goed begin, maar stijgeren lukt niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

goed begin, maar stijgeren lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:15

ik ben een weekje begonnen met vrijheidsdressuur en mij pony vind het best leuk. ik geef hem de eerste keren een snoepje en daarna klopjes en ''braaf''. pas als hij weer een grote vooruitgang toond krijgt hij nog een snoepje. op t blok staat kan hij al. en als hij gaat rollen zeg ik ''lig'' en hou ik hem tegen en weer up.

maar ik was vandaag met stijgeren begonnen met de methode paard met llongeersingel aan dubbele longen en hem voorwaarts drijven en inhouden (ook iets achterwaarts) maar daar snapte hij niks van en hij raakte er licht in paniek door dus ben ik gelijk gestopt en beloond.

de andere manier van stijgeren aanleren vind ik niet zo veilig door zijn voet op te tillen.
weet mischien iemand hoe ik hem het stijgeren wel kan leren?

Widner

Re: goed begin, maar stijgeren lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:17

Ik denk dat je beter eerst meer kunstjes aan je paard kan leren, je bent pas een week bezig! Begin gewoon met de basis zoals pas, ja knikken enzo. En pas als hij dat beheerst kan je beter pas verder gaan kijken... En mischien kan je het dan op een anderen manier proberen, ik geloof dat er wel meer manieren zijn..

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 21:18

oke, bedankt voor je advies.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:20

Het aanleren van steigeren is een van de láátste dingen die je een paard in de vrijheiddressuur aanleert. Ik zou zeggen wacht er nog een jaartje of 2 á 3 mee.

Het aanleren van de pesade lijkt leuk maar een beetje slim paard gaat dit al snel tegen je gebruiken.

Begin bij het begin, niet bij het einde!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:25

Steigeren kan onveilig zijn, zeker als je nog niet lang bezig bent. Je weet niet of je pony zelf de trucjes gaat doen om iets te krijgen, en als ze vlak achter je staan en je hebt niets in de gaten is het een onplezierige verrassing Knipoog

Je bent nog maar net bezig, probeer het gewoon met een paar simpelere dingen eerst, totdat je pony die echt helemaal snapt. Werk bijvoorbeeld aan de perfecte beheersing van de stemhulpen. Over de manier waarop je het aan probeert te leren lopen de meningen uiteen, ik kan me heel goed indenken dat je paard het niet snapt en in paniek raakt. Ik twijfel echter over of je hem daarvoor had moeten belonen (maar goed, we praten over een enkele keer Knipoog ).

Je zegt dat je de manier met de voet onveilig vind, dus je snapt gelukkig dat het heel onveilig kan zijn. Kijk dus ook uit of je pony zelf trucjes gaat doen om te schooien Lachen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:06

weer 1 die denkt dat ze paard binnen een week kan leren steigeren..
lees alle topics hier is over en DENK na...
je bent een beginende vd-er en steigeren is voor de gevordere vd-ers..
dus hier hoef je je nog lang niet mee bezig te houden.. begin met een zeer goede basis en wat grond oefeningen en kom dan nog maar is terug..
tevens is de manier die je geprobeert heb erg logisch dat je paard in paniek schoot Verward trekken en voorwaards drijven..
dat is zelfde als tegen jou zeg dat je door moet lopen maar je aan je haren terugtrek Clown

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 22:27

herhalen herhalen herhalen bij 1 reactie daarover weet ik het wel hoor. en ik heb het zelf van een vd site gehaald Knipoog als dit de verkeerde manier is kan je minstends de goede manier zeggen. alleen maar reacties van dit is niet goed en dat is niet goed daar heb ik totaal niks aan. ik vraag advies Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:33

En ze geven je geen advies omdat het gewoonweg niet veilig is Lachen
Voor je eigen bestwil dus Knipoog
En niet alle site's zijn betrouwbaar op het internet Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:15

x_Marr : inderdaad.. kan jou wel een juiste manier vertelen maar dan ga je er veder mee rotzooien.. en tevens kunnen meer mensen meelezen waarbij nog meer penny's denken jeeh dats leuk dat leren we onze pony even aan..!
ga je bezig houden met andere oefeningen meis en kom later maar weer met deze vraag .

