Bevestiging longeerlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Bevestiging longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 18:36

Hallo, ik wil eens weten hoe jullie je longeerlijn aan het bit bevestigen. En dan niet met een tussenstukje tussen het bit en de longeerlijn. Op stal zie ik zoveel verschillende manieren dat ik een beetje in verwarring ben gebracht. Tong uitsteken
Dus, hoe bevestigen jullie je longeerlijn aan het bit? Door de ene bitring en aan het andere vastmaken? Door allebei de bitringen en weer aan de eerste bitring vastmaken? Of over het hoofd?
Laatst bijgewerkt door KimE op 18-11-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

waterval123

Re: Bevestiging longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:38

Ik haal de longeer lijn gewoon door allebei de bitringen en maak hem daarna weer vast aan de longeerlijn

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:45

Ik doe het bewust niet door 2 bitringen want dan krijg je een erge kraak beweging. Mijn paard is super braaf aan de longe dus ik heb hem door de bitring en dan door de neusriem en vervolgens weer aan de longe vast. als een paard echt vervelend is heb ik hem wel door 2 om toch controle te houden, maar als het niet nodig is, zou ik het sterk afraden!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:51

Er zijn zoveel manieren Haha! :

- door de ene bitring over de oren naar de andere bitring (doe ik meestal)
- door de ene bitring en dan vast aan de andere bitring
- sommige doen ook door de ene bitring, door de andere bitring en dan weer vastklikken aan de longeerlijn
- en sommig klikken hem gewoon aan één bitring

Ik longeer nooit met een paard met de longeerlijn aan één bitring, mocht je dan eens aan de longeerlijn moeten 'trekken' dan trek je het hele bit door de mond van je paard Lachen en dat is niet de bedoeling, vandaar dat je meestal de tweede bitring er ook bij pakt Knipoog

Met wandelen heb ik soms mijn paard wel aan één bitring, maar meestal haal ik dan de longeerlijn door de eerste bitring heen en klik ik aan de tweede bitring.

Overigens maak ik soms met bijgezet longeren de longeerlijn ook weleens door de eerste bitring heen en dan naar de longeersingel Lachen

Hopelijk snap je er nog iets van Tong uitsteken

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:55

Met hoofdstel plus halster. En dan aan halster plus bitring. Dit om het door de mond trekken te voorkomen. Maar die methode van Nienkee lijkt me een goed alternatief Ja

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:49

het bevalt mij echt prima! Je trekt het bit nooit door de mond heen, en hebt geen kraak beweging. het is gewoon vriendelijker Lachen

carol_545

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:52

met longeersingel door binnenste bitring heen en aan de singel vast
zonder longeersingel door binnenste bitring heen, achter oren over het kopstuk heen naar de andere kant en vastmaken aan buitenste bitring

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:52

Ik doe hem altijd door de bitring, achter de oren over het hoofd en dan vastmaken aan de buitenste bitring. Werkt voor mijn paard in ieder geval prima.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:48

Dat ga ik ook eens uitproberen, over het hoofd heen!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:03

Ik vind het heel fijn werken, mijn vorige paard longeerde ik ook op 'jouw' manier, tot hij een keer gigantisch begon te trekken aan de longeerlijn en vervolgens zijn neusriem kapottrok Clown
Sindsdien doe ik de lijn altijd over het hoofd, nog nooit problemen gehad.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:37

Ik doe de longeerlijn ook vaak door de eerste bitring en dan achter de oren langs en dan vast aan de andere bitring.
Soms doe ik hem ook door de eerste bitring en dan meteen onder de kin door vast aan de andere.

