Mijn bijrijdpaard trekt met longeren enorm naar buiten. Ik heb al geprobeerd een stukje af te zetten, maar dat helpt niets. Hier komt nog bij dat door dat getrekt, zijn bit door zijn mond getrokken wordt. Ik heb de longeerlijn al op alle mogelijke manieren vastgemaakt, maar t werkt allemaal niet. Wie heeft er tips?
Niet vasthouden maar ophoudingen maken. Dat je een stukje hebt afgezet is al heel goed, maar gaat ze daar doorheen dan? Laat haar er netjes langs lopen en dan gaat ze toch niet verder naar buiten?? Als ze heel erg gaat trekken laat dan maar een keer los, dan valt ze naar buiten en krijgt ze vanzelf door dat ze op haar eigen benen moet lopen.. Laat maar een keer schrikken door los te laten hoor!!
Dubbele lijnen heb ik idd al eens geprobeerd, maar ik ben er niet handig genoeg in.. Het hielp wel iets. @ Jeskim: Hij gaat niet door de afzetting heen, maar hij loopt er wel met zijn hoofd overheen. Loslaten doe ik altijd, ik blijf niet trekken.. Maar dan loopt ie alleen nog maar meer naar buiten.. Hij sleurt me zo de hele bak door!
Ik heb hetzelfde probleem met mijn jonge paard. Ik zet ookeen stuk af, maar het paard blijft nu naar de zijkanten trekken. Ik longeer bewust nog niet aan het bit, omdat ik vind dat ik bij zo'n jong paard niet zoveel druk wil zetten op de mond. Helaas krijg ik het niet opgelost, dus ik kijk even met je mee.
Gebruik je een longeersingel? Dan de longeerlijn door de bitringen heen halen en aan de longeersingel (buitenkant) vastklikken. Zo kan je i.i.g. het bit niet door de mond trekken en heb je ook een klein beetje aanleuning aan de buitenhand.
die tip van alvaron gebruikte ik ook. was een belse knol aan het beleren. we begonnen voor in de wei en eindigde achterin die wei is ong 3 hec groot. op deze manier trok je haar met haar eigen kracht terug en bleef ze mooi lopen.