Goede oefeningen onder de man en aan de longe, hoger instell

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Goede oefeningen onder de man en aan de longe, hoger instell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 08:46

De titel zegt het al, paard loopt graag erg diep.
Door het lage zwaartepunt komt er erg veel gewicht op de teugels ( hangen ) en gaat de tong eruit.
Logisch allemaal. Om de tong maak ik mij niet druk, zou ik ook doen met die druk.
Is ook zo verholpen, rijd haar neusje er dan wat meer uit en de tong is weg.

Hoger ingesteld ( neusje er meer uit ) vind ze het erg moeilijk om na te geven. ( echter loopt ze dan niet met een stijve gestrekte hals )

Het ligt volgensmij niet aan mijn druk op de teugels. Ik moet juist meer druk nemen en weer wat los laten om haar neus eruit te drukken. Juist met een hele lichte druk op de teugel loopt ze erg diep.

Maar wat zijn nou echt de belangrijkste oefeningen onder de man en aan de longe om het hoger ingesteld te bevorderen?
( zonder extra veel been te geven en haar als het ware op je teugel omhoog te heisen... dat zie/hoor je ook nog wel eens )

anytime

Re: Goede oefeningen onder de man en aan de longe, hoger instell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:34

Aan de longeerlijn, omdat je dan een vaste druk hebt staan, waar die niet onderuit kan en jij kan zien wat het effect is als je hem bijvoorbeeld een keer een pasje laat verruimen, of bijvoorbeeld een keer een pasje terug laat komen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:58

Als ik dit zo lees, heeft je paard problemen met zijn balans. Blijkbaar kan hij alleen op jouw hand lopen, zo niet, dan duikt hij naar beneden. De oplossing is toch hem voor helemaal los te laten, en dan lekker actief van achteren erbij rijden.

Aan de longe zou ik dit paard alleen zónder bijzet in wat voor vorm dan ook laten lopen. Hij moet eerst maar eens leren op eigen benen te lopen, ipv op je hand/bijzet of met zijn neus in de grond.
Goede oplossing zou zijn met een dubbele longe, eventueel met de buitenste longe aan de singel vast, ipv aan het bit. Hierdoor krijg je een beetje een pessoa effect waardoor de achterhand gestimuleerd word, zonder dat je aan de voorkant komt. Gaat ie met zijn neus in de grond lopen, drijf je hem voorwaarts.

Hetzelfde geld voor onder de man. Laat hem toch eerst maar los voor. Gaat hij te diep lopen, drijf je hem actief voorwaarts. Dit hoeft niet met meer been, want hij moet gewoon aan je been zijn. Als jij been geeft, moet hij wegewezen. Doet hij dat niet, heb je eerst nog een ander probleem waar je aan moet werken.....
Rij veel overgangen, vooral netjes actief voorwaarts. Neem voor je overgang terug wat meer tijd, maar laat die voorkant volledig voor wat het is.

Super trouwens dat je het rijtechnisch op wilt lossen, en niet met allemaal hulpmiddelen of door aan zijn hoofd te plukken! succes er mee

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:02

Denk dat dit probleem lichamelijk kan zijn of toch rijtechnische is en het paard je probeert duidelijk te maken dat er ergnes toch iets niet lekker zit.
Rijtechnisch is het goed op te lossen door veel aan de hand te oefenen, geen longe maar echt ernaast aan het teugeltje.
Lichamelijk zou ik toch even ook laten kijken , gebitmisschiene rgens een zenuw in de nekwervel beknelt, kan zoveel oorzaken hebben en als je die allemaal kan uitsluiten je eigen rijtechniek na lopen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 08:51

Bedankt voor de tips!

Balans kan zoiezo, aangezien het paard 2 jaar niet heeft gewerkt.
Er is dus geen sprake van een plotselinge verandering. Spieren moeten dus ook weer ontwikkeld worden.

Paard is goed aan het been, zeker in deze staat van conditie.

We hebben een lesje gehad, het omhoogrijden lukte wel, maar ik wil dit niet constant oplossen door middel van mijn handen oid.
Er komen ongetwijfeld meer lessen, maar er is nu sprake van conditie opbouwen, weer wat balans vinden, weer lekker kunnen buigen.
Tuurlijk is het dus allemaal erg moeilijk voor nu, maar wat hulp-oefeningen zijn daarom erg welkom aangezien ik niet wil dat het paard straks erg hard in de mond wordt en het een gewoonte wordt ipv door moeilijkheid. Ik wil dus nu al het zo ontzettend laag rijden er wat uit werken en dat moet in mijn ogen met meer manieren kunnen dan via voor de neus eruit werken en actie vragen.
Dus dat het paard ook echt de oplossing vind/ de houding vind zonder al te veel geduw en dwang en merkt van.. hee dit loopt eigenlijk veel fijner!

Daarbij komt wel dat het paard van huis uit op een D-trens met koperen rollen loopt.
Niet echt de fijnste, zal het paard vd week eens op een normale gebroken/dubbele gebroken trens rijden ( in overleg met eigenaresse ) om te kijken wat voor effect het heeft.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:51

--> LO

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 09:58

Waarom staat dit bij longeren?
Het gaat helemaal niet om alleen maar longeren...