Welk "hulpmiddel" voor 3,5 jarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Welk "hulpmiddel" voor 3,5 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 19:18

Hoi Allemaal!

Ik heb even een vraagje. Ik heb sinds kort een 3,5 jarig paard.
Hij heeft nog maar weinig conditie en weinig bespiering.

Normaal longeren gaat goed, hij loopt netjes z'n rondjes en reageert goed op mijn stem.

Nu zou ik graag met een bijzet willen gaan longeren waarmee hij goed door zijn rug gaat lopen en ook wat bespiering gaat opbouwen.

Welk hulpmiddel is hier geschikt voor? Graag reacties en ervaringen!

Alvast bedankt!

Groetjes, Katja.

Annemeik

Re: Welk "hulpmiddel" voor 3,5 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:35

Ik longeer zelf altijd met een touwtje of met dubbele longe. Ik zou iig geen pessoatuig gaan gebruiken, die werkt hem tegen in de mond (kijk maar bij andere paarden, als ze het achterbeen laten staan krijgen ze een ruk in de mond waardoor de het achterbeen heel kort gaan neerzetten ipv onder de massa).

Ook zou ik veel afwisselen en daarom gebruik ik het liefst een touwtje, die kan je op allerlei manieren vastmaken. Bij een jong paard kun je ook een stiek gebruiken, alleen damiro is het longeren wel gewend, dus dat hoeft niet perse.

Met het touwtje zet ik ze het liefst eerst laag bij (tussen de voorbenen, naar het bit en dan naar de zijkant) en op het eind als ze er aan gewend zijn van de zijkant naar het bit en dan naar een ringetje er boven. Dubbele longe moet je wat ervaring voor hebben en kun je eigenlijk ook niet meteen met een nieuw paard gaan doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:40

Annemeik schreef:
Ik longeer zelf altijd met een touwtje of met dubbele longe. Ik zou iig geen pessoatuig gaan gebruiken, die werkt hem tegen in de mond (kijk maar bij andere paarden, als ze het achterbeen laten staan krijgen ze een ruk in de mond waardoor de het achterbeen heel kort gaan neerzetten ipv onder de massa).
Ook zou ik veel afwisselen en daarom gebruik ik het liefst een touwtje, die kan je op allerlei manieren vastmaken. Bij een jong paard kun je ook een stiek gebruiken, alleen damiro is het longeren wel gewend, dus dat hoeft niet perse.

Met het touwtje zet ik ze het liefst eerst laag bij (tussen de voorbenen, naar het bit en dan naar de zijkant) en op het eind als ze er aan gewend zijn van de zijkant naar het bit en dan naar een ringetje er boven. Dubbele longe moet je wat ervaring voor hebben en kun je eigenlijk ook niet meteen met een nieuw paard gaan doen.

Als dit het geval is wordt de pessoa niet goed gebruikt. Het korte touwtje wat je aan de longeersingel vast moet maken moet dit namelijk voorkomen. Als het paard rukjes in zijn mond krijgt zit dat betreffende touwtje te los Lachen

Ik gebruik zelf wel de pessoa, maar ook de slof (touwtjes) en dubbele longen. Maar welke hulpteugel je ook gebruikt, let er op dat hij niet te strak zit. Het moet een kwestie zijn van vragen en niet van dwingen. Succes nog Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:17

Dat het paard rukjes in de mond krijgt is uitgeprobeerd met verschillende instellingen en verschillende paarden, onder begeleiding van de fysio. Het was niet te doen. Resultaat: een paard dat met de billen geknepen rond liep en alleen maar kort in de rug en hals werd om maar geen rukje te krijgen.

Het gebeurd op het moment dat het achterbeen blijft staan, dan trekt de boel strak en staat het in verbinding met de mond.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:14

Annemeik schreef:
Dat het paard rukjes in de mond krijgt is uitgeprobeerd met verschillende instellingen en verschillende paarden, onder begeleiding van de fysio. Het was niet te doen. Resultaat: een paard dat met de billen geknepen rond liep en alleen maar kort in de rug en hals werd om maar geen rukje te krijgen.

Het gebeurd op het moment dat het achterbeen blijft staan, dan trekt de boel strak en staat het in verbinding met de mond.

Dan gebruik je hem toch nog anders dan ik, bij mij is dit niet het geval Lachen

Het bontje zit bij mij vrij strak om de billen en de rest hangt vrijwel los. Ik gebruik de pessoa dan ook alleen om ze lang en laag te krijgen. Je zou ook nog kunnen proberen om de touwen die van achter naar voor lopen dubbel door de longeersingelogen te draaien, dan wordt de restspanning ook minder naar voor overgebracht.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:35

Ik heb idd ook een betere ervaring met de pessoa dan Annemeik, en gebruik hem ook net als bromfiets om mn paard lekker laag en lang te krijgen maar wel met goed achterhand gebruik.
Ik denk wel dat het per paard en longeerder afhangt wat je fijner vind, dus dat moet je zelf even proberen.
Zowiezo wel een ervaren iemand even om hulp vragen, of je er nou touwtjes of een pessoa aan hangt. En in het begin altijd beter te los dan te strak Knipoog
Veel plezier en succes!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:48

Welk "hulpmiddel" is dit dan?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQKLENM3.jpg
En is deze wel of niet geschikt voor een jong paard?

