mijn paard deed dit ook in het begin, hoeft geen teken van dominantie te zijn, wel een manier om onder het werk uit te komen. Zeker als hij het op 1 kant doet is dat waarschijnlijk een lastige kant voor hem, probeer hem op die kant dan ook op een zo'n groot mogelijke cirkel te laten lopen.
Ik heb dit opgelost door mijn paard eerst te leren toe te geven aan druk, dus aan de hand aan het halster geef je druk op het touw en als hij naar voren gaat laat je het touw vieren (hoe je ze dus leert mee lopen met je)
Dit pas je dan ook toe aan de longe, komt hij met zijn neus naar binnen dan ga je druk geven op het longeertouw tot hij naar voren gaat, tegelijkertijd ga je dan weer met jouw lichaam achter zijn schouder staan en met de zweep drijf je hem verder voorwaarts terug op de cirkel. Dit is niet in 1 keer opgelost, je kunt rustig een uurtje bezig zijn en elke keer een meter vooruit komen, maar op een gegeven moment valt het kwartje dat het naar binnen draaien geen zin heeft en hoef je alleen het touw maar op te pakken en je paard gaat terug op de cirkel.
doe dit wel met een halster en niet met een bit!
Nog beter is om te voorkomen dat hij naar binnen komt! Dus altijd met een lange zweep longeren en in een goede positie staan! Als je dit al niet doet dan gaat je pony niet snappen dat hij op die cirkel rond moet blijven gaan. Als ik jouw was zou ik eens iemand mee laten kijken die er veel ervaring mee heeft want zo achter de computer kan ik je wel tips geven maar het heeft vooral met jouw houding naar je pony te maken.
Mijn paard is erg onder de indruk van mij aan de longe, het stilstaan was een reactie op het niet begrijpen en geen dominante actie, als ik hem nu longeer gaat hij ook kauwen en likken, dus dat is weer erg onderdanig, ik longeer hem nu ook haast nooit meer, en alleen aan een halster op een hele grote cirkel. Hij deed het ook maar 1 kant op, en dit was ook zijn moeilijke kant onder het zadel, dus die kant op had hij eerder de neiging om stil te vallen.