Hoelang houden jullie ponys de oefeningen niet eten vol??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloes_123

Hoelang houden jullie ponys de oefeningen niet eten vol??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:29

hey, een beetje lange titel maar.

Mijn vraag is dus hoelang houden jullie pony's de oefening niet eten volhouden ben gewoon ff nieuwsgierig??
ben nog niet zolang bezig mijn ponytje kan het al 14 sec lang volhouden ik smokkel soms wel begin dan sneller te tellen omdat ik wil dat hij het volhoudt:P!!!

Elixir

Re: Hoelang houden jullie ponys de oefeningen niet eten vol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:34

Euh? Niet eten?

Jools

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:42

en wat is de bedoeling van deze oefening Bloos

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:43

misschien moet je het wat duidelijker uitleggen? want ook ik snap de bedoeling niet?? Bloos

Linda1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:44

huh. ik snap het niet helemaal hoor, ik ben blonT misschien dat het daaraan ligt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:45

Het is geen hond hoor!!!!
Deze oefening moet je niet bij een paard doen!

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:45

In het vrijheidsdressuur boek staat de oefening niet eten. Stel nou je heb een wortel in je hand is het niet de bedoeling dat je paard meteen aanvalt. Dan kan je het 'niet eten' aan leren. Zo wat duidelijker? Je hand moet wel open blijven liggen, je mag hem niet dicht doen als je paard eraan komt hé Tong uitsteken . Dat is wat ik ervan weet Tong uitsteken

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:46

Euh, bedoelt ze mss dat de pony niet aan het gras mag komen als zij erbij staat ofzo? Maar euh, ja Haha! ik vind het allemaal raar wat jij zegt hoor ..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:47

Ies_ schreef:
In het vrijheidsdressuur boek staat de oefening niet eten. Stel nou je heb een wortel in je hand is het niet de bedoeling dat je paard meteen aanvalt. Dan kan je het 'niet eten' aan leren. Zo wat duidelijker? Je hand moet wel open blijven liggen, je mag hem niet dicht doen als je paard eraan komt hé Tong uitsteken . Dat is wat ik ervan weet Tong uitsteken

Dacht al zoiets Haha! Wist niet dat dit met paarden gedaan werd eigenlijk.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:48

Ik zal wel het stukje scanen uit het boek.. dan gaan jullie het misschien wel snappen Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:49

mm ja idd, beetje vreemd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:54

Waarschijnlijk staat er in dat boek, dat je paard b.v niet je kleren van je lijf mag rukken als je iets van voer in je zak hebt zitten. Als je langs gras loopt hij jou niet mee moet sleuren, enz.Maar een paard iets voorhouden van eten en dan leren dat ze moeten wachten tot jij zegt dat het mag????

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:03

NIET ETEN:

Voernijd, bedelen en bijten zijn enkele van de vervelende stalondeugden en trainingsproblemen. De oorzaak van deze problemen is dat het paard direct alle aandacht voor zijn omgeving en de trainer verliest zodra er voer in het spel is. Eigenlijk dat een heel logische reactie. Een paard zonder trainer is nog steeds een paard, maar een paard zonder voer is ten dode opgeschreven. In ons land lopen de paarden er over het algemeen echter behoorlijk ondervoed bij, dus die angst voor verhongeren is op zijn zachtst gezegd een beetje overdreven. In theorie is het probleem al opgelost zodra met een beloningssignaal gaat werken: het beloningssignaal betekent namelijk ‘Nú krijg je je beloning’. Na het beloningssignaal komt altijd voer, zonder beloningssignaal nooit. Dit betekent dat er nu automatisch een slot op de zak met beloningen is gekomen. In praktijd kan er echter geen kwaad om het paard nog eens extra op te wijzen met de oefening ‘niet eten op commando’, een van de nuttigste en tegelijkertijd meest indrukwekkende kunstjes die je een dier aan kunt leren.

De methode heb ik achterwege gelaten Knipoog .

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:04

aerdenhout1 schreef:
Waarschijnlijk staat er in dat boek, dat je paard b.v niet je kleren van je lijf mag rukken als je iets van voer in je zak hebt zitten. Als je langs gras loopt hij jou niet mee moet sleuren, enz.Maar een paard iets voorhouden van eten en dan leren dat ze moeten wachten tot jij zegt dat het mag????

Ik heb niet de methode erbij staan.. maar als je er geintereseerd in ben wil ik dat ook voor je neer zetten?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:08

Je leert het aan door een hek tussen jou en je paard te zetten zodat je paard op geen enkele manier opdringerig kan worden. Je doet een stukje wortel, appel of wat dan ook in je hand en die sluit je. Met je knokkels naar boven. Als je paard je hand aan raakt zeg je duidelijk nee en zo nodig geef je een een kleine beweging met je knokkels tegen je paard's neus. Als je paard dan zijn neus weg trekt moet je clicken en belonen.

Blijft je paard wel van het voer af dan moet je op duur gaan werken. Dus je paard blijft 3sec. van het voer af moet je clicken en belonen. En zo moet je telkens een paar seconden meer. Gaat je paard midden in de oefening wel naar het voer en zit ie er aan onderbreek je het tellen en zeg je weer duidelijk 'nee' en zo nodig een correctie met je knokkels. Je kan de oefening verzware door het voer steeds zichtbaarder en duidelijker te maken..

Dat is de methode om het aan te leren: 'niet eten'

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:10

Mijn paard kan het trouwens niet Tong uitsteken . Dit komt allemaal uit het boek.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:10

mijn paard heb ik het ook aangeleerd precie dezelde methode(alleen n het begin zonder hek) hij is te happig op voer en dus ook mn hand ben nu alleen tijdelijk gestopt ermee. en weet niet meer hoe lang hij ht kon.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:17

Alleen al klikkertraining bij paarden...waar gaat dat heen??
wanneer moet een paard gaan zitten, pootje geven, omrollen, dood liggen?? Het gaat mij allemaal veel te ver.
Maar goed...ik zal er wel te oud voor worden.

marloes_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:51

hey

Sorry dat ik het zo vaag uitlegde.
Ik had er ff een uitleg bij moete geven.

nogmaals excuses

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:00

Aerdenhout1 > Waarom zou je een paard dat niet mogen/kunnen leren en je hond wel? En waarom moet een paard wel netjes onder zadel allerlei soorten kunstjes vertonen maar aan de hand niet? Ik voel veel negativiteit in je berichten naar voren komen en dat vind ik jammer. Het is namelijk een onwijs leuke manier om met je paard te werken waardoor je de band samen ook enorm versterkt.

Nav de vraag in het topic, Jauke blijft zolang als ik wil van het eten af, ook als ik een gevulde voerschep ergens neer zet komt hij er niet aan totdat ik zeg dat het mag. Ik heb nog nooit geteld maareh, tja, hoe lang duurt het om een exceemdeken op te leggen?