Paard wil aan de longe niet ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stitatio

Paard wil aan de longe niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 14:59

Hee!
Ik zit al een tijdje met een probleem. Mijn paard wil absoluut niet ontspannen aan de longe. Ik heb bijna alles geprobeerd (onder begeleiding van de staleigenaar) maar hij blijft eigenwijs zijn hoofd in de lucht houden.
Het rare is dat hij onder het zadel juist heel fijn nageefelijk te rijden is en zich juist heel goed lang kan maken en over de rug loopt. Maar zodra je de longeerlijn vastklikt (zonder hulpteugels e.d) steekt hij zijn hoofd heel hoog in de lucht en gaat hard rennen. Ook met hulpteugel (pessoa) wil hij niet toegeven en blijft zijn hoofd in de lucht steken.
De tandarts is laatst geweest maar het lijkt me stug als het daaraan ligt omdat hij onder het zadel wel heel fijn te rijden is.
Ik wil niks onverantwoords doen dus vandaar dat ik het hier vraag Lachen
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetjes Aster

Stitatio

Re: Paard wil aan de longe niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 15:01

Oeps! Volgens mij hoort dit bij longeren en aan de lange lijnen!
Sorry!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:04

heb je de Haanstra methode geprobeerd? Bijzetten met touwtjes. In zijn boekje beschrijft hij het heel duidelijk.

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 15:07

shera schreef:
heb je de Haanstra methode geprobeerd? Bijzetten met touwtjes. In zijn boekje beschrijft hij het heel duidelijk.

Hee,
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd! Maar is het niet dat je het paard met touwtjes een beetje in 1 houding zet? Ik wil er graag naar werken dat mijn paard fijn en ontspannen gaat lopen aan de longeerlijn. Bedankt voor de tip in ieder geval! Lachen

d0nt_kn0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:08

probeer anders eerst te longeren, als jij er op zit Lachen misschien dat ie dan de link gaat leggen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:17

--> LO

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:50

hmm lastig! misschien de zweep achterwege laten, en eerst even laten hollen (op jouw commando dan wel), daarna aan het werk met pessoa op de laagste stand en schijnovergangen maken..?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:08

mijn pony werd met de pessoa ook niet nageeflijk, en eigenlijk alleen maar bozer.
toen heb ik met de dubbele longe een keer geprobeerd, en hij loopt er erg netjes mee
misschien dat je dat eens kunt proberen? Je kunt alles zelf regelen met dubbele longe, hoe ''strak'' hoeveel stelling enz Lachen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:15

Naaltje schreef:
mijn pony werd met de pessoa ook niet nageeflijk, en eigenlijk alleen maar bozer.
toen heb ik met de dubbele longe een keer geprobeerd, en hij loopt er erg netjes mee
misschien dat je dat eens kunt proberen? Je kunt alles zelf regelen met dubbele longe, hoe ''strak'' hoeveel stelling enz Lachen

Ik denk niet dat dit mijn eerste keuze zou zijn bij een rennerig paard. (tenminste, dit haal ik eruit).

@ TS; reageert je paard wel goed op stemcommando's? Zo ja, veel overgangen laten lopen.. Rustig draven, voorwaarts draven, stappen, voorwaarts stappen (dit zijn de commando's die ik geef).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:21

Damber schreef:
Naaltje schreef:

Ik denk niet dat dit mijn eerste keuze zou zijn bij een rennerig paard. (tenminste, dit haal ik eruit).

@ TS; reageert je paard wel goed op stemcommando's? Zo ja, veel overgangen laten lopen.. Rustig draven, voorwaarts draven, stappen, voorwaarts stappen (dit zijn de commando's die ik geef).

hij is niet rennerig, wordt eerder sloom, om dan opeens alle kracht in de strijd te gooien, een sprintje te trekken en de lijn door mijn handen te branden. Lachen met dubbele longe nergens last van Lachen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:31

Je moet wel degelijk weten hoe je de dubble longe of lange lijn moet werken/ gebruiken. Anders is het echt mijn eerste keuze niet

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 18:35

Damber schreef:
Je moet wel degelijk weten hoe je de dubble longe of lange lijn moet werken/ gebruiken. Anders is het echt mijn eerste keuze niet

ik heb t onder toezicht gedaan, lijkt me logisch bij iets nieuws Nagelbijten / Gniffelen