hoe laat je je paard liggen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrie_Lass

hoe laat je je paard liggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 20:59

Het onderwerp zegt het al, mijn vraag is hoe een paard telaten liggen. Kan iemand mij helpen?

Winxz_Bas

Re: hoe laat je je paard liggen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:54

1 methode is(er zijn veel meer)
je gaat na het rijden,of op warme zomer dag als je je pony afgespoeld hebt,in de Bak lopen,en als hij gaat rollen,zeg jij op het goede moment lig en geef je hem als hij ligt een koekje en laat hem weer opstaan,mmaar het vergt veel geduld

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:42

Even een stipje, interessant dit!

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:10

ik lees ff mee, wil het mijn paardje ook aanleren,
na het rollen blijft ze liggen tot ze wat lekkers krijgt, maar rollen doet ze maar 2X per dag max.
Hoe ga ik verder?

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:08

Geduld Lachen

mmargherita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:11

haha oke, moet ik er geen commando bij leren, dat ze het op een gegeven moment alleen op het commando doet"?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:35

Ik ben geloof ik al ehmm drie of vier jaar bezig met het liggen op commando. voorla omdat ik het zonder dwang wil doen.

Eerst kon ik niet eens bij hem komen als hij ging liggen. niet omdat hij bang was, maar werkwillig en werken doe je op vier benen.

Langzamerhand ben ik dichterbij kunnen komen en op een zomeravond zat ik naast hem! Wat een overwinning!

Toen kwam de clicker, daarmee kon ik gerichter belonen. Maar voor hem was liggen en rollen vrije tijd en werken was op vier benen. Dat bleef zijn instelling. Ik kon wel op hem gaan zitten en blijven zitten terwijl hij opstond, een grote stap in het vertrouwen.

Maar ik kon wel dichtbij hem zijn, ook als hij ging rollen. En nu kan ik pal naast hem staan terwijl hij gaat liggen. Ik moet hem dan wel eerst wegsturen en duidelijk maken dat hij 'vrij' is. Als hij dan gaat liggen klik ik. Vorige zomer kreeg ik een blik van hem dat het kwartje was gevallen! Voor liggen kan ik ook een beloning krijgen! Commando zit is dan peanuts.

Hopelijk kan ik komende zomer hem eindelijk op commando zover krijgen. En misschien dan ook op een vreemde lokatie...

Geduld dus.. heeeeeel veeeeeel geduld.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:39

Zijn er ook snellere manieren?

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:47

@ Clasine: Je kunt het ook vanuit het compliment aanleren.
Wanneer je paard het compliment uitvoert vraag je hem met het andere been ook te knielen.
Als je dan zachtjes het hoofd richting zijn buik vraagt zal hij als het goed is gaan liggen.
Je hebt wel kans dat als je het dit niet goed aanleert, het compliment verloren gaat.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:41

Of met een been longe. Maar dat heeft niet mijn voorkeur.
En wat Moondust zegt kan ook. Of via knielen.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:37

oke bedankt!

Bandii_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:32

je paard is toch geen hond??

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:45

Nee.
De beweegredenen om een hond te laten liggen zijn ook heel anders dan bij een paard. Bij een hond is af een basis commando zoals dat bij paarden wacht of stay is (stilstaan).

Als je vraag meer gericht is waarom je een paard liggen zou willen aanleren is het antwoord voor iedereen verschillend. Mij gaat het om een band van wederzijds vertrouwen. Liggen is voor een paard een kwetsbare positie en hij vertrouwt erop dat jij dan over hem/haar waakt. Bovendien is liggen ook voor de mens ernaast 'gevaarlijk' een zwaaiend been op oprichtend hoofd heb je zomaar te pakken als je niet voorzichtig bent.

Er wordt hier ook niet gezegd dat een paard een hond is.

(Als je vraag alleen maar als opruiend commentaar is bedoelt wens ik je veel plezier in je verdere leven..)

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:31

helemaal mee eens! het lukt trouwens al aardig, vanmorgen liet ik hem buigen en toen lag hij op twee knieen! Pling

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:16

Dit is super interessant maar hoe laat je je paard knielen dan ? Want dit zou een super goede oefening zijn voor mij en mijn paard om onze band zo aan te sterken

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:00

@ Lelle04: Je kunt het knielen aanleren vanuit het compliment. Je vraagt het paard dan, wanneer het het compliment uitvoert, om het gestrekte been ook te buigen, zodat het op twee knieën steunt.
Je kunt het ook vanuit het liggen aanleren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:05

kijk een aan ik wa vanochtend met mn friesje bezig met het compliment en vroeg me al af hoe ik hem ging leren liggen. ik zie hem du zo goed als nooit liggen.hij slaapt wel elke nacht in zn stal liggent. maar kan moeilijk heel de nacht in de stal erbij gaan liggen. en op de wei en bak rolt hij bijna niet. maar nu kan ik hiermee weer verder. hij vertrouwd me wel voor 200% dat cheeld dan wel weer