Half omdraaien met longeren, hoe te voorkomen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Half omdraaien met longeren, hoe te voorkomen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 10:55

Hoi,

Sinds een tijdje heeft mijn paard iets uitgevonden. Longeren ging altijd goed. Gebruik het longeren in de winter om veel energie er eens uit te halen b.v.
parelli level 1 gedaan, dus veel wijken met druk. Ook op de achterhand. heel leuk allemaal. Maar nu draait mijn paard dus op de volte zijn kont weg naar buiten en kijkt me dan dus zo aan.
Ook als ik niet naar zijn kont kijk, geen cs of longeerzweep in mijn handen heb. Dus teveel druk naar zijn billen kan ik me niet voorstellen.
Maar goed, ik heb zo wel een probleem.
Wie weet hoe dit op te lossen ?

Groetjes,

Maris

bromfiets

Re: Half omdraaien met longeren, hoe te voorkomen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:59

Misschien met dubbele longe gaan longeren? Dan heb je iets meer controle over het uitzwaaien van de achterhand. Maar als je paard dit echt doet om uit te proberen of om onder het werk uit te komen, dan zal hij ook door de dubbele longe heenlopen.

Dan zou je een longeercirkel kunnen maken met strobalen of hindernissen o.i.d. zodat hij moeilijker uit kan breken.

Succes er mee!

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:03

Mijn paard doet dat ook, en het helpt redelijk om de zweep er alsmaar bij te houden (bij zn kont). Bij hem komt het omdat hij dan te veel energie heeft, en dan gaat hij irritant doen.

Wat ik heb geprobeert/ben bezig met eventjes rijden, dan longeren. Veel belonen als hij braaf is en stoppen als het goed gaat. (hij deed het helemaal niet meer en was echt heel braaf)
Dat kun je dan uitbouwen, tot niet meer rijden en meteen longeren.

Heb het nog niet uitgeprobeerd, maar misschien iets?
Laatst bijgewerkt door __manon__ op 09-09-07 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:03

Laat hem gelijk verder draaien de andere kant op en gewoon weer verder longeren.
Je moet dan even snel de zweep wisselen en hem daarmee de andere kant verder 'opsturen'.
Op een gegeven moment wordt hij het wel zat want het werk gaat gewoon door Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:07

Hoi,

Met dubbele lijnen gaat het wel goed. heb al geprobeerd 2 lijnen te bevestigen aan halster of hoofdstel zonder longeersingel te gebruiken, maar dan loopt hij door de buitenlijn heen.

Bij mijn paard komt het niet door teveel energie trouwens, dus rijden van te voren heeft geen zin. ( toch bedankt voor het meedenken hoor ).

En aangezien hij ook opeens in galop die kont in 1 keer naar buitendraait ( pezen etc ---> niet goed !), wil ik er zo snel mogelijk vanaf.
Het is ook net alsof ik teveel druk zet op de achterhand ( parelli, wijken voor druk ). Maar ik zou niet weten hoe ( ik kijk er niet naar, hij doet het ook als ik geen zweep of cs in mijn handen heb ) !

Groetjes,

Maris

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:12

Vlgs mij moet je dus wèl met een zweep longeren en die naar zijn achterhand laten wijzen. Ook zorgen dat je zelf ter hoogte van zijn schouder blijft, dus hem niet blokkeert aan de voorkant (meestal zonder dat je je dat realiseert), doordat je min of meer vòòr hem gaat staan. Èn zorgen dat hij impuls houdt. Impuls betekent dus niet dat hij(zij?) als een gek moet draven of galopperen, wel constant vlot voorwaarts blijven gaan.
Zelf zeer attent blijven zodat je hem op het moment dat hij om wil gaan draaien meteen een tik met de zweep tegen zijn "kont" kunt geven om hem voorwaarts te houden. Ja, daar moet je zelf ook heeeel vlug voor zijn. Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 10:06

Merlijn schreef:
Vlgs mij moet je dus wèl met een zweep longeren en die naar zijn achterhand laten wijzen. Ook zorgen dat je zelf ter hoogte van zijn schouder blijft, dus hem niet blokkeert aan de voorkant (meestal zonder dat je je dat realiseert), doordat je min of meer vòòr hem gaat staan. Èn zorgen dat hij impuls houdt. Impuls betekent dus niet dat hij(zij?) als een gek moet draven of galopperen, wel constant vlot voorwaarts blijven gaan.
Zelf zeer attent blijven zodat je hem op het moment dat hij om wil gaan draaien meteen een tik met de zweep tegen zijn "kont" kunt geven om hem voorwaarts te houden. Ja, daar moet je zelf ook heeeel vlug voor zijn. Haha!

