer kunnen voor je verder gaat, ben daar echt heel streng in, jij bepaalt wanneer er gegeten wordt, niet hij! Zolang dat niet duidelijk is kan je niet op de juiste manier met voedselbeloningen werken.

Leren likken is niet de manier om de kus kleiner te maken, hij zal er eerder bij gaan bijten juist en dat moet je al helemaal niet hebben! Ben sowieso heel voorzichtig met kusje geven en likken, voor je het weet happen ze een keer. Hij kent de bedoeling, als hij het kusje te lomp geeft, roep iets als "hé, zachtjes!" met een best boze stem. En nog eens vragen. Alleen zachte kusjes belonen. Wat ook werkt is al clicken nog voor hij je aanraakt, dus alleen de beweging naar je gezicht toe belonen. Daardoor zal hij al snel iets eerder stoppen en kun je vandaaruit weer werken aan het geven van een kusje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:35

Ik heb het ook geleert bij een paardje, die deed het al heel snel goed .
Maar na loop van tijd begon die het ook steeds wat harder te doen .
En toen die wat ongeduldig werd kreeg ik zo een kopstoot zovan duurt het nog lang ?
Toen ben ik ver van hem af gaan staan, zodat ie net met ze neusje bij me kon komen en hele zachte lieve lekkere kusjes Vingers aflikken kon geven maar geen kopstoten meer kon geven.. ik kwam steeds dichter bij staan, en uiteindelijk geeft hij nu uit zich zelf zachte kusjes .
Wel is soms het probleem ( staat op een manege ) dat als er kleine kindjes langs lopen om hem een snoepje te geven, ze soms nog al bang worden als er een grote neus naar hun hooft toe komt Haha!

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 20:37

Heb vanavond weer geoefend. Heb hem geleerd te lekken. Want dat doet hij zoiezo al aan alles. Had hem ook het dually halster aangedaan en dan kon ik hem veel sneller corrigeren.

En ja hoor, meneer was al veel voorzichtiger. Maar het is nog niet hoe het moet zijn. Hij komt ook wel van heel ver. Ik heb hem nog niet zo lang en hij was echt een verschrikkelijk dominant gevaarlijk paard.

Ja kan natuurlijk niet ineens een doetje verwachten. Hij bijt niet en je ziet dat hij zijn best doet, maar is nog steeds opdringerig. Volhouden dus.

Ben ook met het compliment begonnen. En boem, daar zat hij plots al op zijn knie. Slim paard toch !

Het kusje ging ook al voorzichtiger met een lekje. Nu ga ik er weer even mee stoppen en over een paar weken probeer ik opnieuw. Ik denk dat het beter is wat verder te oefenen met andere oefeningen die wat minder gevaarlijk zijn als hij opdringerig wordt. En wie weet is hij over een paar weken rustiger en dan probeer ik wel weer eens opnieuw met kusje.

Bedankt in ieder geval voor jullie advies. Je weet eigenlijk altijd wel wat je moet doen, maar een duwtje in de rug is toch altijd fijn. Dan weet je dat je er niet alleen mee bezig bent.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 09:31

ja wat amabele zegt is ook zo, leer hem targeten Haha!

Zo leer ik mijn paard buigen. eerst laag dan de grond en dan pas die knar tussen zn benen Haha! Zo sta ik ook veilig als ie met zn voorbenen begint te maaien als ie het niet snapt!!