Ja en Nee, toch niet zo simpel als gedacht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Ja en Nee, toch niet zo simpel als gedacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 14:52

Bles kan al een aantal VD-oefeningen, we zijn ook al een behoorlijke tijd bezig. Nu leek een makkelijke oefening tussendoor ook wel leuk, namelijk het ja knikken of nee schudden. Ik werk met snoepjes en hand-hulpen, daarna bouw ik dat uit tot stemhulpen.
Het probleem is nu, hoe leer ik dit aan? Mijn pony reageert totaal niet als ik een snoepje voor haar neus hou bijvoorbeeld, laat staan dat ze haar hoofd ook maar iets draait. Waarschijnlijk omdat ik dit eerder als schooierig gedrag heb afgeleerd Tong uitsteken
Iemand tips?

mirriejj

Re: Ja en Nee, toch niet zo simpel als gedacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:52

nee schudden heb ik spinner geleerd door aan haar oor te zitten, dan schudde ze.

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:15

Nee en Ja zijn inderdaad leuke kunstjes, mijn pony doet het altijd vol overgave
wat erg op de lachspieren werkt bij ons (kleine) publiek! en regelmaltig bij mij zelf Tong uitsteken

Nee-schudden is eigenlijk heel gemakkelijk, heb het veel paarden aangeleerd simpelweg net als mirriejj zegt
door je vinger zachtjes in je paard zijn oor te kriebelen, zodra ze dan een reactie geven van schudden
(omdat je paard het een onprettig gevoel vind) beloon je hem.

Natuurlijk niet extreem hard in je paard zijn oor gaan prikken, wederzijds respect is heel belangrijk.

Ja-schudden is wat lastiger, ik heb het mijn pony in stappen aangeleerd.
eerst mijn hand voor haar neus gehouden (ongeveer 30cm) ik had mijn hand gevouwen in een vuist,
en sloeg mijn hand open en omhoog (op voldoende afstand) de eerste reactie van mijn pony was dat
ze haar hoofd omhoog sloeg (uit schrik), natuurlijk erg beloond, en dit steeds meer uitgebouwd.
Mijn pony had snel door dat het om een nieuw kunstje ging, en kon het kunstje gaan uitbreiden.
Tweede stap was toen ze mn handcommando doorhad (dat ze haar hoofd omhoog moest gooien),
vroeg ik haar hoofd weer naar beneden, met een snoepje. zodat je een omhoog omlaag effect krijgt (een ja-knik)
Derde stap was (toen ze op mijn commando haar hoofd omhoog en omlaag deed)
het commando 2x achterelkaar geven zodat ze dus meerdere keren haar hoofd omhoog gooide.
Ze had dit uiteindelijk heel snel in de gaten, en het is nu een van haar favoriet.
Nu is een keine vingerbeweging naast mijn zij genoeg om haa r te laten ja schudden. Haha!

vergeet niet, alles kost tijd en gun je paardje ook de tijd om het te leren en te snappen.
Nee-schudden duurde een half uurtje, Ja-schudden meerdere weken.

Veel succes, hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt Lachen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:30

Super, bedankt!
Ga ik zeker even proberen Tong uitsteken

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:29

Hou je ons op de hoogte!?? Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:45

Wat een leuke manier Sabine! Die heb ik nog niet eerder gezien of gehoord voor het ja knikken!

Ik heb bij Jauke weken lang een wortel en later een handje brok en nog later alleen mijn hand voor zijn neus van boven naar beneden bewogen Clown En klikken als hij netjes mee keek en corrigeren als hij hem voor de click al wilde pakken. Dat noemen ze volgens mij ook wel de kat op het spek binden Bloos Maar hij heeft het er wel mee geleerd, heeft wel even geduurd voor hij precies snapte waar ik voor klikte.

Ik heb ook bij een paard het hoofd met lichte druk omhoog geduwd waarna ik het los liet. Op het moment dat hij zijn hoofd naar beneden deed *click* Bedoeling was dit af te bouwen naar dus een vinger onder de kin, maar helaas door omstandigheden gestopt met het trainen van dit paard dus nooit zover gekomen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 06:05

Ik heb gister de Ja ook eens geprobeerd op jouw manier. En moet zeggen dat Spinner het erg goed oppakt, (daarbij moet ik wel zeggen dat ze bijna alle simpelere dingen al binnen een dag door heeft) ze verward het wel nog vaak met het Nee schudden.
Maar ach, voor dat ene keertje dat ik haar het heb uitgelegd, doet ze het al super.