Ik zit nu in het Divoza boek te kijken en bij de Halsverlenger staat: bijzonder geschikt voor jonge paarden in training.. dus misschien is dat wel wat? Heeft iemand hier toevallig een foto van?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:16

Moeilijk te zien, touwtje, slof of elastiek (als hij rekt tenminste Knipoog)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:30

ik gebruik zelf altijd gewoon bijzets aan een longeersingel.

Ben zelf ook niet happy over een pessoa de ophouding die zo ding maakt is scherper dan een halve parade en daarmee dus scherper dan de normale ophouding die je in je eigen rijden maakr. Daarbij heeft het paard al snel genoeg door hoe ze er onder uit komen; achter de loodlijn en achterhand er nog steeds niet onder

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:25

Bij sommige paarden kan dat misschien zo zijn, maar ik heb zat jonge paarden gezien die met pessoa gewoon goed ontwikkelen en in een goede houding leren lopen.
Zoals ik al zei, het is wat je zelf fijn vindt en wat bij je paard past.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:57

Elastiek zou ik niet doen.. er is mij altijd verteld dat ze daar stug van worden (gaan er op hangen..plus het feit dat er nooit een stille houding is, immers het elastiek is átlijd flexibel)

Ik zou met touwtjes doen.. pessoa kan je wel doen, maar volgens mij meen ik me te herinneren dat dit wat minder geschikt is voor de jongere paarden. Ik heb er overigens geen slechte ervaring mee.

Vraag gewoon eens iemand die er verstand van heeft (en de nodige ervaring)..
Hij/zij zal je de verschillende 'standen' kunnen laten zien en de nodige uitleg kunnen geven.

Want longeren is mn een gevoelskwestie vind ik.. niet te strak en niet te los bijv.

Veel succes iig!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 13:27

Hebben jullie misschien ook voorbeeldfoto's?

En even voor de duidelijkheid:
Slof = touwtje ?
Elastiek = halsverlenger ?

Pessoa en dubbele longe is misschien (nog) niet zo'n goed idee.. Ik heb hier (nog) geen ervaring mee en mijn paard ook niet. (en zie is nog jong en onbespierd)

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:31

touwtje= slof, strotouwtje andersoortig touwtje
elastiek= halsverlenger, stiek hoe je het maar noemen wil Knipoog

Misschien moet je even wat bokt HAW's doorspitten..daar staan vast wel foto's van (bijgezet) longeren..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:44

Bijzets voor een paard dat al graag diep gaat lopen en juist iets meer front moet maken, gogue voor een paard dat graag tegen de hand wil komen en de rug wegdrukt Lachen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:41

Een paard onder de 4 jaar niét bijzetten Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:44

Piaffe schreef:
Een paard onder de 4 jaar niét bijzetten Lachen

En waarom dan wel niet? Lachen

Ik zou voor een touwtje gaan.
Vind ik altijd nog het fijnste in gebruik.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:46

waarom zou je hem bijzetten? Leer het paard eerst op zijn eigen benen te laten lopen. Dat naar onderen lopen kan veel makkelijker en beter als hij op zijn eigen benen kan staan. Ik ben het eens met Piaffe, niet bijzetten onder de vier jaar. Ik ga mijn paard pas bijzetten aan de longe als hij vijf is. Eerder vind ik te vroeg.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:47

ik zou persoonlijk de touwtjes doen..

als je het hier ook leest daar kun je het "minst" mee vernielen. eerst lekker lang en laag..

ik zal bokt wel ff doorspitten. mag ik wel fotos pakken van anderen?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:50

Omdat je met bijzet, touwtje of wat dan ook áltijd rukjes in de mond krijgt en het jonge paard juist vertrouwen in de hand moet krijgen en op eigen benen moet leren lopen. Jonge dieren zullen eerst erg zoeken naar de touwtjes/ het gewicht van de bijzet wat de eigen balans juist verstoort.
Daarnaast is longeren best heftig voor een jong dier, veel (kleine) rondjes lopen. + dat als je goed longeert het paard in balans leert lopen en daarbij zijn hals wil laten zakken en ontspannen aan de longe in aanleuning wil lopen. Zodra hij ook mooi aan de hand wil komen ohz kun je misschien eens een hulp gebruiken, maar dan zou ik persoonlijk voor een dubbele longe gaan, omdat je dan zelf 'de druk' regelt. Mits je daar goed mee om kunt gaan.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:53

Piaffe schreef:
Omdat je met bijzet, touwtje of wat dan ook áltijd rukjes in de mond krijgt en het jonge paard juist vertrouwen in de hand moet krijgen en op eigen benen moet leren lopen. Jonge dieren zullen eerst erg zoeken naar de touwtjes/ het gewicht van de bijzet wat de eigen balans juist verstoort.
Daarnaast is longeren best heftig voor een jong dier, veel (kleine) rondjes lopen. + dat als je goed longeert het paard in balans leert lopen en daarbij zijn hals wil laten zakken en ontspannen aan de longe in aanleuning wil lopen. Zodra hij ook mooi aan de hand wil komen ohz kun je misschien eens een hulp gebruiken, maar dan zou ik persoonlijk voor een dubbele longe gaan, omdat je dan zelf 'de druk' regelt. Mits je daar goed mee om kunt gaan.

Oke. Ja
Bedankt voor je uitleg.
Ik snap je punt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:54

anders een boek van lammert haanstra of iets dergelijks kopen. kan zo 123 geen goede fotos vinden.

wat piaffe zegt zit wat in.. alleen ik heb een drukke hand. dus dan lijkt mij een dubbele longe weer lastig. net als het rijden. zo'n touwtje is wel stiller