Beginnen met clickertraining/vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Beginnen met clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 14:02

Hallo,

Heb ondertussen al best wat gelezen, ondertussen ook bijna de hele eerste pagina van VD doorgelezen. Heb ook het boek van Nathalie Penquitt..
Gister heb ik een clicker gekocht en wil daar toch eens wat mee aan de gang.
Nu mijn grootste vrees, dat mijn paardje gaat schooien en 'kunstjes' gaat 'misbruiken'. Weet dat het een kwestie van consequent zijn is, maar een foutje sluipt er snel in natuurlijk.
Wil daarom ook niet in het wilde weg beginnen met kunstjes leren, maar puur bij de basis. Dus halthouden, stap, draf, achterwaarts, dat soort dingen uiteindelijk los op commando. Alleen nu vroeg ik me af hoe ik het beste kan beginnen. Natuurlijk eerst aan het halster meelopen en commando geven, clicken, belonen.
Maar ik bedoel vooral hoe ik het click systeem er goed in krijg. Dat mijn paard gaat snappen dat hij pas wat krijgt als ik click en dat de click betekend dat hij het goed doet.. Begin je gewoon met een oefening en met clicken of ga je eerst op een andere manier dus aanleren wat die click betekend? Beetje warrig verhaal geloof ik zo Nagelbijten / Gniffelen Maar hoop dat jullie het begrijpen Lachen Het gaat hier dus niet om specifieke kunstjes, maar om gewoon écht vanaf de basis goed te beginnen Lachen (en wat dus de beste volgorde is)

Miryamk

Re: Beginnen met clickertraining/vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:08

Ik vind het targetten een goede oefening om ze bekend te maken met het belonen dmv iets lekkers. Je houd je hand voor zijn neus en zodra hij je aan aanraakt met zijn neus click je en dan geef je de beloning. Dat hebben ze heeeeel snel door! Maak het ze dan steeds iets moeilijk door je hand verder weg te houden (let op! pas als ze het echt snappen) Ik geef zelf als commando 'touch' en dan raakt hij mijn hand aan. Erg leuke oefening om mee te beginnen. Uit het boek Grondwerk met paarden van Inge Teblinck.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:58

Persoonlijk zou ik juist niet met hand aanraken beginnen, de kans dat je paard er op een gegeven moment bijv in gaat bijten, er tegenaan blijft duwen enz is erg groot. Op mijn site www.amable.nl heb ik het laden van de clicker uitgelegd. Directe link http://www.dse.nl/~dca81/VD-blad.html

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 17:59

Bedankt, ik ga kijken! Haha!

SamBal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:20

Ik heb ook nog even een vraagje over dat beginnen..
Want als ik me shet dus wat wil gaan aanleren ga ik ook altijd als hij het goed doet met snoepjes geven. Als hij de kunstjes doet zonder dat ik erom vraag negeer ik hem en verder geef ik hem vrijwel nooit snoepjes. Maar toch zeggen mensen dat hij gaat bedelen door die snoepjes. Alleen mijn klopjes enzo doen de shet niet zoveel heeft iemand nog tips hiervoor?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:54

Ik ook nog even een vraagje Lachen

Moet je echt met paardensnoepjes belonen of is het voldoende als je gewoon een paar biks korrels geeft? Of afwisselt? Ik merk nl ook dat ze vervelend worden als je te vaak snoepjes geeft.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:01

Ik geef gewoon wortelpartjes of desnoods een plukje hooi of een grasspriet Bloos

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:02

Je kan zelfs beter gewoon 1 of 2 bixkorrels per keer geven!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:03

je kunt alles geven wat ze lekekr vinden Ja Biks wil dus ook vaak wel goed