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 23:02

maar later kan er ook geen antwoord op gezegt worden omdat de penny´s het anders lezen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:04

massy, even een hele serieuze vraag waar je even over na moet denken.
Als je een paard ohz zou inrijden, zou je dan ook met passage beginnen?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 23:06

Pensionnetje schreef:
Begin bij het begin, niet bij het einde!

Ja helemaal mee eens. Het lijkt me trouwens ook niet erg goed om je paard te belonen als hij in paniek raakt?

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 11:49

het was een gerustelend klopje Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:16

en mijn vraag? wil je die nog beantwoorden?

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 12:42

stef schreef:
massy, even een hele serieuze vraag waar je even over na moet denken.
Als je een paard ohz zou inrijden, zou je dan ook met passage beginnen?

ne

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:43

waarom begin je dan wel met steigeren?

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 14:26

ik ben helemaal niet begonnen met stijgeren Knipoog ik heb eerst opt blok geleerd + liggen en toen ben ik begonnen met stijgeren mar daar ben ik mee gestopt en nu doe ik andere dingen zoals flemen buigen enz..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:46

ja, dat heb ik gelezen, maar zoals het deed is vergelijkbaar met: "ik leer een paard stappen en vervolgens de passage"
Snap je wat ik bedoel?

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:13

ja snap ik. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:41

Even een quote uit een dit topic (scheelt weer tikwerk):

viewtopic.php?f=122&t=810929

Cassidy schreef:
Er staan wat topics op VD over steigeren, en de waarschuwing om het niet aan te leren. Jij kunt wel niet op je shet gaan rijden, maar een ander misschien wel en als hij in die gevallen ook gaat steigeren en in het ergste geval achterover klapt en de ruiter onder zich begraaft kunnen de gevolgen dodelijk zijn.

Een beetje verantwoordingsgevoel hoort bij het houden en beleren van paarden. Steigeren gewoon NIET aanleren, komen grote brokken van!

Kijk even op de volgende topics en volg de links die daar gegeven worden:

viewtopic.php?f=122&t=706376

viewtopic.php?f=122&t=774187

viewtopic.php?f=119&t=737293

viewtopic.php?f=122&t=726783

viewtopic.php?f=10&t=706121

En als klap op de vuurpijl:

viewtopic.php?f=21&t=514461

viewtopic.php?f=53&t=519470&p=12190051#12190051

viewtopic.php?f=119&t=701252

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:06

ja ja, ik snap het dat steigeren gevaarlijk is! En ik verwacht dat zei dat na 15 waarschuwingen ook wel begrijpt, maar ik zou het na 1 waarschuwing al begrijpen. (ik weet het, ben bijzonder intelligent DUS NIET)'Geef liever antwoord op haar vraag, en als je alleen maar van mening bent dat het fout is kan je beter zeggen dat alles fout is. Je mag niet lopen want dan kan je struikelen, je mag niet fietsen want je kan uit de bocht vliegen, je mag niet computteren want je ogen gaan eraan, je mag niet zitten want de stoel kan in elkaar zakken, je mag geen trap op want de leuning kan los zitten, en als je een trap opgaat met een veiligheidsgordel!
omg.
Je mag je bed niet opmaken want je kan verstrikt komen te zitten in het beddengoed

Snappen jullie wat ik bedoel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 00:13

Teveel informatie geven is in sommige gevallen heel gevaarlijk...dus doen we dat maar niet. Als ze echt wil weten hoe steigeren gaat, laat haar dan wat meer tijd aan de basis besteden en die bevestigen, dan komt er vast iemand die haar daarbij wil helpen.

Ik ga iemand die net een week bezig is met een opleiding voor arts toch ook niet vertellen hoe een open hart operatie werkt?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 01:25

Amen Cassidy!

Het gaat hier ook niet om iets dat misschien wel eens fout zou kunnen gaan, het gaat om iets dat gewoon heel gevaarlijk is. Dat erin krijgen is dan niet zozeer de truc, het eruit krijgen, en er zonder botbreuken vanafkomen is meer een kunst