Mijn paard is nu 2,5 jaar. Hij is erg braaf, luistert goed en we doen behoorlijk wat grondwerk. Wanneer hij (ruim) 3 is, wil ik hem langzaam gaan beleren voor de wagen.
Nu kreeg ik het advies om nu al rustig te beginnen met werk aan de lange lijnen, hem te laten wennen aan het sturen en dat er iemand achter hem loopt, ipv naast hem. Diegene zei mij: Hoofdstelletje kopen en een snaffeltje en oefenen. Nu ben ik uiterst voorzichtig, ik wil niets overhaasten. Toch merk ik aan mijn paard dat hij graag iets wil doen, dat hij zoekt naar een "uitdaging" zeg maar.
Degene die mij het advies gaf, heeft zelf jarenlange ervaring met paarden (beleren) en mennen. Hij kan me ook helpen.
Hoe zouden jullie het aanpakken? Is het nog niet te vroeg om te beginnen, ook al zegt mijn gevoel dat het wel heel rustig aan kan? Welke boeken móet ik eerst lezen alvorens ik iets ga doen? Is een bit niet een te grote stap, kan ik niet beter met een CRB oid oefenen in het begin?
Is mijn adviseur te overhaast, of ben ik te tuttig?
heb ik bij mijn pony ook gedaan en die is er ook niet slechter van geworden.
dan groeien ze er mee op!
Ook "been there, done that" verhalen zijn prima. Ik wil iig niet vaker dan tweemaal per week max een half uurtje met hem gaan "werken"...