Hoe kan ik dit oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Hoe kan ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 23:32

Mijn pony is met longeren bang voor de zweep en dan gaat ze heel boos kijken naar mij, wat kan ik hier het beste tegen doen?

Tanja

Re: Hoe kan ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:20

Hoe bedoel je boos kijken?
Wordt je pony echt kwaad en valt aan o.i.d. of vind jij alleen maar dat ze wat boos kijkt?
Je zegt namelijk dat ze bang is voor de zweep, dan zou bang kijken mij logischer lijken dan boos kijken.

Ik zou in ieder geval gewoon lekker longeren zonder zweep, met de juiste lichaamstaal kom je een heel eind, daar heb je geen zweep voor nodig.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:30

Mijn pony is ook erg angstig van een zweep, en daarom longeer ik nooit met een zweep. Zoals mijn vorige poster schrijft met de goede lichaamstaal kom je ook ver. Ik kan zelfs zonder longeerlijn longeren, en zonder zweep, en ze gehoorzaamd mij gewoon.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:38

Die van mij is ook bang/angstig voor zwepen. Onder rijden, longeren, waar dan ook. Met longeren heb ik wel een zweep bijliggen (naast me) maar gebruik hem zelden.

Probeer veel op stem te doen en lichaamstaal. Eerst worstelde ik veel (omdat ik de zweep nog vast had), maar nu doe ik bijna alles op stem en lichaamstaal.
Paard is stukken rustiger en ontspannener Lachen

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:39

Winx schreef:
Mijn pony is met longeren bang voor de zweep en dan gaat ze heel boos kijken naar mij, wat kan ik hier het beste tegen doen?

misschien een keer boos terug kijken Clown *grapje hoor*

ik zou ook gewoon proberen te longeren zonder zweep.
ik longeer mijn eigen paard altijd zonder zweep.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:26

Naja met boos kijken bedoel ik eigenlijk bang ja.
Ik probeer ook wel zonder zweep maar wil niet altijd want dan wil ze gewoon niet goed draven dan gaat ze steeds stappen enz.

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:27

Gewoon rustig de zweep erbij houden en er niet te veel mee doen. Kan even duren, maar op een gegeven moment zal ze er echt wel aan wennen. Probeer haar verder stemcommando's aan te leren, en slechts minimaal te corrigeren met de zweep.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:40

grondwerk met zweep...
veel over te vinden op google.. "NH en grond werk"
zweep nooit gebruiken als afstraf middel, alleen als extra aanwijzing omdat jou handen te kort zijn.
succes

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 19:35

Met longeren tik ik haar nooit bij, is ook niet nodig en ik houd hem gewoon meestal achter haar om aan te drijven en het gaat steeds beter ze gaat nu luisteren en hoef niet meer zo vaak anders op te lossen.