probleem met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evdpanne

probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 13:25

Ik heb nu al een tijdje een verzorgpaard (friese klophengst van 20 jaar). Deze moet ik nu ook longeren (en uiteindelijk gaan rijden). In het begin met longeren testte die mijn enorm uit, maar met hulp van de eigenaar ging dit steeds beter. Nader hand kon ik het zelf ook wel. Toen de eigenaar een weekje op vakantie was heb ik hem samen met twee andere verzorgt. De eerste dag ging super, de tweede dag (zaten twee dagen tussen) ging ook wel goed, in het begin was ie lastig maar naderhand ging het wel weer. alleen de laaste dagen (zat weer 1 dag tussen dat iemand anders m gedaan had) wilde die echt niet meer (dit was misschien ook gewoon de verveling).

Nu de eigenaar weer terug is van vakantie liep hij bij haar verder wel weer goed. Alleen bij mij begon die wel weer gelijk te klieren... Hij gaat dan op het midden stil staan en doet niks meer... Met een goede tik ging die dan wel weer lopen maar toen die moest draven kwam die telkes naar binnen en ging die weer stil staan... Aangezien die dit echt niet mag, omdat ie anders ziek wordt ben ik maar met hem aan de hand gaan uitstappen (dit is eigenlijk een beloning voor hem omdat ie dan klaar is met longeren).

Heeft iemand tips voor wat ik hiermee aan moet? Zweep is ie absoluut niet bang voor (hij is in zijn jeugd mishandeld geweest, heeft dus ook al een niet zo best verleden)En verder issie gewoon heel dominant.... Op stal is het verder wel een schat en ook aan de hand gaat het goed... Ging bijvoorbeeld ook proberen wanneer we onderweg waren naar het land (waar die dan heel graag heen wil) halt te houden. En dan luisterde die wel goed.... Alleen het longeren is echt een regelrechte ramp aan het worden :S.

Jeskim

Re: probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:19

Ik denk dat jouw houding ook belangrijk is.. Zo'n dier probeert je te imponeren en blijkbaar heeft hij het spelletje gewonnen..
Probeer zelf goed rechtop te staan en straal uit dat je hem wel aan kunt.. Schouders naar achteren kin omhoog en net doen alsof je gewoon met hem bezig gaat en dat het gaat lukken..

Sometimes it's all about attitude..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:23

Op welk deel van zijn lichaam richt je je als je probeert hem van je af/aan het lopen probeert te krijgen?

Soms blokkeren mensen onbewust hun paard omdat ze zonder het te weten het paard met hun lichaamtaal vragen stik te blijven staan of met hun hoofd naar hen toe te komen.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:55

Als ik m weer probeer aan het lopen te krijgen sta ik recht op en wijs naar de hoefslag en zeg daar ook 'Hoefslag' bij, hij weet heel goed wat dat betekend.....

Maar moet idd aan mijn houding gaan werken, want heb zelf een beetje het idee dat ik die longeerbak al binnen loop met van nu gaan we weer lachen.... En denk dat hij dat het ook heel goed door heeft. Moet wat meer vertrouwen in mezelf krijgen Tong uitsteken

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 06:56

Maar sta je bijvoorbeeld neus-aan-neus op zo'n moment? Wat gebeurd er als je van opzij naar zijn achterste loopt?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:15

ik weet niet echt.
heb zelf ook beetje probleem

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:24

Nou.
Hierbij de tip: Ja

Ga in een driehoeksverhouding staan met je paard.
Zoals je waarschijnlijk doet.
Je staat in het midden van het paard.
Linksom is dit jouw linkerhand de longeerlijn richting hoofd en rechts de zweep richting kont.

FOUT!
Ja, had je niet gedacht.

Ga nu twee passen naar rechts, sta ongeveer bij zijn achterhand.
Zo krijg je een van achteren aangedreven pas.
Probeer het zo.
Wijs naar de achterhand.
Zorg dat er een boogje in de longeerlijn zit en houd je zweep naar de achterhand en drijf van achter naar voren.
De zweep hoeft de kont echt niet te raken, hij moet hem drijven.

Ook je eigen houding is heel belangrijk.
Sommigen slingeren een paard rond om het kort door de bocht te zeggen.
Ze blijven op 1 plek staan.

Loop actief met de achterhand mee en drijf je paard met je eigen houding.

