Moeilijk met de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Moeilijk met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:37

Verbeter me aub als dit hier niet hoort!

Je zou denken dat de meeste ponys wel eens in zijn voor een sprintje.. Een keertje een stukje crossen op een buitenrit, of lekker galoperen in de bak..

Maar mijn pony dus niet.. Ze heeft zolang ik der heb, (5 januari ) als moeite met gallop. Eerst wou ze helemaal niet aanspringen, vaak geprobeert, uiteindelijk mee gestopt omdat ik telkens zonder resultaat eindigde. Poosje later weer een keer galop geprobeer omdat ze erg last had van energie teveel, en toen sprong ze aan.

Toen was het de ene keer wel, de andere niet. Nu galopeerd ze wel elke keer, maar nou kan ze gewoon niet door galoperen. En dan doe ik het wel met telkens een beetje meer, ene keer wat eerder stoppen, andere keer een rondje langer. maar ze houdt het eigelijk nooit langer voor dan 2 rondjes.

Het is een shet he! ik doe dit ^ aan de longe.

Rechtsom gaat haar ook heel slecht af, hoofd naar buiten, en als maar verkeerd aanspringen. En natuurlijk zo kort volhouden, maar dat is ook linksom..

Ook geef ik af en toe les aan 2 meisjes. Die moeten ook galoperen leren. Nu doet ze het meestal wel een heel klein stukje maar zodra er een bocht komt stopt ze weer. Zo krijg ik zowieso niet de kans om te kijken of ze in de goede galop zit, en Saskia krijgt altijd der zin om te stoppen in de bocht.

Zo ook buiten, er naast rennend, fietsend galopeerd ze niet, ohz buiten galoeerd ze heel af en toe dat moet je echt enorm veel moeite doen (ook omdat ik er zelf niet opzit). Weg springen of er van door gaan kent ze ook niet. Dat is niet erg ze is super braaf maar de galop moet er gewoon meer in..

Heeft iemand tips voor de galop. Ik ben gewoon weg gewent da een paard wel kan galoperen.

angelax

Re: Moeilijk met de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:16

ik weet niet.
ik denk dat jouw pony het moeilijk vindt.
ik denk dat je moet doorzetten met drijven enz..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:03

Ik zou in de eerste plaats niet meer die twee meisjes die jij les geeft erop laten galoperen. Zij hebben waarschijnlijk (aangezien in aanneem dat ze nog jong zijn) geen hele goede balans en brengen je pony ook uit balans.
Verder is het inderdaad een kwestie van volhouden. Kleine stukjes en vooral weer terugnemen voordat ze zelf uit de galop valt, zodat ze leert dat zelf terugvallen niet de bedoeling is. Wees aanvankelijk blij met een paar sprongen. Laat de pony op een rechte lijn galoperen en neem terug voor de bocht. Uitgebreid belonen uiteraard. Gaan een paar sprongen goed, dan pak je er een paar sprongen bij.
Gaat een hele lange zijde goed, pak dan pas eens een hoek mee. Laat de pony de hoeken ruim afsnijden, wees ook weer geduldig. (Let bovendien op dat je pony met longeren met heel weinig druk al van de hoefslag af gaat. Je moet er niet aan moeten hangen om haar op de binnenhoefslag te krijgen, daar breng je haar weer uit balans) Een paar sprongen in de bocht is voldoende. Rustig (!!!) uitbreiden.
Je kunt ook een beetje spelen met galoperen over balkjes. Ook hier niet overdrijven. 1 balkje is aanvankelijk genoeg. Als je op een gegeven moment meer balkjes wilt gebruiken, zorg dan voor de goede afstand zodat de pony door kan galoperen en geen rare toeren uit moet halen om zijn tenen niet te stoten. Balkjes op de lange zijde doen.
En rustig volhouden, heb geduld, dit kost tijd. Nooit helemaal moe laten galoperen, altijd uitgebreid belonen. Zorg dat ze op kleine commando's al aangalopeerd en terug komt. Jouw pony moet kracht en balans ontwikkelen. Sommige paarden zullen het nooit fijn vinden om te galoperen, maar ze kunnen het allemaal.

Een fijne oefening voor als het wat beter gaat is ook schakelen in galop. Paar sprongen naar voren en een paar sprongen terug. Stap-galop-stap overgangen zijn ook een fijne manier om haar sterker te maken.

Gaat galoperen zonder ruiter helemaal goed, zet er dan weer eens een ruitertje op. En begin dan weer van voren af aan.

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:48

mijn pony reageert gewoonlijk niet op de longeer zweep ze is erg hard en heeft een hoge pijngrens, niet dat ik haar zo hard mep hoor.
maar ik gebruik nu een mezweep want die tik is toch wat harder ,en daar reageert ze echt super en af en toe gebruik ik wel de longeer zweep dan vat ze hem wel.
dus mischien moet je toch iets hardr zijn klinkt hard maar datis het niet hoor

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:08

probeer eerst veel aan de longe, of los te galoperen, Mijn paard had er ook moeite mee. ze moeten die spieren en die balans ontwikkelen, en dat gaat toch echt het beste zonder iemand er op die mogelijk hun tegen kunnen werken qua balans. ook al heb je dat niet altijd door. en dan laten steed meer gaan galoperen onder de man.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:48

Nienkee schreef:
probeer eerst veel aan de longe, of los te galoperen, Mijn paard had er ook moeite mee. ze moeten die spieren en die balans ontwikkelen, en dat gaat toch echt het beste zonder iemand er op die mogelijk hun tegen kunnen werken qua balans. ook al heb je dat niet altijd door. en dan laten steed meer gaan galoperen onder de man.

ik longeer heel veel Lachen eerder mocht ze ook los rennen, maar sinds ze dwars door het draad heen rent dus ik het toch liever alleen met longeren. De meisjes galopeeren nog nauwelijk nu Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:38

Misschien heeft hij lichaamlijke problemen?