Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Annemeik schreef:Ik longeer zelf altijd met een touwtje of met dubbele longe. Ik zou iig geen pessoatuig gaan gebruiken, die werkt hem tegen in de mond (kijk maar bij andere paarden, als ze het achterbeen laten staan krijgen ze een ruk in de mond waardoor de het achterbeen heel kort gaan neerzetten ipv onder de massa).
Ook zou ik veel afwisselen en daarom gebruik ik het liefst een touwtje, die kan je op allerlei manieren vastmaken. Bij een jong paard kun je ook een stiek gebruiken, alleen damiro is het longeren wel gewend, dus dat hoeft niet perse.
Met het touwtje zet ik ze het liefst eerst laag bij (tussen de voorbenen, naar het bit en dan naar de zijkant) en op het eind als ze er aan gewend zijn van de zijkant naar het bit en dan naar een ringetje er boven. Dubbele longe moet je wat ervaring voor hebben en kun je eigenlijk ook niet meteen met een nieuw paard gaan doen.

Annemeik schreef:Dat het paard rukjes in de mond krijgt is uitgeprobeerd met verschillende instellingen en verschillende paarden, onder begeleiding van de fysio. Het was niet te doen. Resultaat: een paard dat met de billen geknepen rond liep en alleen maar kort in de rug en hals werd om maar geen rukje te krijgen.
Het gebeurd op het moment dat het achterbeen blijft staan, dan trekt de boel strak en staat het in verbinding met de mond.

) 

Piaffe schreef:Een paard onder de 4 jaar niét bijzetten

Piaffe schreef:Omdat je met bijzet, touwtje of wat dan ook áltijd rukjes in de mond krijgt en het jonge paard juist vertrouwen in de hand moet krijgen en op eigen benen moet leren lopen. Jonge dieren zullen eerst erg zoeken naar de touwtjes/ het gewicht van de bijzet wat de eigen balans juist verstoort.
Daarnaast is longeren best heftig voor een jong dier, veel (kleine) rondjes lopen. + dat als je goed longeert het paard in balans leert lopen en daarbij zijn hals wil laten zakken en ontspannen aan de longe in aanleuning wil lopen. Zodra hij ook mooi aan de hand wil komen ohz kun je misschien eens een hulp gebruiken, maar dan zou ik persoonlijk voor een dubbele longe gaan, omdat je dan zelf 'de druk' regelt. Mits je daar goed mee om kunt gaan.