Scheve rugspieren, hoe te trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Scheve rugspieren, hoe te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 21:44

Aan de longe dus.

ik ben niet in het bezit van bijzettteugels o.i.d
Wel een elastiek.

pony kan niét nageeflijk lopen, gaat het me niet om. Ze moet lang en laag lopen om d'r rug te herstellen

hele verhaal is in mijn onderschrift te lezen.

hebben jullie tips voor mij wat ik het beste kan doen qua longeren ? Lachen

Jeskim

Re: Scheve rugspieren, hoe te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:34

Ik zou een touwtje gebruiken, en laag vastzetten en onder bij de singel weer bevestigen. Maar ik weet niet genoeg om garanties te geven. Als je paard het niet kent zal hij zijn rug in het begin erger belasten ben ik bang.
Ik ben ook geen DA, daar zou ik het aan vragen. Ik weet niet genoeg van de aandoening of van precies spiergebruik om je goed advies tegeven.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:40

Wellicht overleggen met een fysio/osteo welke oefeningen te doen en op welke stand van welk hulpmiddel dan ook.
Heb je iemand in de buurt die je kan helpen en verstand van longeren heeft? Longeren werkt super voor een paard, mits je weet hoe te longeren en dat is lastig uitleggen op papier.
Hoop dat het goedkomt en veel succes

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:42

Ik zal de veearts vragen binnenkort, en mijn instructrice zal ik even om advies vragen Lachen
Touwtjes zou kunnen, maar dan kan ik netzogoed het elastiek gebruiken Knipoog en die lichtjes aanzetten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:31

Touwtjes zijn over het algemeen beter vind ik dan elastiek omdat je paard zich door het elastiek heen kan trekken. Daar bedoel ik mee dat een touwtje beter begrenst en het paard dan veel beter leert om het bit te accepteren en aan te nemen.
Een elastiek veert teveel mee zodat het voor je paard moelijker is om de juiste houding te vinden.
Maar wat ik persoonlijk een nóg beter hulpmiddel vind is de pessoa-teugel.
Die werkt vriendelijk heel vriendelijk in.
Daarmee leert het paard zich bewuster te worden van zijn gehele lichaam en de juiste houding aannemen omdat hij ook van achteren geactiveerd wordt.
Vraag wel aan iemand die er ervaring mee heeft je te helpen, want het is nogal een houwtje touwtje verhaal en door onervarenheid kan het gauw misgaan! En dat is ook niet de bedoeling!
Succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 10:12

helaas werken echt hulpteugels niet.
Ze kan niet met pessoa lopen omdat deze gewoon geen nut heeft.
Binnenkort komt de tandarts om het gebit te controleren, want ze gaat nu ook in gevecht tegen het bit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:14

een elastiek is ook een hulpteugel?

Hoezo kan ze dan niet aan de pessoa lopen? Dat is juist érg goed voor paarden met rugproblemen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:22

Hmm.. waarom heeft een Pessoa geen nut? Ik zou als ik jou was me verdiepen in het longeren. Misschien boek van Lammert Haanstra lezen. Daarin wordt goed uitgelegd hoe je touwtjes kan bevestigen en hoe je echt netjes longeert, zodat het echte training is ipv. rondslingeren.
Ik zou ook naar het topic gaan over 'door de rug" daarin wordt veel uitgelegd hoe je kan zien dat paard goed loopt en worden ook tips gegeven voor trainen. (Het is wel erg lang topic, maar erg interesant om door te lezen) viewtopic.php?f=105&t=819575&hilit=
Op blz. 114 staat iets over halthouden dat je misschien ook wel kan gebruiken om haar rugspieren op een rustige manier sterker te krijgen.
Heel veel succes!

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:10

Hi. Misschien heb je wat aan een topic in ons forum. daar staan paardendagboeken in. Hierin ook een paard met een rugprobleem. We hebben het opgelost aan een kaptoom met longeer lijn. Volledige beschrijving van alles is daar wel te vinden. In ieder geval succes! als je hulp nodig hebt hoor ik het wel Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:34

Evelijn schreef:
Hmm.. waarom heeft een Pessoa geen nut? Ik zou als ik jou was me verdiepen in het longeren. Misschien boek van Lammert Haanstra lezen. Daarin wordt goed uitgelegd hoe je touwtjes kan bevestigen en hoe je echt netjes longeert, zodat het echte training is ipv. rondslingeren.
Ik zou ook naar het topic gaan over 'door de rug" daarin wordt veel uitgelegd hoe je kan zien dat paard goed loopt en worden ook tips gegeven voor trainen. (Het is wel erg lang topic, maar erg interesant om door te lezen) viewtopic.php?f=105&t=819575&hilit=
Op blz. 114 staat iets over halthouden dat je misschien ook wel kan gebruiken om haar rugspieren op een rustige manier sterker te krijgen.
Heel veel succes!

