Hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 14:05

Hallo,
ik heb een beetje omgekeerd probleem.
Misschien dat ik een paard voor iemand ga rijden, omdat ik voor mijn opleiding de B door moet. het paard wat ik normaal rij, is daar nog niet aan toe, vandaar (tijdelijk) dit paard. We zijn nu voorzichtig wat begonnen met in de hand nemen, borstelen, longeren, dat soort dingen, omdat ze een tijdje stil gestaan heeft. Op zich is ze heel braaf, maar de vorige verzorgster heeft hem heel leuk allemaal kunstjes aangeleerd. Nou vind ik VD echt super, en zou het zelf ook wel willen doen, maar het probleem is dat dit paard het constant doet!!! Frusty

Met enige regelmaat zet ze zich rustig op de achterhand, om vervolgens met de voorbenen omhoog te komen..... Het gaat echt heel rustig en beheerst allemaal, maar als ik in het pad sta, heb ik wel een voorhoef tegen me aan. En aangezien ik redelijk kort geleden mijn bovenarm al gebroken heb gehad, ben ik hier niet zo weg van.
Hetzelfde geld voor het optillen van de hoef. Ze voert het netjes uit, strekt het been naar voren en blijft zo staan.....

het probleem is dus dat ze het vanuit zichzelf doet!! Of dat ik een commando geef waar ik met niet van bewust ben, omdat ik niet weet welke comando's de vorige verzorgster gebruikt heeft.....

wat nu?

LadyMadonna

Re: Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:10

Is er te achterhalen welke commando's de vorige verzorgster gebruikt heeft?
Naar mijn idee heeft dit paard het steigeren niet goed geleerd. Een paard dat het juist geleerd heeft gaat niet zomaar omhoog zonder een DUIDELIJK commando.
Sneu voor het paard, maar als je niet kan achterhalen wat het commando is, zal ze het toch af moeten leren.
Op het moment dat ze omhoog wil dus gelijk "nee!" en voorwaarts (eventueel met tik, maar ken het paard in kwestie niet, dus daar ben ik voorzichtig mee)
De situatie betreft het optillen van de hoef snap ik niet helemaal...
Jij vraagt gewoon een voet? Om uit te krabben of iets? En dan strekt ze hem dus naar voren? lekker dan, lekkere vage manier om de spaanse pas aan te leren.
Ook dit wederom "nee"
En heel consequent zijn en blijven. Nee = nee, dus niet stiekum toch een keer laten steigeren omdat het stoer is of iets

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:39

Ga eerst eens heel goed op jezelf letten, desnoods laat je iemand kijken terwijl je met hem bezig bent. Wellicht kan je op die manier de commando's achter halen. Er is overigens dus weldegelijk een fout in de africhting gemaakt als je hier zoveel last van hebt, want bijv tijdens het poetsen mag het paard geen oefeningen laten zien. Doet hij dit wel dan kan je hem daar iig voor corrigeren, want dat moet hij zeker afleren. Maar ik zou ook zeker proberen om de commando's te achterhalen, want ook als je het wilt af leren is het makkelijk om te weten wanneer hij iets doet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:51

In elk geval bedankt voor de tips. Dat het hem niet correct was aangeleerd, daar was ik al achter. We zijn al weken bezig om te achterhalen wanneer ze het precies doet, en ook commando's uitproberen zeg maar. Ik had namelijk eerst het idee dat ze omhoog kwam als ik mijn armen omhoog deed zeg maar, maar dat blijkt ook niet helemaal het geval..... Scheve mond
Bijkomend probleem is dat ze erg fel reageert op afstraffen.... Bij het beleren hebben ze haar een beetje te hard aangepakt, waardoor ze toch wat schichtig is geworden. Arm paard, ze hebben wat met d'r uitgevreten in d'r leven, en omdat haar verzorgster nu een fout gemaakt heeft, krijgt het paard weer op d'r sodemieter... Ziek

Dat met haar hoef: niet alleen als ik een voetje wil, maar als ik op wat voor manier dan ook een van haar voorbenen aanraak, komt ie al naar voren. Zelfs al is het bijvoorbeeld het halstertouw wat haar been raakt. best een beetje link dus, maar daar weet ik zelf wat beter hoe ik er mee om moet gaan. Ik ben nu steeds bezig om haar been aan te raken. Tilt ze hem op, zeg ik duidelijk NEE en blijf hem vast houden. Uiteindelijk zet ze hem dan weer neer. Dan pas laat ik los en beloon ik. Daarmee zijn we al zover dat ze in elk geval begint na te denken voordat ze hem zonder meer naar voren knalt, maar dat steigeren is zoveel vervelender en zoveel moeilijker af te leren....

In elk geval bedankt voor de tips, we trainen rustig door!!