Heb ondertussen al best wat gelezen, ondertussen ook bijna de hele eerste pagina van VD doorgelezen. Heb ook het boek van Nathalie Penquitt..
Gister heb ik een clicker gekocht en wil daar toch eens wat mee aan de gang.
Nu mijn grootste vrees, dat mijn paardje gaat schooien en 'kunstjes' gaat 'misbruiken'. Weet dat het een kwestie van consequent zijn is, maar een foutje sluipt er snel in natuurlijk.
Wil daarom ook niet in het wilde weg beginnen met kunstjes leren, maar puur bij de basis. Dus halthouden, stap, draf, achterwaarts, dat soort dingen uiteindelijk los op commando. Alleen nu vroeg ik me af hoe ik het beste kan beginnen. Natuurlijk eerst aan het halster meelopen en commando geven, clicken, belonen.
Maar ik bedoel vooral hoe ik het click systeem er goed in krijg. Dat mijn paard gaat snappen dat hij pas wat krijgt als ik click en dat de click betekend dat hij het goed doet.. Begin je gewoon met een oefening en met clicken of ga je eerst op een andere manier dus aanleren wat die click betekend? Beetje warrig verhaal geloof ik zo
Maar hoop dat jullie het begrijpen
Het gaat hier dus niet om specifieke kunstjes, maar om gewoon écht vanaf de basis goed te beginnen
(en wat dus de beste volgorde is) 
Biks wil dus ook vaak wel goed