Ik wil beginnen met vrijheidsdressuur, denk ik...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Falling

Ik wil beginnen met vrijheidsdressuur, denk ik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:00

Hallo,

Ik zou graag wat meer kunnen vragen op stem van mijn pony, maar weet totaal niet wat. De pony waar ik op rijd kan commando halthouden, stappen en draven..gallop wil ze niet maar dat komt doordat onze bak veel te zwaar is voor haar. Dus ik denk dat ik eerst moet beginnen met de gallop? Wat is dan het volgende dat je kan doen? Truukjes enzo ligt me niet echt, het gaat me niet om een buiging dat ze kan maken, maar om het betere contact met haar. Vooral omdat we enorm veel buitenrijden. Ik zou graag leuke tips horen die ik kan gaan gebruiken zowel in de bak als buiten. Verder heb ik wel de vrijheidsdressuur faq gelezen maar kom er zelf niet echt uit, vandaar dat ik (misschien wel het zoveelste) topic open. Ik ben sinds twee keer ook begonnen met bitloos rijden dus misschien dat hier ook verder in te gaan is? Of is dit geen vrijheidsdressuur? Wie maakt me wijzer?!

Stendo

Re: Ik wil beginnen met vrijheidsdressuur, denk ik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:22

èn zijn hier al heel veel topics ocer. daar kun je ook heel veel lezen.

Maar voor zo ver:
Achterwaarts
Staan en naar je toe laten lopen om commando.
Voet geven

kleine voorbeldjes maar vergeet niet de andere topics te cheken

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:23

Stendo schreef:
èn zijn hier al heel veel topics ocer. daar kun je ook heel veel lezen.

Maar voor zo ver:
Achterwaarts
Staan en naar je toe laten lopen om commando.
Voet geven

kleine voorbeldjes maar vergeet niet de andere topics te cheken

Dit heb ik al gedaan, voordat ik dit topic opende. Dat melde ik net ook. Ik kan alleen niets vinden wat me echt op weg helpt. De dingen die jij noemt kan ze ook al, vandaar dat ik iets anders zoek..een stap verder maar geen kunstjes. Wat ik in andere topics tegenkwam ging over de basis van beginnen, en vandaar uit gelijk naar de kunstjes maar geen andere wegen die je in kan slaan. Snap je?

Verder werd ik niet wijzer van de faq helaas.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:08

Heb je enig idee wat vrijheidsdressuur precies inhoudt? Vrijheidsdressuur is trainen in vrijheid vanaf de grond. Wat je traint maakt dus niet uit. Je kan bijv het los longeren waarbij ze van hand veranderen, kleine voltes maken, pirouettes draaien enz aanleren, maar ook de circusoefeningen.

Bitloos rijden is precies wat het zegt, bitloos rijden dus wel met optoming. Dan heb je nog freestyle, dat is zonder iets rijden.

Wat je precies wilt is mij dus totaal niet duidelijk en ik denk dat dat komt omdat je zelf eigenlijk niet precies weet wat je wilt. Overigens is het ook niet zo dat in de VD alles op een stemcommando gaat, het is vaak ook een aanwijzing of houding.

Falling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 11:18

Amable schreef:
Heb je enig idee wat vrijheidsdressuur precies inhoudt? Vrijheidsdressuur is trainen in vrijheid vanaf de grond. Wat je traint maakt dus niet uit. Je kan bijv het los longeren waarbij ze van hand veranderen, kleine voltes maken, pirouettes draaien enz aanleren, maar ook de circusoefeningen.

Bitloos rijden is precies wat het zegt, bitloos rijden dus wel met optoming. Dan heb je nog freestyle, dat is zonder iets rijden.

Wat je precies wilt is mij dus totaal niet duidelijk en ik denk dat dat komt omdat je zelf eigenlijk niet precies weet wat je wilt. Overigens is het ook niet zo dat in de VD alles op een stemcommando gaat, het is vaak ook een aanwijzing of houding.

Oke dus zeg ik ga verder met het longeren of iets dergelijks zonder optoming en ik wil later iets gaan doen op het paard..is dan weer iets anders? Ik weet inderdaad niet echt goed wat ik wil, vandaar ook de twijfel in mijn titel. Alles wat ik met vd zou gaan doen zou een begin zijn van het werken naar zoiets dergelijks óp het paard. Dan denk ik toch dat ik in de eerste instantie moet beginnen met een beetje vd, zodat de pony me ook beter gaat begrijpen. Ik ga in ieder geval even googlen nu.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:32

Ik ben ook begonnen met los longeren met links en rechtsom en dan doe ik nu ook met rijden.
Eerst rechts zeggen en sturen, dan alleen rechts zeggen en zachtjes been als ondersteuning en straks alleen rechts zeggen en dat ze snapt dat ze rechtsom moet.
En dat heb je dan idd ook met stap, draf, galop, halt, achteruit en sturen.
Als ik nu naast haar sta en zeg "geef maar" dan komt ook haar beentje al omhoog om de hoefjes te krabben Haha!
Er zijn heel veel kleine dingen die je samen kan doen, kijk maar naar alles wat je uit gewoontje doet.
Als je haar bijvoorbeeld om duwt en "om" zegt dan je dat ook verfijnen dat je alleen "om" zegt en een vinger tegen d'r bil en dat ze om gaat, of dat ze haar been al geeft als je been zegt.
Dat zijn geen kunstjes maar kleine dingen die zorgen dat jullie beter communiceren en elkaar beter begrijpen.
Zelf praat ik altijd met haar en zeg ik wat ik aan het doen ben, in plaats dat ze staat om geborsteld te worden doen we het een beetje samen op deze manier Haha!