Niet voorwaards

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 21:51

Ik heb een ontzettend braaf jong paard, die soms niet vooruit te branden is. Met rijden word hij nu wel voorwaards maar met longeren verzet hij het liefst geen ene stap. De eerste 2 keer dat ik het deed ging het aardig en de laatste paar keren wil hij niet harder gaan als stap en komt hij het liefste lekker naast je staan ipv lekker te bewegen.
De dingen die ik al geprobeerd heb:
Herrie maken (werkt redelijk, maar na 2 rondjes heeft hij dat ook weer gezien)
Longeer zweep erachter (boeit hem totaal niet hij gaat er eerder stil van staan)
Tikken geven met te zweep ( vind hij geloof ik eerder lekker)
Meelopen (werkt alleen in stap)
Plastic zakje aan de longeer zweep (was 2 tellen boeiend en daarna niet meer)
Eerst met een ruiter erop longeren (hij word er niet voorwaardser van , maakt geen verschil)
Los opjagen ( geen reactie)
In de bak met paarden erbij is hij wat activer maar het heeft dan ook niets met longeren te maken.
Van de week ga ik proberen of het lukt met een dubbele longeerlijn, hoop echt dat dat werkt!! Slapen
Jullie nog een idee?

Jeskim

Re: Niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 05:13

Oh, wat lastig zeg.. Ik ken ze ook wel, die nergens wat om geven..
Heb je je longeerzweep lang genoeg en kun je het paard doelgericht raken, dus dat je echt even pinnig de achterhand raakt??
Ik zou het anders eigenlijk niet weten, misschien iemand anders??

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:20

hij heeft ook echt een paar goede knallen gehad maar dan gaat hij juist stil staan...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:33

Tja, ik heb het type ook wel eens gezien, die er totaal niet op reageerden.
Ik zou dan nu nog wat meer onder het zadel oefenen totdat hij daar ook voorwaartser is, dat hij begrijpt dat dat de bedoeling is.
Probeer om echt meteen vanaf het begin, als je er nog naast loopt hem actioef te krijgen, dus een lange zweep mee en bijtikken als hij in tempo vertraagt. Mocht hij een keer voorwaarts springen, schrikken dan zeker nooit tegenhouden, maar meegaan in de beweging.
Zorg ook dat je hem lekker wakker houdt tijden het rijden en longeren, dus doe afwisselende dingen met hem, leg eens een balkje neer waar hij op moet letten.
Zorg dat je heel consequent bent en neem niet te snel genoegen met dingen, concentreer je het meest op het voorwaarts blijven.
Houd je zweep altijd paraat en geef hem op het juiste moment een tik, en anders nog eentje.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Het is een heel lastig probleem..
Je zou eventueel ook nog eens naar zijn voer kunnen kijken, of hij daarop net wat pittiger te krijgen is..

cantecleer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:45

Je bent wel creatief bezig geweest...

- Is je paard zeker weten gezond?
- Krijgt je paard genoeg krachtvoer binnen?

Wat evt zou kunnen helpen is veel overgangen maken, daar worden ze meestal een stuk allerter van. Wesley wordt ook altijd actiever in haar stap nadat ze gegaloppeert heeft.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 20:35

cantecleer schreef:
Je bent wel creatief bezig geweest...

- Is je paard zeker weten gezond?
- Krijgt je paard genoeg krachtvoer binnen?

Wat evt zou kunnen helpen is veel overgangen maken, daar worden ze meestal een stuk allerter van. Wesley wordt ook altijd actiever in haar stap nadat ze gegaloppeert heeft.

Stappen doet hij wel eens maar draven nu helemaal niet meer een tik bij gaat hij van stil staan en galloperen lukt hem nog niet zo goed omdat hij niet zoon goede balans heeft in de bak...

Hij krijgt 3 flinke balen kuil per dag en 3 kilo bix gemengt met muslie, aardig wat dus want hij moet een kilo of 20 aankomen nog... Ik heb hem vrij mager gekregen en er moet nog wat aan.
Met rijden is hij redelijk voorwaards en als hij een half uurtje gewerkt heeft wil die ook niet meer lopen rij een minuut of 20 intensief en de rest lekker stappen tot hij meer conditie krijgt...