Clarity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:35

Dat is mooi. Lachen
Ik had ook nog nooit van de manier van Sabine gehoord. Haha!
Ik heb wel een boekje waar zulke dingen instaan, ik zal eens nalezen wat daar over het ja en nee aanleren word gezegd. Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:32

Ik heb nog niet geprobeerd, maar ik werk niet met de clicker, zal dat een probleem zijn?

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:08

Fijn dat het werkt!! Lachen
Tja ik denk dat ik het zelf bedacht heb, hihi
Ik kijk naar mijn pony en wat ik wil aanleren en dan naar wat het logieste (is dat een woord) voor haar is.

Kas_flower ik werk ook niet met een clicker, kon er totaal niet mee overweg..
Ik werk eigenlijk in gradaties van stem en snoephulpen. Dit werkt voor mij erg goed.
Lekker op je eigen manier jullie kunstjes uitwerken. het kan uiteindelijk toch alleen maar het beste
werken waar jullie je beide het best bij voelen. ja toch? Succes Knipoog

Wat super dat Spinner dat zo snel al oppakt! Lachen

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:06

Ze wil nogal snel dingen door mekaar halen, ookal heb ik voor alles duidelijke hulpen. Dan wordt ze wat ongeduldig en probeert ze mij tevreden te krijgen door maar alles tegelijk te doen (buigen en een rondje draaien is tot nu toe de leukste versie Tong uitsteken)
Dat is soms wel lastig.. Maarja, negeren of afstraffen werkt beiden niet zo.

Ik ga binnenkort oefenen, dit weekend waarschijnlijk niet de tijd ervoor om iets nieuws aan te leren, of het begin ervan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:14

Rustig blijven, ze raakt een beetje in de war.
Waar je vooral op moet letten is consequent zijn en elke keer ietsje meer van haar vragen. Dus stel dat je haar wil leren haar hoofd omlaag te brengen dan begin je met zelf bukken met iets lekkers in je hand. Als ze dat door heeft dan komt ze omlaag als jij dat doet. Maar je gaat steeds langer wachten tot je haar dat lekkers ook geeft. Dan leert ze dus dat ze haar hoofd een poosje omlaag moet houden. Op een gegeven moment heeft ze al in de gaten wanneer jij gaat bukken en op dat moment beloon je haar en verantdert dus jouw aanwijziging. Je gaat vanaf dat moment niet meer bukken maar maakt alleen een aanzet of een gebaar. En zo met ieniminikleine stapjes leer je haar wat je wilt. Misschien kun je eens op jauke's site kijken, ze staat op mijn site in de links. (zie onderschrift) op die site wordt ook van allerlei truukjes stap voor stap uitgelegd.

Dat vanalles tegelijk doen moet je gewoon negeren. Doet de mijne ook, hij haalt alles uit de kast voor een worteltje. Ook als ik niks vraag. Hij wordt alleen beloond als ik een commando geef en hij dat opvolgt.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:49

Nee schudden heb ik aangeleerd door te kriebelen in haar oor, dan belonen als ze idd gings schudden en duidelijk nee gezegt..
Als ze het door elkaar haalt gewoon rustig blijven en proberen te negeren!
Ja knikken ben ik bezig door heel rustig een appel of peer voor haar neus te bewegen ze knikt nu een beetje maar ze snapt het nog niet echt Vork

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:17

@Mrie: Ja klopt, zo werk ik ook de oefeningen uit, tot alleen een gebaar of commando.
Volgens mij wil ze het allemaal zo goed doen, niet eens zo zeer voor een snoepje of iets dergelijks Knipoog Negeren doe ik nu al heel lang, werkt wel, maar aardig langzaam.. Nouja, het komt wel goed Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:38

Jimmy zou dat denk ik ook zo doen, alles tegelijk om het maar goed te doen. Ik vraag me af kan dit ook totaal zonder snoepjes. Jimmy werkt namelijk best voor iets lekkers maar weigert dan nog een stap te verzetten als hij er niets voor krijgt. Ik beloon hem met de stem en als hij voor de kar staat (pas sinds 2 weken, inspannen lijkt overigens op de manier bij Jauke las ik op je site) dan zie je hem groeien als ik zeg goedzo. Maar kan je dan toch deze kunsten aanleren. Hij volgt mijn hand ook zonder lekkers overal heen.