Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Pensionnetje schreef:Touwtjes eraf en klassieke bijzet met rubber ringen of tussenstuk. Heel wat vriendelijker voor je paard.
Pensionnetje schreef:Touwtjes eraf en klassieke bijzet met rubber ringen of tussenstuk. Heel wat vriendelijker voor je paard.
Suzanne F. schreef:Ik denk dat ik de enige ben die zegt dat je gewoon moet doorlongeren in draf en dat ze vanzelf wel die druk eraf haalt.![]()
Als dan in draf nageeft en de druk dus van de touwtjes afhaalt, braaf roepen en dan ook geen 5 rondjes meer doorgaan. Dit wel opbouwen. Maar ik denk dat er niks mis is met wat aanmoedigen om toch even door te draven en het paard te leren zelf de druk van de mond af te halen.

russel schreef:Ik geloof niet in druk houden of opvoeren tot ze nageven. Dat heb ik met mijn paard onder het rijden moeten doen van een instrukteur, een hele sterke onderhalsspier heeft hij er van gekregen, geleerd het bit tussen de kiezen te nemen en geeft nu niet meteen na op druk.
Hij moet eerst de gelegenheid krijgen om lang laag te ontspannen tot hij vanzelf zakt en warm gelopen is, dan pas kan ik hem bijzetten op een lengte waarin hij training krijgt. Anders blijft hij met een holle rug en ineengetrokken hals en mond open lopen. Mijn paard geeft niet na op druk en ik denk dat hij dat gewoon niet kan. Zo zijn er meer paarden. De echte dressuurpaarden die kwa bouw de meest onmogelijke houdingen aan kunnen nemen, zijn geen voorbeeld voor dit soort dingen. De meeste paarden hebben die status niet ook al moeten ze wel met dressuur mee doen, al blijft het in de basis.