niet te snel roepen. Lachen
Deze pony is niet geschikt om ''gedwongen'' naar beneden te lopen bijv.
Ze gaat ertegenin , en kán het lichamelijk niet.
Ik mag d'r niet vastmaken.

het enigste wat ik kan/mag/wil doen is longeren met evt een touwtje voor bijv. stelling. maar ook daar moet ik mee uitkijken omdat ze zich vastloopt.
Dus het liefst zonder. dus ik vraag. wat kan ik doen ?

veel overgangen, dat zoiezo, maar zijn er nog bepaalde dingen die je aan de longeerlijn kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 13-11-07 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:37

weet niet of je hier achter staat...maar ik had een paard die toen ik hem kocht ook helemaal scheef en vast zat.....
Ik ben toen met hem naar Rodinde hoogenraad geweest....zij "kraakt" de paarden...ziet er heel naar uit...maar uiteindelijk is mijn paard echt getransformeerd!!! super los in zijn lijf..... dus misschien een optie ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:37

Ik mocht mijn pony ook niet vast maken, maar dat is ook niet de bedoeling van een pessao. Je moet he zo vastmaken, dat ze zelf moeten zakken, maar daar niet gedwongen in worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:39

Dubbele longeerlijn dan, zet je niks vast en heb je het zelf in de hand. Volg eens een cursus longeren, of makkelijker, vraag een goede dressuurinstructrice of ze je wil helpen met longeren. Dubbele longeerlijn is nuttig, maar longeren is net zo moeilijk als rijden.
Verder zou ik niet alleen longeren, maar verschillende manieren van trainen gebruiken om haar weer sterk te maken. Buiten wandelen, fietsen, misschien aangespannen dressuurwerk, balkjes draven, vrij springen.

Heb je er al een fysio of osteopaath bij gehad? Las ik niet in je andere verhaal. Dat is het eerste waar ik mee zou beginnen, die kunnen blokkades in de rug weghalen en je de goede richting in sturen wat betreft trainen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:40

heb het bericht nog ff wat aangepast.
MWM, dán zakt ze dus niet... ze kán niet in een knik lopen (even grof gezecht)
en lang en laag doet ze wel.. maar ik kan dr niet ''vast''zetten, al hangst er een los touwtje aan, zodra ze die voelt is het raak..

Kraken gaan we doen als het na een paar weken rijden en controlle van zadelmaakster(die heeft er verstand van) niet verbeterd is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:41

[***] schreef:
Dubbele longeerlijn dan, zet je niks vast en heb je het zelf in de hand. Volg eens een cursus longeren, of makkelijker, vraag een goede dressuurinstructrice of ze je wil helpen met longeren. Dubbele longeerlijn is nuttig, maar longeren is net zo moeilijk als rijden.
Verder zou ik niet alleen longeren, maar verschillende manieren van trainen gebruiken om haar weer sterk te maken. Buiten wandelen, fietsen, misschien aangespannen dressuurwerk, balkjes draven, vrij springen.

Heb je er al een fysio of osteopaath bij gehad? Las ik niet in je andere verhaal. Dat is het eerste waar ik mee zou beginnen, die kunnen blokkades in de rug weghalen en je de goede richting in sturen wat betreft trainen.

laatste heb ik al uitgelegd Lachen
IK kan er niet over beslissen, dus we wachten het even af.

Dubbele lijnen kan ik idd wel doen! dat vind ze ook heel leuk!
Aan de fiets neem ik haar niet mee, dat is onverantwoord. ik ga wel eens hardlopen met haar.
Balkjes draven doe ik ook Ja dat zal ik ook aan de longeerlijk kunnen doen.
vrij springen wil ze niet (t moet niet gedwongen worden) uit zichzelf gaat ze niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:43

Je moet niet gelijk beginnen met 'kan niet' of 'wil niet'

Ik zou na zo'n verhaal zeker niet op de pony stappen, erg onverstandig, eerst na laten kijken, ze heeft ongetwijfeld een behandeling nodig als je met een kapotte boom hebt gereden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 12:46

[***] schreef:

Ik zou na zo'n verhaal zeker niet op de pony stappen, erg onverstandig, eerst na laten kijken, ze heeft ongetwijfeld een behandeling nodig als je met een kapotte boom hebt gereden.