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:18

Ik heb dat ook wel eens meegemaakt. Maar het afwisselen vind ik wel een goede tip. Net als een keer een balkje neerleggen.
Veel succes in ieder geval!

Manonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:30

iemand er naarst laten lopen enzo
dat doe ik ook wel eens met mijn verzorgpony die zijn soms niet voor uit te laten branden!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:27

Zo'n paard kan ik ook, echt vreselijk.
Hoop dat ik hier wat nuttige dingen kan vinden!
*gaat topic lezen. Lachen
Oke, mensen zeggen balkjes lopen, maar het paard waar ik aan dacht kan haar voeten niet eens normaal over een balkje heen tillen, weet niet wat er is, maar vind het wel vervelend.
En dat paard is meerdere malen door de DA gecheckt, voer is gecontroleerd, allemaal goed.
Dus bij jouw paard ook, ligt het daar niet persé aan hoor!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:27

Mijn pony is ook zo'n slome op zijn tijd, niet vooruit te branden. Maar niet alleen met longeren, ook naast de fiets. Vooral in stap slepen echt die hoefjes over de grond en slaapt hij half. Soms éven actief maar dan valt hij weer net zo snel terug in dat slome gedoe.
Fijn dat hij heerlijk ontspannen is maar ik wil; actie!
Maargoed; hij is gelukkig lang niet altijd zo. Wat wel eens wil helpen is; véél overgangen maken, bijvoorbeeld 10 passen stap, dan weer 15 draf, 10 stap 15 draf enz. Die van mij verandert van hand op comando dus dan varieer ik dat bijv; 5 stap, 10 draf, 5 stap, draaien, 5 stap, 5 draf enz.
Of met harde wind/stormachtig weer longeren. Reken maar dat ze dan willen, die van mij is dan helemaal hieperdepiep. Haha!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:34

Mijn verzorgpaard kan daar ook zo goed in zijn.... Maar bij mij is het vooral het probleem dat ik aan mijn houding moet werken...
Ik moet hem laten merken dat ik de baas ben en niet hij... En dat hij moet gaan lopen en niet ik.... Errug lastig...

Met de zweep maak ik ook geen indruk, hij blijft gewoon op het midden stil staan....
Het ging een tijdje goed, maar toen de eigenaar een week op vakantie was en ik m met twee andere deed, wilde die ineens niet meer lopen :S

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:11

Paula schreef:
Mijn pony is ook zo'n slome op zijn tijd, niet vooruit te branden. Maar niet alleen met longeren, ook naast de fiets. Vooral in stap slepen echt die hoefjes over de grond en slaapt hij half. Soms éven actief maar dan valt hij weer net zo snel terug in dat slome gedoe.
Fijn dat hij heerlijk ontspannen is maar ik wil; actie!
Maargoed; hij is gelukkig lang niet altijd zo. Wat wel eens wil helpen is; véél overgangen maken, bijvoorbeeld 10 passen stap, dan weer 15 draf, 10 stap 15 draf enz. Die van mij verandert van hand op comando dus dan varieer ik dat bijv; 5 stap, 10 draf, 5 stap, draaien, 5 stap, 5 draf enz.
Of met harde wind/stormachtig weer longeren. Reken maar dat ze dan willen, die van mij is dan helemaal hieperdepiep. Haha!

Door veel overgangen te maken raakt mijn paard in de war en word hij nog dwarser... Ik kan beter even 10 min aardig wat van hem vragen en dan stoppen. Ik hou het bij 10 min rijden per dag, zodat het hem niet gaat vervelen en hij voor dat hij vervelend word weer op stal staat, zo houden we het positief... eens even een maandje uitproberen..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:52

Ik weet niet hoe jij staat als je je paard longeerd, maar ik heb zelf laatst de tip gehad om naast de achter hand te lopen. zo wordt jij als het ware 'de drijvende hengst' wanneer je echt naast je paard loopt of aan de voorkant kan je door je lichaamstaal ervoor zorgen dat je paard langzamer gaat.... vooral wanneer je bijna voor je paard loopt dan kan hij zelfs gaan denken dat hij moet stoppen en om draaien....

