leren longeren van jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

leren longeren van jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:46

Omdat ik mijn merrie wil gaan longeren. En ik weet wel hoe ik dat moet doen. Maar ze komt erg graag naar mij toe. En wat ik dan niet wil is haar weg gaan jagen, omdat ze nog al schrikkerig is. En nog wat moet wennen. Èn alles nieuw is. ik ben meestal alleen. Wie heeft er goede tips? En over hoelang zou ik ong een pessoa tuig er aan kunnen maken? * weet ook hoe dit werkt Knipoog *

Gr, Madieke

midgie

Re: leren longeren van jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:14

Je kan ook beginnen met grondwerk in een longeercirkel.
Leren wijken voor druk enz
Pessoa zou ik niet aan beginnen, en al zeker niet bij een jong paard, dan kun je beter aan de dubbelen lijnen gaan werken, is ook gelijk een mooie oefening om het stuur er op te gaan zetten.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:49

wij hebben geen longeercirkel. OEn ook niet de mogelijkheid om deze te maken ( ook niet tijdelijk)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:52

tsja, normaal zou ik zeggen in de longeercirkel en dan eerst iemand een aantal rondjes mee laten lopen, eerst vast en daarna er alleen nog naast en dan afstand gaan nemen, denk dat het zonder longeercirkel en hulp erg moeilijk word als ze steeds naar je toe draait, je zou het wel kunnen nabootsen met weidestokken en bv een roodwitlint en dan toch iemand erbij zoeken die je kan helpen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:54

Als ze schrikkerig is zou ik eerst werken aan paniektraining, grondwerk, etc, zodat je haar kunt "wegjagen" zonder dat ze in een vluchtreactie schiet.

Verder: drijf de schouder weg en niet de achterhand!

Succes!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:57

Bij het starten met longeren ben ik nog steeds voorstander om met 2 te zijn. Wanneer je je paardje vanaf het begin niet duidelijk maakt dat het niet de bedoeling is om te pas en te onpas naar je toe te komen zal ze dit blijven doen. Wanneer je echt niet in de mogelijkheid bent om met 2 te zijn, zorg er dan gewoon voor dat je je paard goed in de gaten houdt en van zodra ze naar je toe wil komen haar duidelijk maakt dat dit niet de bedoeling is. (Hierbij bedoel ik zeker niet op een manier waarbij je haar van je "wegjaagt", gewoon even aansporen om verder te gaan).
Pessoa vindt ik alles behalve een goed idee bij jonge paarden.
Het idee van midgie, dat je begint te werken in een longeercirkel vindt ik eigenlijk wel een goed idee.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:59

Altijd met 2 personen beginnen ja. De ene begeleid je paard terwijl jij de lijn vasthoud en commando's geeft.
Het boek van Lammert Haanstra is een echte aanrader om je jonge paard goed te kunnen leren hoe hij aan de longe moet lopen.
Kan je ook niet een kleine longeerscirkel maken van een paar prikpalen met wat draad of lint? Trek je zo weer uit de grond. Voor het jonge paard is het veel gemakkelijker te leren als hij aan de buitenkant begrenst wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:44

MissDonna schreef:
wij hebben geen longeercirkel. OEn ook niet de mogelijkheid om deze te maken ( ook niet tijdelijk)

Je kan eventueel een stukje van de bak afzetten, heel simpel zo gebeurt en snel weer opgeruimt, je kan dan goed oefenen met het wijken voor druk, zodat je ze mooi kan wegsturen van je vandaan zonde rte veel gedoe en dat werkt ook weer door met het longeren.
Eigenlijk moet je het zien al gymmen aan de lijn, zou niet echt longeren om het rondjes rennen , want daar leert je paard niets van.
Ook zou ik beginnen aan een lijn van 3.5 meter, zijn ze dichter bij is minder eng voor ze en je kan beter controle over het hoofd houden zodat ze het hoofd niet naar buiten gaat kantelen, zou met een nylon kaptoom longeren en niet zomaar met een gewoon halster of bit in,

