werk aan de lange teugel - optoming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiffany_

werk aan de lange teugel - optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 19:49

Sinds ik laatst op de website van Piet Bakker stuitte ik ben me aan het verdiepen in het werk aan de lange teugel. Ik wil dus misschien binnenkort eens les hierin nemen of een clinic bekijken. Als iemand een goed adresje weet waar ik dit kan leren dan is dat zeer welkom!

Maar natuurlijk heb ik dan wel de goede spullen nodig. Hier liep ik een beetje vast, want wat heb ik nou nodig? Een normale longeersingel? Hoelang moeten de teugels zijn? Moeten er katrollen aan zitten? Heb ik een zweepje nodig en zo ja, hoe lang moet deze zijn?

Ik gebruik geen bit, maar neem an dat dit geen probleem is. Nog iets waar ik rekening mee moet houden als ik bitloos ga werken aan de lange lijnen? Welke optoming kan ik htet beste gebruiken? (Ik heb een Dr. Cook hoofdstel, maar dacht dat een kaptoom misschien beter zou werken)

Dit alles even om mezelf te informeren, ik ga pas aan de slag als ik hulp krijg Knipoog

vrijruiter

Re: werk aan de lange teugel - optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:48

Geen probleem je kunt gewoon je "Cook" blijven gebruiken.
Kaptoom is zeker geen verplichting. Deze kunnen hooguit scherper inwerken omdat er vaak een kaptoom gebruikt wordt waar ijzer in zit. Mijn ervaringen zijn dat de kaptoom nog wel eens wil verschuiven daar heb je bij de Cook geen last van.
Maar je kunt het altijd proberen, wie weet werkt het voor jullie situatie wel prettig.

Het enige verschil in lange teugelen is dat je ernaast loopt ipv er op. Je kunt je been signalen dan opvangen met lichaamstaal.
Nee hoor kan heel goed, vooral doen! Leuke afwisseling.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 21:20

Vrijruiter, bedankt!!
Als ik een kaptoom zou kopen dan wordt het een Weense kaptoom, dus een kaptoom waar geen ijzer op het neusdeel zit.

Geej jij zelf ook lessen/cursussen in het werk aan de lange lijnen?

En blijf jij er de hele tijd echt naast lopen of veranderd je lichaamspositie. (Dat had ik begrepen, dat je sommige stukken naast je paard loopt en sommige stukken (schuin)achter je paard).

En hoelang moeten de lijnen zijn? Kan ik ergens apart lange lijnen kopen of werkt een dubbele longe ook? Ik heb namelijk nog nergens echte lange lijnen gezien, maar een dubbele longe lijkt me te lang.

Is een longeersingel echt nodig?

Verder vind ik er vrij weinig info over. Weet iemand nog goede sites? (Mag ook in Engels). Of goede boeken?

Hoop dat jij (of iemand) me er wat meer over kan vertellen... Bloos

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:54

Ik was er gister ook voor het eerst zelf mee begonnen met mijn eigen paardje.
Met mijn vriendin ga ik wel eens mee naar haar verzorgshetje, ze heeft het zelf allemaal aan de shet geleerd, en zij heeft mij een beetje geholpen ermee. Ik ga zometeen naar de winkel (koopzondag Tong uitsteken ) en dan ga ik een longeersingel halen.
Het moet niet, maar om het je paard aan het begin te leren is het wel wat makkelijker.
Ik haal er iig wel 1, want als ik achter me paard aan loop (scheef naast/achter) dan houd ik me handen niet perfect stil, en zwabbert die longeerlijn een beetje (met het begin heb ik niet constant contact Knipoog ) en anders is het misschien onrustig in haar mond.
(Weet niet of dat echt zo is, maar zo denk ik erover?)