Ik weet niet helemaal of het werkt, ik heb met longeren nu ook meer ter hoogte van de achterhand gelopen en toen liep hij wel iets meer door....

je kan het in iedergeval proberen....

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 15:56

evdpanne schreef:
Ik weet niet hoe jij staat als je je paard longeerd, maar ik heb zelf laatst de tip gehad om naast de achter hand te lopen. zo wordt jij als het ware 'de drijvende hengst' wanneer je echt naast je paard loopt of aan de voorkant kan je door je lichaamstaal ervoor zorgen dat je paard langzamer gaat.... vooral wanneer je bijna voor je paard loopt dan kan hij zelfs gaan denken dat hij moet stoppen en om draaien....

Ik weet niet helemaal of het werkt, ik heb met longeren nu ook meer ter hoogte van de achterhand gelopen en toen liep hij wel iets meer door....

je kan het in iedergeval proberen....

maakt niet uit waar ik ga staan :s was het maar zo makkelijk

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:14

okeeej Lachen, tja bij de één helpt het en bij de ander niet.... Bij mij helpt het ook niet echt heel veel... Maar wel ietsjes...

Hopelijk vind je snel een oplossing.....

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:15

Misschien kun je een keer een worteltje voor haar hoofd hangen, hihi..

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 10:05

Denk ook goed om je eigen lichaamshouding. Kijk in drijvende richting geef niet alleen met je handen maar ook met je lichaam een en al drijvende hulpen. Zorg dat je veel overgangen maakt. Succes!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:54

Er kunnen verscheidene redenen zijn waarom je paard niet lopen wil aan de longeerlijn.
Wat voor paard heb je? En in welke conditie is hij? Hoe actief is hij eigenlijk met rijden?

Wat je ook zou kunnen proberen is om te gaan loswerken met hem.
Zodat met natuurlijk gedrag respect voor je gaat krijgen, want ik denk dat jouw paard totaal geen boodschap heeft aan jou! Een stukje mis-communicatie!
Door hem op een natuurlijke manier te activeren krijgt hij respect voor jou en ziet hij jou als leider!
Vraag iemand die ervaring heeft met loswerken om je te helpen.
Succes!

melho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:08

ach joh lijkt mijn pony wel haha.
eerst in het begin dat ik haar had was ze ook niet voor uit te branden:|
maar toen heb ik een keer een balkje neer gelegd en ze was gelijk helemaal vrolijk rende er letterlijk over heen echt super.
alhoewel ze niet echt van springen houd vindt ze dit geweldig.
ik weet niet waar jou paard van houd maar mischien helpt dit jou een beetje .

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:34

Ik wou dit topic even omhoog halen, dan hoef ik geen nieuwe te maken met bijna het zelfde probleem.

Zafira is met longeren niet vooruit te bránden, terwijl ze onder het zadel altijd lekker actief en voorwaarts is. Ze is lekker aan het been en wil dan graag wat voor je doen. maar aan de longeerlijn... Ziek
Ze is compleet niet onder de indruk van de longeer zweep, ik kan er mee zwiepen en knallen wat ik wil het doet haar níets. Überhaupt geeft ze niet veel om zwepen.
Hóe krijg ik haar wat actiever?

Het vreemde is, dat voordat ik met haar begon te rijden ze aan de longeerlijn wel lekker actief was en toen galloppeerde ze ook, dat doet ze nu 3 passen en valt dan weer in draf. Lichamelijk lijkt me niets aan de hand omdat ze het ohz dus wél gewoon doet.

