nog iemand met vragen over spaanse pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lanatje

nog iemand met vragen over spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 20:35

Hoi,

ik ben aan het proberen mijn paard spaanse pas aan te leren.
Maar nu zijn der een aantal puntjes waar ik niet zeker over ben hoe of wat.

Ik ben er ten eerste niet zeker van of ze de link maakt tussen het commando pas en de aanraking met de zweep en het feit dat ze moet reageren met haar been.
Ze reageert tien keer op het commando, en dan staat ze plots gewoon te staan terwijl ik vraag en zij niet meer reageert.
Wat moet ik dan doen? Elke keer teruggaan naar haar voet zelf optillen terwijl ik haar het commando geef en beloon?

En het volgende probleem is dat ze op de duur meer aandacht krijgt voor de beloning ( snoepjes), en het me niet lukt om de beloning af te bouwen tot de " betere" reacties/passen.
Als ze geen snoepje krijgt na een reactie zal ze vaak niet meer reageren op een commando daarna.

Nu begrijp ik dat vrijheidsdressuur veel geduld vereist, en dat het onrealistisch is om te verwachten dat een paard van de eerste keren perfect de oefeningen uitvoert. En dat verwacht ik dan ook helemaal niet.
Maar graag zou ik wel van mijn paard reacties krijgen als ik een commando geef, als is het zoals bij de spaanse pas maar dat ze haar voet een centimetertje optilt.

Kan iemand me aub hier raad in geven? Bloos

dravergekkie

Re: nog iemand met vragen over spaanse pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:59

corrigeer me als verkeerd begrijp.
maar je vraagt haar 10x dezelfde oefening te doen ?
waarschijnlijk denkt je paard dan gewoon 'ja dag dat heb k net al 9x moeten doen' dus raakt ze mischien verveeld ?
veel afwisseling erin doen zodat het leuk blijft.
en als een oefening even niet lukt door naar de volgende..
je moet natuurlijk niet verwachten dat je paard na 1 dag de spaanse pas door de bak heen doet..
gedult en op een gegeven moment niet genoeg nemen met minder , ze krijgt pas dr beloning als ze dr been stukje hoger op heeft getilt. en dit kan je zo steeds veder uitwerken Lachen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:04

kan inderdaad met verveling te maken hebben... doe een andere oefening een paar keer tussendoor en vraag het dan nog eens opnieuw.

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 20:26

Ah ok, heb vandaag 3e "training" gedaan , en de verveling kan idd kloppen
Ze deed in't begin echt haar best, en negeerde me op't einde.

Dus je mag vss oefeningen tegelijk aanleren? Ik dacht dat het oefening per oefening moest.
Maar dan ga ik eens wat meer variatie proberen .

@dravergekkie: denk dat ik ook heb gezegd dat ik niet meteen spaanse pas verwacht Lachen , maar ik denk dat ik wel EEN reactie mag verwachten van het paard als ik iets vraag

Bedankt voor de tips en ga eens meer afwisseling proberen in te voeren Lachen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:12

je doet 1 oefening net lang genoeg; tot je merkt dat ze hem doorhebben en dan doe je wat anders.
Dan kan je nog eens opnieuw de eerste oefening doen tot hij daar weer vlot op reageert.

Ik wissel soms ook af met een stukje rondrennen of wat actiewerk. Dan weer eens een stilstaande oefening. En meestal spring ik er dan nog even op om een oefening vanop de rug te vragen...

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:20

Ah ok, bedanky kynshiri.
Denk dat ik het vandaag eens ga uitproberen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:24

Elk paard is verschillend, bij mijn shet bijvoorbeeld moet ik een nieuwe oefening een paar weken heel intensief trainen, vervolgens 3 maanden links laten liggen, en dan weer oppakken. Dan is het kwartje ineens gevallen.
Je paard snapt het principe van aanraking + commando = optillen? Zo ja, dan ga je dus lage passen, schrapen, etc, niet meer belonen. Je beloont op het moment dat er een pas hoger komt dan ze voorheen gedaan heeft, en alles wat daar dan onder zit beloon je niet meer. Zo bouw je dit uit.
Belonen is niet altijd volstoppen met voer, "braaf" "goedzo" een klopje, een kriebel, hoort er allemaal bij.
Ik vraag bijvoorbeeld 4 goede passen, 'braaf, braaf, braaf" snoepje

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 12:20

@stef: ik weet niet goed of ze het commando snapt.
In begin zou ik denken van wel, want dan doet ze het, en dan denk ik goed, nu ga ik enkel de iets betere belonen.
En zodra ik niet meer beloon met een snoepje doet ze ook niets meer.
Heb ik mss verkeerde link gelegd? Been schrapen = snoepje?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:19

ja meerdere passen vragen doe ik tegenwoordig ook, maar dan moet je zeker zijn dat je paard vertrokken is met de oefening... ik doe dan bv. links,rechts,links,rechts en dan snoepje

lanatje: ik weet ook niet hoe je de spaanse pas wil leren maar ik heb zowel 'voet' als 'pas' geleerd.
'voet' is gewoon optillen en 'pas' is uitstrekken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:37

let daarmee op dat het geen routine wordt, dus niet standaart links, rechts, links, recht, vraag ook eens rechts, links, links, rechts, rechts, links, rechts, rechts, etc. Zo hou je je paard scherp