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:44

Ik ben begonnen met grondwerk ala Emiel Voest, en met hem wezen spellen (wegjagen en weer naar je toe laten komen)
Gevolg je paard herkent wat je van hem/ haar wil en maakt longeren een stuk makkelijker (qua tempo wisselingen), alleen een paard goed longeren is best moeilijk

Succes

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:53

Zou idd ook eerst met grond werk beginnen..Het vertrouwen opbouwen..Misschien is Parelli wat..Veel sucses ermee Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:26

--> LO

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:37

dan zou je wel de toebehoren moeten hebben om de cirkel te maken.. Maar vandaag geprobeerd ging vrij goed! ik gebruik zo lang als het kan geen longeerzweep. En gebruik veel mijn stem. Vind dat ze vandaag erg der best deed!

x_BlueEye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:20

Je kunt een bak ook in het midden afsluiten.. Lachen Gewoon touw met hindernis palen Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:54

dan moet ik dat echt serieus ver slepen. Aangezien we niet in de binnenbak mogen longeren. Maar vandaag ging het ook goed. ALLEEN wil ze in stap grag rollen...

Martinique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:22

Ik heb ook een longeerprobleem, mijn paard gaat stil staan en krijg hem met geen mogelijkheid vooruit, en slaan vind ik dan zeker geen optie. Als er iemand naast loopt, dan loopt hy wel, zodra die weg gaat staat hy stil

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:53

Zorg ieder geval dat de kraal niet te groot is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:28

Voorlopig ben je nog niet aan een Pessoa toe.
Kraal kun je maken door een hoek van de bak te gebruiken en de andere twee kanten af te zetten met hindernismateriaal en linten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:22

In het begin heb ik de pony gewoon los laten lopen in een provisorisch cirkeltje, en met mijn houding en later longeerzweep het tempo gecontroleerd.

Al vanaf het begin heb ik mijn stem veel gebruikt. Stappen was in het begin moeilijk, omdat hij elke keer wegdraafde van het minste of geringste. Het gaat nu al een stuk beter, ik kan gewoon beginnen in stap. In het begin draafde hij gelijk weg, maar dat was ook niet zo erg, omdat hij nooit op stal staat en dus ook niet stijf is van het de hele tijd stilstaan.
Eindigen deed ik altijd als hij na veel stemhulpen vanzelf ging stappen, heb de staptijd zo steeds verlengd. Des noods kun je ook aan de hand nog verder uitstappen.

Soiso nooit te lang doorgaan in het begin, beter aan de vroege kand ophouden dan net te lang doorgaan.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 08:46

stappen gaat nu ook redelijk goed. Stemhulpen gebruik ik zo ie zo. Rechtsom vind ze moeilijker. Dus daar begin ik mee. en dan kan ik haar 'belonen' op de linkerkant. Pessoa ga ik er nu ook nog zeker niet om doen. Eerst wil ik dat ze reageert op mijn stem en dat het goed gaat dan alleen met hoofdstel ( heb nu halster er bij, en daar de longeerlijn aan zodat ze wel 'went' aan het bit )

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:53

haah mijn jonge merrie loopt uit zichzelf al rondjes om me heen;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:47

MissDonna schreef:
dan moet ik dat echt serieus ver slepen. Aangezien we niet in de binnenbak mogen longeren. Maar vandaag ging het ook goed. ALLEEN wil ze in stap grag rollen...

Haha! Wat heb jij met rollende paarden Haha!

Maar verder veel plezier met je paardje hoor. Ik wist helemaal niet dat je weer op zoek was naar een nieuw paard?

Succes met het beleren verder!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 00:06

Ze heeft 2,5 jaar alleen maar op t land gestaan.Kon verder nog niets. Er zijn duidelijk verbeteringen. En IK heb nooit problemen gehad met rollende paarden.. Verward

cherryloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:29

ik ken dat mijn verzorgpony komt met de longeerlijn ook de hele tijd naar binnen terwijl de lijn lang genoeg is:S