Probleem is dus een beetje dat je bij parelli met de cs ( soort zweep ) druk zet door ermee te wijzen. Dus als ik met de cs naar zijn achterhand wijs dan wijkt hij met zijn achterhand, en dat wil ik juist niet. Tik tegen de achterhand is al helemaal het teken om te wijken.

Ik heb deze vraag ook al in het parelli topic gesteld, denk dat ze me misschien daar meer kunnen helpen.

Groetjes,

Maris

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:13

Op Pat Parelli gebied ben ik een leek, zal er eens meer over gaan lezen.
Als je longeert moet je hem goed bezig houden (schakelen, overgangen, enz.) Laat je zweep dan maar meer naar de plaats achter de achterhand wijzen en zelf ook in de richting van zijn achterhand stappen en niet in de richting van zijn voorhand als je met hem meedraait in de volte. Ik denk dat je niet op de juiste plek staat/beweegt tijdens het longeren en je paard daardoor een beetje in de war raakt.
Heb net even in de WIKI en het andere topic gekeken; ben het met onderstaande citaat eens.
Quote:Let er bij de Send op dat je lichaamstaal goed is. Stel dat je tegenover je paard staat, en je je paard naar jouw linkerkant wilt sturen, zorg er dan voor dat je linkervoet naar achterstaat (maak een "opening" als het ware). Geef richting aan (fase 1), als dat niet werkt til je je stick op (fase 2), als dat niet werkt beweeg je je stick (fase 3) en als dat niet werkt geef je een tik met je stick (fase 4).
Zorg dat je je signalen op de goede zone richt. De send richt je, als je tegenover je paard staat, op zone 2 (hals). Als je paard rondloopt en je wilt dat hij harder gaat, richt je op zone 5 (achter het paard). Als je het paard naar je toe wilt laten draaien richt je je energie op zone 4 (achterhand)."Quote

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 14:40

Wat aardig dat je helemaal voor mij in de WIKI hebt gekeken !
Maar het probleem is opgelost ! Het was idd mijn fout.

Ik longeer namelijk niet op een circel maar op een stuk afgezet in de bak, en dat stuk is dan rechthoekig. Als ik dan meeloop over het rechte stuk en mijn paard gaat door de bochten heen, sta ik daardoor na de 2 bochten teveel bij de voorhand van mijn paard. Ik blokkeerde hem dus met mijn lichaam.
Toen ik doorhad waar het probleem zat ging alles weer goed.

Groetjes,

Maris

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:53

Dit deed mijn pony eerst ook, het hielp heel goed door goed achter haar kont te blijven en ook de zweep goed achter haar kont. Hierdoor sluit je haarin als het ware...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:27

Parelli en longeren gaan niet samen. Parelli adviseert ook om niet te gaan longeren, circling game bij Parelli is maximum vier rondjes de ene kant uit en aansluitend omdraaien.

Als jij echt Parelli 1 hebt gedaan, en helemaal hebt gedaan (dus verder bent gekomen dan het wijken voor druk), dus ook aan de circling game hebt gewerkt, moet je wel de fases in die circling game goed gaan gebruiken om hem te laten lopen. Paard aan touwhalster, leadrope, stick met savvy string in je hand. Wijs met de hand waar je de leadrope hebt naar de kant waar je heen wilt (point to the direction), loopt hij dan niet, til je met de andere hand de stick op (lift up the stick), doet hij het dan nog niet schud je met de stick (wiggle the stick), en als hij het dan nog niet doet mag je met de string richting achterhand uithalen (get in the wind)en dan mag je hem gerust met het uiteinde van je savvy string raken). Daarna probeer je het weer, point, lift up stick, wiggle, en get in the wind. Als je de eerste keer tot fase 4 moest (get in de wind) zal het de keren daarop niet meer zo ver hoeven te komen. Vier rondjes laten lopen, daarna de achterhand laten wijken, en van richting laten veranderen.

Pas als het aan een touw goed gaat, kun je een langer touw nemen, en als dat goed gaat, @ Liberty gaan werken.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:01

Fijn dat het nu lukt, het kan aan zoiets miniems liggen hè? Grappig eigenlijk, als ik zo de reactie van Cassidy lees doe ik eigenlijk al heel lang wat zij als Parellimethode beschrijft: wijzen (doe ik met de hand waarin ik de longeerlijn naar kaptoom of hoofdstel heb, de rest zit in mijn andere hand bij de zweep), longeerzweep omhoog heffen, l.zw. wapperen en met l.zw. een tik tegen de achterhand geven. Ik vind longeren erg leuk. Vroeger kon Trammelant vanuit stap in galop aanspringen en weer terug naar stap zonder draf ertussen. Halthouden en achterwaarts was voor hem erg moeilijk en ik had nog niet zoveel ervaring, maar de paarden die ik nu heb kunnen dat wel, ook in alle gangen de passen verlengen en verkorten. Ik houd nu maar gauw op: helemaal off topic Bloos