Zal even voor je zoeken, ergens was een topic met een meisje die het heel goed had uitgelegd.
Ga even voor je kijken, als ik hem vind zal ik hem hier zetten. Ja

mosquero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:13

Hoi tiffany.
even snel een reactie over het lange lijnen { eigenlijk heet het lange teugelen}.
Je hebt geen kaptoom nodig, gewoon je hoofdstel, en 8 meter katoenband, die clip je met 2 muskaton haken gewoon aan het bit.
Dat is alles, ook geen longeersingel.
Veel conditie, en niet te vergeten plezier.
Wel les nemen bij Piet, wat die kan je het zeer gepassioneerd uitleggen. Het zijn super lessen.
Ik les nu ongeveer 1 jaar bij hem.
Je moet heel veel oefenen, volgens Piet 4 keer in de week.
Succes, hij is echt een aanrader.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:35

Joscaa, dankje!
Asl je dat kunt vinden?
Zou heel fijn zijn Lachen

Mosquero,
Dankje voor je korte maar krachtige uitleg!
Heb er echt wat aan!

Waar zit Piet eigenlijk?
Kon het niet vinden op zijn site...
Lijkt me geweldig om eens een les van hem te hebben! Wat ik van hem zag in het korte stukje DVD was al erg goed. Respectvol naar je paard toe, maar toch duidelijk. Denk dat ik daar echt wat mee kan!

Zijn er ook lesgroepjes voor Piet Bakker, dat hij op een locatie komt?

Ik woon zelf in de buurt van Utrecht. Weet jij toevallig of ik daar in de buurt les zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:16

Hoi Tiffany,
Ik doe ook met mijn paard werken aan de lange teugel.
Ontzettend leuk om te doen, je hebt weer anders contact dan dat je op het paard zit.
Ik loop ook schuin naast mijn paard ,in stap en draf hoor je aan de binnenkant te lopen.
Galop doe ik nu ook nog aan de binnenkant maar dat hoort eigenlijk aan de buitenkant.Ik doe nu kleine stukjes aan de buitenkant in galop maar dat vindt ik nog een beetje lastig. In Wenen zie je dat als het paard verzameld de ruiter achter zijn paard loopt. Waar je loopt is heel belangrijk je paard kan daaraan nl voelen wat hij moet doen bv een zijgang, Weet mijn paard precies door hoe ik loop wat hij moet doen.
Ik heb niet zoveel verstand van bitloos maar dat kan natuurlijk altijd. Mijn paard heb ik een kneveltrens in dat hebben ze in Wenen ook .Dit bit ligt rustig in de mond van het paard en heeft dezelfde inwerking als een bustrens. Verder gebruik je geen longeersingel met werken aan de lange teugel.
Mijn lange teugel is een slof teugel en die heeft precies de juiste lengte.
Nieuwsgierig neem gerust een kijkje op mijn site daar staan wel foto's van ons op !!!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:19

Ik gebruik een longeersingel met ringen en 2 longeerlijnen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:31

Girlgamer schreef:
Ik gebruik een longeersingel met ringen en 2 longeerlijnen.

Dat is niet werk aan de lange teugel maar aan de lange lijnen.
Aan de lange lijnen is de voorbereiding op het aangespannen rijden.
Werken aan de lange teugel is naast het rijden onder de man in de klassieke dressuur.
Werken aan de lange teugel loop je ook veel dichter bij het paard dan aan de lange lijnen.Het gebruik van een longeersingel bij werken aan de lange teugel is ook niet handig omdat je dan niet de juiste hulpen kunt geven voor bv. een zijgang.

Leuke Haflinger heb je trouwens Girlgamer !

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:41

Ideetje: Bestel de DVD van Piet Bakker op www.rijkunstzondergrenzen.nl, daar kun je al heel veel van leren.
Piet Bakker woont trouwens in Haren maar komt door het hele land. Lessen van hem gaan nemen is een aanrader!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:22

Andere leuke DVD's: (Piet is wel echt een aanrader hoor!), van Richard Hinrichs en Bas de Recht bijvoorbeeld, waarvan die van Hinrichs duidelijk beter is, maar je kunt natuurlijk van iedereen wat leren.