En als een paard soms erg vast zit doe ik hem door het eerste bitringetje en dan naar de longeersingel.
Maar dit doe ik alleen bij paarden die het longeerwerk goed kennen en goed op de stemhulpen zijn!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:43

Ik haal de longe door binnenste bitring over het hoofd naar de buitenste. Is de enige manier die ik eerlijk vind werken: geef je een flinke ophouding dan komt die tweezijdig in, zoals het hoort dus, terwijl je kleine temporegelingen toch meer op de buitenste ring inkomt. Bovendien leer je een paard zo op de buitenteugel lopen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:45

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:53

Degene die hier het vaakst wordt genoemd, over het hoofd heen, heeft volgens Lammert Haanstra het effect van een ophaaltrens. Jonge paarden kunnen daardoor wat schuw worden voor de hand. (Dat zegt hij iig in z'n cursus) De vorige link staat op pagina 3 twee foto's, zoals foto 2 doe ik het momenteel als ik met enkele longe longeer. Maar ben aan het oefenen met dubbele longe Lachen

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 19-11-07 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:53

he dat is een handig linkje

zelf gebruik ik vaak een tussenstukje
maar die tip van paarden die naar buiten trekken is erg handig
ga ik morgen lijk eens proberen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:01

spinet schreef:
he dat is een handig linkje

zelf gebruik ik vaak een tussenstukje
maar die tip van paarden die naar buiten trekken is erg handig
ga ik morgen lijk eens proberen

Dat tussenstukje vind ik zo naar.

Als je paard naar buiten kijkt en je wilt een beetje stelling vragen en je maakt een beetje een oponthouding zeg maar, dan komt de druk op de buitenste bitring.
Vooral bij jonge paarden werkt dat heeeel verwarrend!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:51

Ja, vaak is dat ding ook te breed, en knijpt het ook nog eens de bitringen naar elkaar toe, omdat het dan zo hangt. Je hoeft natuurlijk niks te veranderen met hand veranderen en als je paard omdraait heb je ook geen gedoe. Maar ja dan moet je maar beter longeren als je paard steeds omdraait Knipoog en vooral je hand laag.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:08

Als je stellingmatig aan het werk gaat dan is het een ander verhaal
Maar gewoon los longeren, zonder poespas werkt het prima

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:38

Als ik gewoon los longeer... eigenlijk meer "paard slingeren" dan klip ik hem liever gewoon aan het halster. Hoef ik niet eens de moeite te doen om er een hoofdstel en een bit in te doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:42

Bij mij op school moeten we de longeerlijn eerst door het eerste bitringdoen en daar 1 keer omheen wikkelen, daarna vast klikken aan de buitenring.
Dat moet omdat als je hem der door heen doet en meteen aan de buitenste vast zet het paard naar buiten gaat kijken.
Soms mogen we ook door de eerste bitring heen gaan en dan over het hooft naar de buitenste bitring.
Zelf doe ik dat niet want dat vind ik nog al irritant.
Zelf was ik ook gewent het gewoon door allebij de bitringen te doen en daarna onder vast te maken.

Zaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:45

Nienkee schreef:
Ik doe het bewust niet door 2 bitringen want dan krijg je een erge kraak beweging. Mijn paard is super braaf aan de longe dus ik heb hem door de bitring en dan door de neusriem en vervolgens weer aan de longe vast. als een paard echt vervelend is heb ik hem wel door 2 om toch controle te houden, maar als het niet nodig is, zou ik het sterk afraden!

Precies, dit doe ik ook. Bevalt me zeer goed moet ik zeggen Lachen
Op deze manier kun je nooit direct aan het bit trekken.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:36

Ik doe hem door de binnenbitring en door de neusriem..

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:42

Ik heb hem meestaal door beide ringen en dan weer aan de longe, soms doe ik hem door de een achter de oeren langs en dan aan de buitenste vast.
Zoals de meesten dus..

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:57

kijk allemaal bruikbare tips
heel handig

als ik ga longeren met mijn paardje doe ik dat op de akker bij mijn huis. dan rij ik haar zonder zadel met alleen hoofdstel naar mijn erf. Voordeel van een ijslanderhoofdstel is dat de teugels met klik systeem zijn. dus zodra we hier zijn longe eraan en daarna teugels weer terug en terug rijden Haha!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:59

over het hoofd, maar ik ben bzig met dubblelijnen longeren het is moeilijk maar uiteindelijk wel beter voor je paard,! met 1 longeerlijn kan je paard over de buitenhand weg lopen zonderdat je dat goed kan oplossen, en met dubbelenlijnen kan je paard veel beter laten lopen misschien moet je dat eens proberen..

succes..