ik ben aan het proberen mijn paard spaanse pas aan te leren.
Maar nu zijn der een aantal puntjes waar ik niet zeker over ben hoe of wat.
Ik ben er ten eerste niet zeker van of ze de link maakt tussen het commando pas en de aanraking met de zweep en het feit dat ze moet reageren met haar been.
Ze reageert tien keer op het commando, en dan staat ze plots gewoon te staan terwijl ik vraag en zij niet meer reageert.
Wat moet ik dan doen? Elke keer teruggaan naar haar voet zelf optillen terwijl ik haar het commando geef en beloon?
En het volgende probleem is dat ze op de duur meer aandacht krijgt voor de beloning ( snoepjes), en het me niet lukt om de beloning af te bouwen tot de " betere" reacties/passen.
Als ze geen snoepje krijgt na een reactie zal ze vaak niet meer reageren op een commando daarna.
Nu begrijp ik dat vrijheidsdressuur veel geduld vereist, en dat het onrealistisch is om te verwachten dat een paard van de eerste keren perfect de oefeningen uitvoert. En dat verwacht ik dan ook helemaal niet.
Maar graag zou ik wel van mijn paard reacties krijgen als ik een commando geef, als is het zoals bij de spaanse pas maar dat ze haar voet een centimetertje optilt.
Kan iemand me aub hier raad in geven?