Of moet ik maar accepteren dat ze longeren niks aan vindt? Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:42

Clown herken het probleem
los wil der nog wel wat uitkomen
tegenwoordig na heel veel oefennen aan de longe goede draf ook
longeer meestal wel los dat scheelt
onderzadel laat hij zich ook absoluut nergens toe dwingen
alles lief vragen Vork en rijtechnisch oplossen

daarbij kan die van mij zich ENORM moe maken om niet moe te hoeven worden
dat word nu steeds minder naar mate het vertrouwen van hem in mij groeit Knipoog

zal eerder met 4 benen de lucht in dan ervandoor

die van mij is jong maar weet echt ondertussen wel wat de bedoeling is
is gezond en ook fit , maken regelmatig langere afstand ritjes
11 km enkele reis 90% draf is absoluut geen probleem , blijft op adem word niet nat

en sinds hij zijn balance gevonden heeft is een sprintje zo af en toe ook leuk
onder zadel dan , galop op kortere (longeer) cirkel wil nog niet
heeft veel te maken met balance
daarbij als we het interessant maken
in een longeer of afgezette rijbak met pinonnetjes slalommen
balkjes sprongetje etc etc dan is hij veel actiever
beetje rondhupsen is duidelijk saaaiiii maakt niet uit hoeveel overgangen ed je vraagt
al scheelt dat wel
regelmatig van hand veranderen , overgangen ed ..allert houden

maw -> vertrouwen balance en weten wat de bedoeling is en interessant houden

remedie-> ..geduld .. duidelijk ..geduld...vriendelijk..geduld..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:55

Ik longeer idd wel afwisselend met overgangen en soms balkjes en idd regelmatig de andere kant op, maar het kan haar maar weinig boeien. Het is zo'n afknapper omdat ik bij Garinka gewend ben dat 1 woord genoeg is Haha!
Los is ze ook niet erg actief. 'Opjagen' wil bij haar ook niet, is ze veel te nuchter voor. Ze snapt de bedoeling van longeren ook wel, de probeert niet om te draaien of naar binnen te komen, ze blijft braaf aan het andere eind van de lijn, maar langzaam. Een drafje wil ze wel, wat schakelen in draf wil wel maar dan moet ik me rot rennen, galop lukt niet meer dan 3 passen. Het meest vervelende (frustrerende, soms) is dat het dus in het begin wel goed ging.
Op het moment moet ik wel longeren omdat rijden nu even niet gaat wegens gebrek aan een passend zadel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:59

EIS reactie. Schreew, gooi zand naar je paard, ren naar zijn achterhand => kleine reactie = belonen + normale positie weer innemen. Begin altijd met een kleine, doch zelfverzekerde hulp, pas bij geen reactie haal je uit. Neem de lijn desnoods iets korter zodat je dichter bij je paard staat. Als hij niet reageert heeft hij gewoon geen respect voor je, of heb je inconsequent gehandeld. Mss kun je er eens hulp bijhalen?
Bij het longeren mag je trouwens eigenlijk niet meerennen. Het paard werkt, niet jij!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:03

is je paard wel happy ?
is ie wel helemaal gezond?

heb je bloed laten afnemen?
misschien heeft ie wel bloedarmoede?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 11:04

poes schreef:
EIS reactie. Schreew, gooi zand naar je paard, ren naar zijn achterhand => kleine reactie = belonen + normale positie weer innemen. Begin altijd met een kleine, doch zelfverzekerde hulp, pas bij geen reactie haal je uit. Neem de lijn desnoods iets korter zodat je dichter bij je paard staat. Als hij niet reageert heeft hij gewoon geen respect voor je, of heb je inconsequent gehandeld. Mss kun je er eens hulp bijhalen?
Bij het longeren mag je trouwens eigenlijk niet meerennen. Het paard werkt, niet jij!

Hm ja, scheeuwen en zand gooien helpt niet, mee rennen helpt (als ik duw bijvoorbeeld een stukje hoefslag volgen doe) eventjes. Als ik haar dichterbij haal gaat ze langzamer omdat ze dan denkt dat we klaar zijn. Als ik naar de achterhand toe ren doet ze 2 passen sneller (meteen braaf, goed zo roepend) dan kijkt ze me dan schaapachtig aan, de volgende keer dat ik dat doe gebeurt er niks.
Ze is helaas niet gauw van iets onder de indruk