Longeren slecht voor piste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaulineDP

Longeren slecht voor piste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:46

Wat ik me al een tijdje afvraag: Waarom mag in sommige pistes niet gelongeerd worden. Altijd wordt gezegd dat longeren niet goed is voor de bodem maar eigenlijk zie ik het probleem niet zo. Ok, de paarden gaan soms wel eens een rondje bokken en dan zijn er inderdaad wat stevigere voetafdrukken maar als de piste goed onderhoud wordt, lijkt me dat toch geen probleem. of zie ik dat nu verkeerd?

Bluem

Re: Longeren slecht voor piste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:49

Mh ja, privestal waar ik een tijdje gewerkt hebt moesten we voortdurend rondlopen aan de longe door heel de piste, zodat er geen vaste longeercirkel ontstond maar de piste mooi gelijk bleef. Lachen

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:49

Misschien heeft het niet zo zeer te maken met het bokken en passen van het paard, maar met de longeur. Deze staat op 1 plek, dus krijg je dat daar de grond erg aangestampt is.

Weet niet of dat het is, maar dit is wat ik zou veronderstellen Lachen

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:06

Ik kan me wel zo iets voorstellen als er voortdurend op eenzelfde plaats gelongeerd wordt, je een aparte longeer-hoefslag krijgt. Maar in een recreatie-manege is dat meestal niet meteen het geval. En ik weet intussen ook al dat in een pensionstal van een jumpingruiter (Belg. subtop) er gewoon niet gelongeerd mag worden. Niet binnen én niet buiten. (en een longeercircel is er niet). Reden: de piste in een goede staat houden.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap dat niet helemaal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:07

op manege waar ik vroeger reed mocht het wel gewoon
elke dag werd met tractor de bak weer goed losgemaakt en hoefslag weggehaald
zie ook niet echt het probleem

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:32

bij ons op de manege mag het in drie pistes niet omdat er een geopad onderligt, we mogen in die pistes ook niet loszetten.
Misschien omdat er bij jouw manege ook een geopad onderligt?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:34

maar dan heb je toch als nog als er een geopad onderligt en jij rijd steeds op een volte dat het het zelfde effect geeft?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:36

waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat mensen het paard zowel links als rechtsom over steeds dezelfde afdruk laten lopen, hierdoor ontstaat er een soort van geul in de bodem die vaak lastig weg te krijgen is.
Zelf longeer ik nooit over het zelfde stuk lang achter een, verplaats steeds het rondje door eens een stukje rechtuit te gaan en op een andere plek weer verder te gaan.
Kijk maar eens naar de hoefslag langs de kanten, ook vaak een diepe geul als deze niet wordt bijgehouden........

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:39

Ja maar als je het goed bij houd is het toch niet nodig?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:42

Maar in het bijhouden zit het m, dat is vaak te veel moeite of niet iedereen wil helpen, steeds dezelfde zijn de pineut en hebben er dan ook geen zin meer in..........
Wij hebben een kleine bak waar in gelongeerd wordt, de grote bak liever niet maar is pas een optie als de kleine bak wat bodem betreft te slecht is. Wij houden de bodem wekelijks bij met de tractor, hierdoor geen hoefslagen e.d maar zodra de stal te groot wordt zal dat lastig worden denk ik.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:42

Bij ons mag het niet omdat je een hele hoefslag krijgt als je op 1 plek staat.
En de paarden vaker bokken en gek doen.
Daarom hebben we een longeerkraal er mag mits met toestemming wel in de bak gelongeerd worden als de longeerkraal niet goed genoeg is (zwaar nat etc).
Maar wel lopend door de bak.
Dat is bij de meeste de reden omdat het gewoon slecht is op 1 plek ook al houdt je het goed bij het wordt gewoon slechter op zo`n plek.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:43

bij ons mag het ook niet, er is een longeercirkel en daar word in gelongeerd, er zijn natuurlijk wel uitzonderingen zoals lange lijnen of met een jong paard dat nog begeleid moet worden. De bodem word idd steeds opdezelfde plek aangestampt of omgewoeld waardoor er een geul ontstaat. Iets waar je niet blij mee bent in een mooie gelijke bak. En goed bijhouden: daar hebben jullie wel gelijk in maar met rechttrekken voorkom je geen stukken die harder aangestampt zijn dan de andere Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:44

Mijn paard kan snel hele gaten maken, iets wat echt niet goed is voor je bak. Dat heeft niks met het onderhouden van je bak te maken Je krijgt dan harde en zachte stukken in de bodem. Wees blij als niemand mag longeren in de bak. Zachte plekken in de bak kunnen gevaarlijk zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:53

Waar ik sta wordt ook niet gelongeerd in de rijbaan. Wij hebben een aparte kleinere bak om te longeren/los te laten. Ook deze bak wordt goed onderhouden maar ondanks dat is deze bak erg onregelmatig (we hebben twee heuveltjes in dat bakje Haha! ) en inderdaad op verschillende plekken los en vast.

In het verleden heb ik wel in rijbanen gelongeerd maar ik zorgde er altijd voor dat ik niet op 1 plek bleef staan en dat mijn paard niet alleen maar rondjes hoefde te lopen, ik liet hem bijv. ook wel over de lange zijde lopen. Daarmee voorkom je dat de baan niet al te onregelmatig wordt.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:04

Ik hoorde laatst dat het niet voor elke bodem goed is als je um steeds omploegd of whatever zoiets iig, dus dat zal ook bij stallen meespelen.
ik vind de longeerbak best als ze uitschieten doen ze dat niet tegen iemand anders aan Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:47

Het is echt niet goed voor je piste!
Zelf heb ik nou sinds een paar weken de longeerpiste staan (ga naast longeren alleen nog wandelen, dus ik laat hem staan) en nou het regent zie je het verschil.
Bijna alles droog, alleen waar ik longeer (en voornamelijk waar het paard loopt): 1 grote waterbak Verdrietig

Eline_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:39

Ze lopen wel steeds op de zelfde volte, dan krijg je een diep "rondje" in je bak

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:45

Inderdaad, er komt echt zo'n cirkel in je bak te staan. Het hangt wel van je bodem af hoe erg het is. Als je tijdens het longeren je cirkel steeds verplaatst, voorkom je dit trouwens ook. Maar niet alle paarden ( en longeerders) lukt dat.
Van de drie bakken, mag er bij ons in 1 eigenlijk niet gelongeerd worden. Maar dat gebeurt toch wel eens. Overigens mag in dezelfde bak je paard ook niet los.
Als ze bokken, moet je bij ons de gaten dichtlopen/harken. Anders krijg je kuilen en verstappen paarden zich.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:04

Bij mijn verzorgpaard heb ik weinig keus. Ik loop meestal lekker door de bak heen en neem ook regelmatig gewoon de gehele hoefslag op (steeds hetzelfde rondje verveeld ook).

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:52

Op meerdere stallen waar ik kom zie je dat er speciale plaatsen zijn om te longeren, want als je longeerd (en je doet het lang) dan krijg je als het ware een cirkel in de bak en als je daar dan rijd is dat niet prettig

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:54

Dan komt er een ronde hoefslag ergens in de bak. Tja en dat staat niet zo mooi en het rijd niet zo handig. Alhoewel ik het ook maar raar vind hoor.