Dat heeft ze niet, ze is gecontroleerd Lachen
Ik zeg alleen kan/wil niet als ik dat wéét. zoals in dit geval de pony medish gezien dingen niét kan. Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:01

Een paard moet ook zonder iets eraan nagevelijk/lang en laag aan de longe kunnen lopen.

dat bereik je niet in een keer natuurlijk, maar dat komt vaak vanzelf wel als ze zich ontspannen en doorhebben dat het toch wel fijn is om zo te lopen, idd veel (schijn)overgangen werkt daar ook voor.

ik zal hem persoonlijk in zo'n situatie ook niet vastzetten, dat werkt alleen maar averechts als het paard het niet kent.

succes! Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 13:18

Als ze alleen aan de lijn loopt loopt ze lekker, ik zoek wata fwisseling, zoals balkes, en dubbelde lijnen zoals al gezecht is.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:55

Als je haar niet kan/wil vast zetten met touwtjes zou ik ookg een elastiek gebruiken maar haar geowon aan de dubbele longe nemen. Dan kan je haar trainen zoals ook onder het zadel en op deze manier heb je de meeste invloed. Gewoon rustig beginnen de telkens een beetje meer vragen maar de spieren kans geven zich te ontwikkelen.
Ook pony's/paarden die medisch gezien iets niet kunnen kan je misschien in de meeste gevallen wel zo trainen dan andere spieren het overnemen en er in iedergeval méér dan niets gebeurd.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:11

idd de dubbel lons nemen Knipoog kan ze der kont ook niet naar buiten draaien(dus weer een scheve houding)
en een pesoa kan ook goed helpen

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:25

Ik ga met MAgic lover mee...vast zetten is niet de manier om je pony ontspannen te krijgen aan de longe, als het goed is gaat ze vanzelf zakken als ze lekker over de rug loopt. Als je haar nu gaat vastzetten dan zet ze waarschijnlijk haar rug vast...

Zou zeker eerst eens heel goed naar haar laten kijken.... en dan eventueel behandelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 09:32

Jolliegirl schreef:
[***] schreef:

Dat heeft ze niet, ze is gecontroleerd Lachen
Ik zeg alleen kan/wil niet als ik dat wéét. zoals in dit geval de pony medish gezien dingen niét kan. Lachen

Dan snap ik het hele verhaal niet.
Ze heeft geen behandeling nodig, maar kan medisch gezien niet nageven of over de rug lopen.

Ieder paard is van nature scheef en ieder paard kan je ontspannen over de rug laten lopen en aan het werk zetten om ze recht te maken.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:45

ik snap jou wel! Ik heb ook een paard dat scheef was/is. Ben er door het bokken vanaf geslingerd... bijzetteugels geprobeerd om juiste stelling en plooi te vragen, maar op den duur hielp ook dat niet meer. Ze werd hard in de mond en begon te bokken. Zowel onder zadel als aan de longe.

Nu ben ik me aan het verdiepen in chris irwin. Hij werkt met paarden zowel los, aan de longe, met dubbele longe en doet lange teugelen/lijnen. Hij gaat het paard dressuurmatig aan de hand trainen voor hij erop gaat. Maar ik heb ook zowat het probleem dat ik het moeilijk vind om hier zonder juiste begeleiding aan te beginnen. Ik had een topic gestart of er boeken zijn over het loswerken aan lange teugels/lijnen, want een goede opbouw is toch wel héél erg belangrijk! Want ook hier kan je je paard gaan overvragen.

Er hoeft niet metteen een medisch probleem te zijn als het paard scheef is... Allé medisch... het kan goed zijn dat de spieren aan 1 kant gewoon korter zijn dan aan de andere kant. Dat heeft dikwijls niet alleen maar met het zadel te maken, maar ook met de rijtechniek van de ruiter. Iedere ruiter is van nature uit ook scheef. We hebben zelf allemaal ook een makkelijke en een moeilijke kant. Dus ook jij als ruiter moet jezelf gaan trainen om je bewust te worden van je eigen lichaam en soepel te worden aan beide kanten van jou lichaam... Pas dan kan je te paard de problemen oplossen. Dus ik zou voorlopig proberen om vanaf de grond te gaan dressuren met je paard.

Voor de mensen in Nederland is Wim Vonck misschien een oplossing? Je moet maar eens googlen; Ik heb op het Nh forum héél véél over hem gehoord (wim vonck is trouwens niet per sé iemand die met NH bezig is). Niets als goede dingen... Hij werkt zowel aan de hand als in het zadel aan rechtrichten van paard EN ruiter! Centered riding is ook iets dat je als ruiter kan gaan doen...
Je zou eventueel ook eens wat dvd's van Chris Irwin kunnen aankopen?

In ieder geval: héél véél succes! Ik hoop dat je hier wat informatie aan hebt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 13:32

zo bedankt voor je reactie!
Ik ben bezig geweest met het longeren en de lange lijnen, van achter kan ik goed zien hoe ze haar rug gebruikt enz. en zie dus ook duidelijk een verzakte kant, ik zie dus ook als ik haar meer stelling laat aannemen (wat beter gaat inmiddels! ze is erg stijf) zie ik dus wat ze gebruikt in haar rug.
Hier ga ik dus mee door Ja
De tandarts komt binnenkort ook, heb te horen gekregen dat ze in 14 jaar nog nóóit gecontroleerd is Boos! !! belachelijk, dus direct erop gestaan dat de tandarts komt en ik anders stop met rijden.

Dus we gaan nu eerst zorgen dat het zadel in orde komt (nog 1 week proeftijd) en de tandarts, en dan kan ik weer lekker bezig.