VD voor bange pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

VD voor bange pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:17

Ik rijd nu ruim een maand op een pony van 4, maar hij is echt bang voor veel dingen. Ik ben echt iemand die houd van spelen in de bak, samen rennen, uitdagen, etc, maar daar kan hij dus helemaal niet tegen, hij wordt super bang van mij en ik mag hem dan niet meer pakken...

Dus, nu ben ik benieuwd, op welke manier zou ik hem meer vertrouwen in mij kunnen geven. Doordat het al een paar keer een beetje "mis" is gegaan, heeft hij wel minder vertrouwen in mij gekregen. Onder het zadel is geen probleem, dan is hij niet bang ofzo, maar aan de hand schrikt hij erg snel van mij. Ik zou graag los in de bak met hem gaan en hem dan door bepaalde oefeningen meer vertrouwen te geven in mij. Heeft iemand tips? Alvast bedankt.

p.s. ik ben pas een maand bezig, dus het kan best nog heel erg verbeteren, maar hij is schuwer als de paarden die ik voorheen heb gereden, dus vandaar dat ik hem een beetje wil uitlokken en wat zelfverzekerder wil laten worden!

Jethafa

Re: VD voor bange pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:53

Niemand een idee?

Topper_Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:48

Ik zou het gewoon eerst heel erg lang proberen met longeren en buiten rondjes stappen aan het halstertouw eventueel met hoofdstel. Ik heb zelf een haflinger van bijna 2 die ook overal bang voor was ik stap nu bijna elke dag met hem. Als ik hem wil pakken hoef ik alleen zijn naam nogmaar te roepen. In het begin moet je hem ook HEEL goed belonen met een clicker en een snoepje of hoe jij hem zelf wilt belonen. GA geen onverwachtse bewegingen maken en aai hem rustig over zijn wang terwijl je hem de beloning geeft. Zo heb ik mijn probleem opgelost ik kan hem nu ook zonder longeertouw longeren als ik dat wil. Dus doe het rustig aan en wordt NOOIT boos (tenzij de pony een loopje met je neemt). Als de pony je wat meer begint te vertrouwen laat je hem eens los in de bak en lok je hem een paar keer naar je toe, loop je zelf eens een rondje etc etc..

Groetjes

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:29

Grondwerk zou ook kunnen helpen.. zoek even op internet naar uitleg en oefeningen Lachen
En consequent zijn is ook belangrijk, doet hij iets mis, dan wijs je hem op zijn fout door middel van je stem of evt een tik.. maar daarna blijf je niet kwaad! en doe je gewoon verder als ervoor Lachen

www.paardnatuurlijk.nl is een goede site Lachen en daar vind je ook ergens informatie over grondwerk, en hoe om te gaan met dingen waar je paard bang van is.. echt erg goede site! Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 10:49

He bedankt!

hij is helaas best wel bang en als hij iets fout doet en ik geef hem een tik, dan kan ik al bijna niet meer bij hem in de buurt komen... Ik laat hem daarom niet alles doen hoor, hij doet ook niet zo heel veel fout, maar ik vind het zo jammer dat hij mij eng vindt. Ik ben toch niet een heel eng persoon Knipoog

Labje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:41

Ik denk dat je toch aan hem moet laten zien dat je geen 'eng' persoon bent. Ik zou inderdaad zijn vertrouwen gaan winnen, dat heb ik ook moeten doen met mijn merrie. Wat je nodig heb:
Veel geduld en veel snoepjes. Zoals het spreekwoord wel eens luid: Liefde gaat door de maag Knipoog

Grondoefening zijn ook een goede aanrader!

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 07:49

Waarom ga je niet wandelen met je paard. Heel goed om een band op te bouwen. Mijn nieuwe paard was ook wat gereserveerd en wat angstig voor mij. Ik ben wat luidruchtiger en beweeg meer met mijn armen dan haar vorige eigenaar. Wandelen heeft super geholpen. Ik heb haar zelfs daardoor geleerd dat plassen en donkere modderige ondergrond niet eng is. Heel leuk om te doen ook. Wel doen als je heel veel tijd hebt en lekker ontspannen. En ......... niet te snel willen, tevreden zijn met hele kleine vooruitgangen. Veel succes.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:42

Als de pony zo bang voor je is, zou ik hem geen tikken geven? Eerder even een streng 'Nee' bijvoorbeeld lijkt me dan al genoeg voor een bangere pony..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:05

idd grondwerk, ik denk dan richting pat parelli en dan vooral de friendly game.
Als je even op google zoekt krijg je daar voldoende info over