Vanaf welke leeftijd VD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Vanaf welke leeftijd VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 16:40

hallo allemaal, ik vroeg me dus af vanaf welke leeftijd je met vrijheidsdresuur kunt beginnen.
ik heb dus een veulen van 1.5 en ik vroeg me dus af welke leeftijd je kan beginnen met simpele dingen.zoals kusje geven en dingen oppakken ofzo.

vaagjehvj

Re: Vanaf welke leeftijd VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:19

3 jaar ofzo

ShadowMerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:40

nou, simpele dingen kun je al snel beginnen hoor.
Dingen zoals achter je aan lopen zonder touw etc kun je al na 6 maanden beginnen.
Máár, knielen, buigen, liggen, ziten, steigeren en al die andere fratsen zal ik pas beginnen wanneer je paard netjes is ingereden.
Gebruik ook GEEN snoepjes want dan doet hij het never nooit als je een keer snoepje niet bij heb.

Kristiaan.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:41

hier zijn al HONDERD topics over zeg, gebruik de ZOEK functie eens Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:43

Zeker niet voor 2,5 jarige leeftijd de moeilijkere dingen maar kleine dingetjes kan wel. Maar let op dat een anderhalfjarige 0,0 concentratievermogen heeft dus doe het niet teveel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:47

ik heb met mijn 1,5 jarige al iets geprobeerd, hij was zo schrikkerig met dingen op zijn rug, dus een zadelhoes gepakt, helemaal opgepropt, en hem er eerst mee kroelen, toen steeds verder uitvouwen, en aan het einde had hij hem op zijn rug leggen. hij is nu niet bang meer voor dingen op zijn rug, (hij krijgt in april zijn eczeemdeken, dus moet er toch aan wennen) en ik kan nu zonder probleem een winterdeken op zijn rug leggen, zonder overdreven rustig opbouwen, hij staat me dan echt aan te kijken van, ja toe maar! ik ben niet bang!
en heb de zadelhoes op de grond gelegd, om te laten zien dat dingen die op de grond liggen niet altijd eng zijn..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:52

Denk dat dat iets anders is dan VD meer gewoon schriktraining en paard gewend maken met dingen. Als ik jou was zou ik rustig nog even wachten met VD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:54

het is miss niet helemaal VD maar mischien wel iets wat de TS ook kan proberen? waar lees jij dat ik van plan ben om nu al meer met hem te doen? Lachen hij loopt 24/7 op het land, en komt daar alleen uit als ik hem even snel borstel, of er iets anders is, verder loopt hij lekker in het land jaarling te zijn, en ik ben ook echt niet van plan om nu al met hem aan de slag te gaan, hij blijft tot 3 of 4 jarige lekker in het land lopen..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:58

Nee was bedoeld tegen de TS Knipoog

Aan de ts zorg eerst maar dat ie lekker mak is, goed meeloopt, voetjes geeft en wijkt voor druk

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 21:58

Sappos schreef:
Nee was bedoeld tegen de TS Knipoog

Aan de ts zorg eerst maar dat ie lekker mak is, goed meeloopt, voetjes geeft en wijkt voor druk

dit doet die dus allemaal,ook achter je aanlopen, heb ook al schriktraining gedaan en dit lukt ook goed, wandel ook sinds kort met hem, borstel hem, knip zijn oren uit, zijn baard af enzo van die dingen, hij is super mak en heel erg leergierig, daarom vroeg ik me af wat ik nog met hem kan doen, want hij wil echt wat doen dat merk je aan zijn gedrag, en als ik dan wat met hem doe dan wilt hij als ik gedaan heb de stal/wei niet meer terug in echt zo van owh hebben we al gedaan, maar dat wil ik niet. dusja vroeg me gewoon of wat je met hem nog kunt doen behalve alledaagse dingen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:57

Als je de zoekfunctie gebruikt vindt je het niet heel erg gefundeerde standaardantwoord 2,5 jaar.

Even afgezien van het feit dat ieder paard op een andere leeftijd (geestelijk) volwassen wordt, is het in het algemeen zo dat jaarlingen veel sneller afgeleid zijn en aangeleerde dingen slechter onthouden dan tweejarigen of nog oudere dieren.

Daarnaast komen jonge dieren nog vaak in een bijterige fase, waarin het geven van voedselbeloning/niet mogen happen verwarrend kan werken voor je pony.

Voordeel is dat een jong dier energiek en speels is, wat je als trainer voor je in kan zetten.

Of jouw paard eraan toe is, zul je dus zelf moeten beoordelen.

Je kunt best voorzichtig proberen je jaarling eenvoudige dingen aan te leren, om te kijken hoe hij erop reageert.
Als hij het leuk oppikt, hebben jullie allebei animo om verder te gaan, merk je dat het moeizaam gaat, wacht je toch gewoon nog een jaartje? Wachten kost niets. Knipoog

Hier loopt een miniappie die op net 2jarige leeftijd met veel enthousiasme haar eerste kunstjes leerde, en het nog steeds erg leuk vind en gezond is.

Succes!