Als jij energiek longeert reageert je paard op jou en gaat hij ook energiek lopen.
Dit heb je niet van de 1 op de andere dag voor elkaar.
Probeer het maar eens.
Sta rechtop, en wees duidelijk met je stem.
Beloon hem ook, dat is ook heel belangrijk.
Succes.
Snap je het niet? Dan probeer ik het nog een keer uit te leggen. Haha!

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:33

Hoe is jou lichaamstaal tegen over het paard?? Waar zijn jou ogen op gericht, sta je rechtop? heb je je handen open of gesloten? etc?

wij krijgen regelmatig mensen op spreekuur. Vaak blijkt het paard graag te willen maar domweg niet te begrijpen wat er van hem gevraagd wordt, omdat de ruiter of de longeur in dit geval tegenovergestelde of onduidelijke hulpen geeft. Sommige paarden weten natuurlijk wat eventueel negatief gedrag hen opleverd. Het paard is dan geconditioneerd, want het heeft geleerd door dat te doen wat jij niet wilt. Ook al heb je hem dat misschien onbewust geleerd. Het is toch een leer fase voor het paard. Op het moment dat jij met jou uitstraling de leiding niet hebt, neemt hij de touwtjes in handen want hij wil zich ook veilig voelen. Dit komt op jou over op dominant etc. Dat hij niet bang is voro de zweep dat hoeft ook niet.

Je moet een zweep gebruiken als hulpmiddel om hem te activeren van achteren bijvoorbeeld. Niet om hem er mee proberen af te straffen of je zin door te drammen en hem dan maar met een zweep achter na te zitten.

Mijn advies is kijk eens naar je eigen houding. Wordt bewust van wat jij doet en hoe het paard daar op reageerd.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 14:58

BBreedveld schreef:
Maar sta je bijvoorbeeld neus-aan-neus op zo'n moment? Wat gebeurd er als je van opzij naar zijn achterste loopt?

die momenten zijn er ook ja, dan komt hij naar binnen en gaat ie recht voor me staan, en als ik dan weer naar zijn zijkant loopt draait hij mee (vindt cowcutting een leuk spelletje (zo noem je dat toch).... Het is best een slim paard Tong uitsteken. Want als ik hem het commando stap dan geef zie je m gewoon denken van maar jij staat voor me dus kan ik niet....

En als ik achter hem sta dan doet hij nog niks... hij blijft gewoon staan.

ik heb hem gister weer gelongeerd en het ging alweer wat beter... Kreeg van iemand anders idd ook de tip om gelijk met de achterhand te lopen (in draf dan want in stap kan ik wel beter naast hem lopen omdat ie dan snel naar binnen komt en ik gelijk kan ingrijpen). wanneer je op die plaats loopt wordt jij de 'drijvende hengst' is mij gister verteld.

Ik moet de komende tijd denk vooral aan mijn houding gaan werken en zorgen dat ie mij als de baas ziet. Nu probeerd hij nog veel te veel uit... Maar ja het gaat ook weer een stuk beter met hem (hij is tijdje ziek geweest) en daardoor krijgt ie ook weer veel meer zelfvertrouwen.... En dus wordt ie nog lastiger...

Dus elke tip is de komende tijd welkom Tong uitsteken

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:43

Ik heb eigenlijk het zelfde probleem een beetje.. Ik had eerder nooit problemen met het longeren van mijn merrie, maar sinds ik wat grondwerk met haar heb gedaan blijft ze als een hondje achter mij aanlopen. Als ik ga longeren staat ze gewoon voor me en dan wil het natuurlijk niet dus dan wil ik naast haar gaan staan maar dan loopt ze mee, dus ik ga heel rustig naast haar staan en raak haar aan zodat ze weet dat er niks gebeurt. dan blijft ze ook rustig staan ik kan ook wel achter haar kont etc staan, maar zo gauw als ik haar aan het lopen wil hebben draait ze zich vliegensvlug om en staat weer recht voor me. Het is zelfs zo erg dat als ik ga rennen dat ze achter me aan draaft en als ik stop stopt zij direct ook. Natuurlijk wel schattig enzo maar ik kan haar niet meer longeren. ze raakt niet beïnvloed door de zweep. het enige wat ze doet is dan schudden met haar hoofd en soms komt ze in de lucht. Ik ga dus maar even dit topic in de gaten houden;)