2 longes of dubbele longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

2 longes of dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:27

Ik ben de divozagids aan het doorspitten voor leuke kerstcadeautjes Haha! en nu vroeg ik me af of een dubbele longe een groot voordeel is bij het longeren, of dat je met 2 losse longes ook prima uit de voeten kan. Maakt het veel verschil? En hoe zit zo'n dubbele longe dan in elkaar? Is dat 1 heeeeel lange longe met aan allebei de kanten een musketon ofzo?

Ter info: ik wil straks met mijn jonge paard veel werk vanaf de grond gaan doen, dus longeren met 1 en 2 lijnen, en later ook echt lange lijnenwerk.

Wat kan ik het beste vragen?

Jeskim

Re: 2 longes of dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:21

Ik zou een dubbele longe vragen, dus aan één stuk. De buitenkant hoort een stuk langer te zijn, dat lijkt me lastig met twee losse longes.. Dan is de buitenste te kort. 18 meter is een mooie lengte.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:23

Het kán wel met 2 longes, maar het is echt behelpen...

Als je het zelf weinig hebt gedaan en met een onervaren paard zou ik zeker voor een echte dubbele longe gaan. Is ook makkelijker om vast te houden.

Chocomind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:14

Ik zit er ook aan te denken gewoon twee dezelfde longes te gebruiken. Heb nu een dubbele longe te leen, maar ik vermoed dat twee dezelfde longe's ook wel kunnen. Ik moet het echter nog uitproberen.

Groet Chocomind

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:19

hoi
ik zou het met een dubbelle longe doen ik heb er zelf ook een en gebruik
hem 2 a 3 keer in de week als ik niet rij
met een dubbele longe heb je het voordeel dat ie aan elkaar zit en de eerste 1,5 mtr
is van een dunner kort
dit is makkelijker te gebruiken ivm je longeersingel ringen
met dubbelle lijnen heb je toch omdat deze breder zijn moeite met ophoudingen
omdat ze sneller door de breedte blijven hangen
maar je kan het eerst even proberen wat jij zelf het makkelijkste vind als je er een kan lenen

gr tisja

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:19

ik doe het tot nu toe gewwon met 2 longes gaat gewoon prima .
maar omdat mijn pony eerst niet zo lenig was moesten de rondjes wat kleiner dus het gaat ook om de loop ruimte van je paard/pony Pling

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 21:21

als je met 2 longeerlijnen longeert zou ik absoluut dubbelelongeerlijnen aanschaffen. 2 gewone longeerlijnen zijn vaak te kort, en als je ze een keer aantrekt blijven ze op spanning. dubbelelongeerlijnen hebben katrollen, en in het begin een dun rond touw. zodat de longeerlijn makkelijk er doorheen kan schuiven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:14

Ik zou absoluut voor een dubbele longe gaan, maar katrollen vind ik dan weer nergens voor nodig.
Ik heb weleens met 2 gewone longeerlijnen gelongeerd, maar dat is niet bepaald ideaal, zeker als je nog niet de handigheid hebt om de beide lijnen onafhankelijk van elkaar korter en langer te maken. En ook nog eens kleine handen hebt zoals ik.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:13

Ik heb ook een dubbele longe (met katrollen) en vind dat vele malen fijner dan 2 losse longe's
De buitenlonge is dan namelijk korter dan de binnen longe.