sinds een maand of 3 ben ik in het bezit van een eigen paardje, een 8jarige kwpn merrie.
ze heeft op een manege gestaan en kwam dus eigenlijk buitenom de bak nergens.. en als ze uit haar stal kwam was het dus altijd tegelijk met de andere manegepaarden en werd er dus ook alleen gereden met de andere paarden erbij.
ik reed alleen een tijdje 1x per week in de les op haar en had haar dus ook nog niet anders meegemaakt.
helaas blijkt dat ze zo zonder de vaste routine en andere paarden een heel ander, moeilijk paard is.
ze is gewoon echt overal bang voor. om eens een paar dingen op te noemen:
-wil ik haar meenemen uit haar stal naar buiten om een rondje over het erf te stappen of buiten te zetten raakt ze helemaal in paniek. de andere paarden zijn weg en ze durft nergens langs
-ik krijg haar met geen mogelijkheid in de buurt van de spuitplaats want ze doet niks anders dan trappen, steigeren en raakt ook weer helemaal in paniek.
-het hierboven genoemde geld ook voor de stapmolen
-wil ik in mn eentje in 1 van de 4 bakken rijden die we hier hebben let ze op alles behalve op mij. ze is enorm bang en gaat er gewoon keihard in galop vandoor
-als ik haar los wil laten lopen in de paddock doet ze niks anders als achteruit lopen. hooft heel hoog alsof ze ieder moment begint te steigeren.
-zolang ik bij haar ben in het weiland is er niks aan de hand maar als ik weg ga vliegt mevrouw zowat over het hek heen
-ze is helemaal panisch voor trailers
-ze is doodsbang voor de hoefsmid...
-ze is enorm bang voor vliegenspray, zelfs als ik het voorzichtig met een spons aanbreng.
-op de weg of in de bak is ze doodsbang voor donkere plekken of plassen
-soms is het zo erg dat ik haar met geen mogelijkheid zelf de bak in kan krijgen. ze is helemaal bang en begint geoon te steigeren.
dit zijn zomaar een paar voorbeelden want het is bij lange na niet alles.
ik begrijp heel goed dat ze zulke dingen gewoon niet gewend is en erg bang is maar zodra er wat is begint ze gelijk te steigeren, of eerst keihard achteruit te lopen en dan alsnog te steigeren.
iemand van stal kwam met het idee om eens iets te doen als vrijheidsdressuur of clickertraining.
zelf heb ik hier echt totaal geen ervaring mee en weet ik ook niet of dit geschikt zou zijn voor een paard met deze problemen.
ik hoop dus dat er iemand is die me er wat meer duidelijkere info over kan geven en me zou kunnen adviseren hoe ik het nou het beste moet aanpakken enzo.