Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hoe ver ben je in de training?? Katja schreef:Denk op dezelfde manier als ieder ander paard.Hoe ver ben je in de training??
dravergekkie schreef:je heb die shet toch ook geleerd neem aan dat je je haf dan ook kan aanleren??
saskiakefie schreef:dravergekkie schreef:je heb die shet toch ook geleerd neem aan dat je je haf dan ook kan aanleren??
umm, welke shet?? miniappaloosa denk ik dat je bedoeld..
dravergekkie schreef:saskiakefie schreef:
umm, welke shet?? miniappaloosa denk ik dat je bedoeld..
wat jij wil.. maar als je die heb leren liggen weet je toch ook wel hoe je moet aanpakken met een haflinger ?
) en beheerst hij het knielen en/of het compliment kun je het ook daardoor aanleren.Adala schreef:Als je paard van rollen houd kan je dat gebruiken om het hem te leren. Na het rijden, of als je paard nat is laat je hem bv. de bak in om hem te laten rollen. Zakt hij al door zijn benen, beloon luidruchtig. Beloon steeds bij een stapje verder, eerst al bij het door de knieën gaan, later pas al hij echt ligt.

) dan moet je paard direct doorhebben dat hij iets goed doet. En op dat moment dat hij attent jouw aankijkt van "Hee, doe ik wat goed??" dan prop je hem vol met snoepjes of ga je hem helemaal wezenloos belonen. Evy schreef:Ik zou het paard persoonlijk niet gaan onderbreken als het echt wil liggen.
Want je wilt juist dat hij gaat liggen, en dàt wil je belonen.
Met sommige dingen moet je ook weer niet teveel in stapjes gaan denken, soms is het een stuk simpeler
Als je paard wilt rollen, en hij gaat ook daadwerkelijk rollen dan beloon je hem direct als hij op de grond ligt. Zorg dat het paard bekend is met je 'beloningsstem'.
Dat wil zeggen, zodra jij zegt "Jaaa, braaf!!" (oid) dan moet je paard direct doorhebben dat hij iets goed doet. En op dat moment dat hij attent jouw aankijkt van "Hee, doe ik wat goed??" dan prop je hem vol met snoepjes of ga je hem helemaal wezenloos belonen.
Zo heb ik het Odin ook aangeleerd en nu kan ze gewoon op het commando 'lig' gaan liggen