Werken aan de lange lijnen. Hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Werken aan de lange lijnen. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 07:00

Hallo bokkers,

Ik wil met Silence graag beginnen met werken aan de lange lijnen. Dit voor de afwisseling in het werken.
Heeft iemand van jullie misschien tips om zo goed mogelijk voorbereid eraan te beginnen?
Tips op alle gebieden zijn welkom Knipoog

Alvast bedankt.

ozymandus

Re: Werken aan de lange lijnen. Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:02

hoihoi, ik weet niet hoe oud je paard is en wat hij al kent?
het is handig als je al wel met dubbele longe hebt gewerkt. Daar kan je mee beginnen, vandaar uit kan je de `menpositie` innemen. En in hoeverre reageert je paard op je ( fysieke) signalen op de grond? Kan je met hem spelen in de paddock, loswerken, laten stoppen, keren, komen etc?

Ik zou beginnen met de lange lijnen gewoon stappen, keren halt etc. Schoudervoor, recht zetten, voltes etc... Zo ontspannen mogelijk. Er zijn best wat boeken en artikelen over. Ook R. Hinrichs heeft een mooi boek; werken aan de hand. Maar op internet is er veel over te vinden en er zijn ondertussen ook aardig wat mensen in NL die hier ervaring mee hebben.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 08:47

Dank je wel.

Daar heb ik zeker wat aan. Dat werken op de grond, kent hij al wel. Daar heeft hij ook wel plezier in volgens mij.
Hij is nu 7,5 jaar.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 15:39

Interessant topic Lachen Is het handigst om twee longeer lijnen te gebruiken of kan je er ook een gebruiken en aan allebei de kanten van de kaptoom vastmaken?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:01

ik ben zelf ook pas begonnen met lange lijnen werk! ik heb inderdaad eerst geoefend met op de volte met een dubbele lijn te longeren, en daarna steeds rechter gaan werken tot je er achter loopt. 1 longeerlijn en een kaptoom vond ik niet lekker werken, dus werk nu met een hoofdstel, een longeersingel en een set menteugels! dat scheelt een hoop gepiel en is ook makkelijker in je handen dan 2 dikke longeerlijnen voor mijn gevoel Bloos hoop dat je er iets aan hebt!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:00

@Jamika: een enkele longeerlijn zal waarschijnlijk te kort worden voor beide kanten. Je loopt er dan waarschijnlijk te kort achter.
Een stel menteugels of een dubbele longeerlijn zal een stuk beter zijn.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:40

En wat doen jullie met een longeerlijn als jullie bezig zijn? Laten jullie die gewoon over de grond slepen?
Ik lig namelijk voortdurend in de knoop met die lijnen, en rol ze meestal op en sla ze over een arm, maar dat schijnt niet goed te zijn Tong uitsteken

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:43

Ik gebruik twee lijnen van beide 6 meter, de uiteindes laat ik over de grond slepen. Met twee longeerlijnen ging bij mij niet zo heel goed (ik raakte verstrikt tijdens de draf..).
Met die lengte stap je er zelf niet op en heb je toch genoeg ruimte om erachter te lopen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:40

Ik gebruik voor de lange lijnen gewoon de leidsels die ik gebruik tijdens het mennen.
Dan weet ik zeker dat ze lang genoeg zijn, en omdat je die teugels aan elkaar kan maken (aan elkaar vast zitten) heb je ook geen last van uiteindes die over de grond slepen.
Hiermee kan ik ook gemakkelijk longeren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:37

Vandaag poging gedaan tot, eerst met dubbele longe longeren en dan er wat achter staan en de hoefslag volgen. Vond 2 longes is mijn handen maar iritant. Mocht ik eens tegen menteugels aanleupen dan denk ik wel dat ik die neem ipv longes.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:44

Ik train al jaren aan de lange lijnen en heb speciaal lange lijnen laten maken. Een slofteugel is voor de meeste ponies ook lang genoeg.
Om te beginnen is het makkelijk handigheid te krijgen in de basis, dus je positie bepalen, het houden van de lijnen tegen het lijf van je paard en dan de gebroken lijnen voltes eens een schouder binnen, stukje wijken daar moet je dan vooral aan denken. Je kunt het uitbreiden tot hoe ver je wilt, draf galop appuyementen, piroutettes alles kan.

Ik geef les in het werk aan de lange lijnen, Gelderland, Brabant... als het een stuk rijden is komen er reiskosten bij.

Piet Bakker heeft laatst een Dvd uitgebracht, ik heb em nog niet gezien maar het schijnt een fijn begin te zijn waar je een idee krijgt over de gedachtes achter het werk aan de lange lijnen.