Longeren leeftijd en ontspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

Longeren leeftijd en ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:48

Wat vinden jullie de beste leeftijd om (rustig) te beginnen met longeren?
Zelf vond ik 2.5 jaar een goede leeftijd, maar lees dat vele dat nog te jong vinden.

En hoe leert een paard aan de longeerlijn zich te ontspannen, want hier staat er 1 die alleen maar met zijn hoofd redelijk hoog loopt en waar de ontspanning maar niet in wil komen.

Coconut

Re: Longeren leeftijd en ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:50

ik vind 3.5 a 4 jaar een goede leeftijd om te longeren en te beleren.

Amadeuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:24

Knollboll schreef:
Zelf vond ik 2.5 jaar een goede leeftijd, maar lees dat vele dat nog te jong vinden.

En hoe leert een paard aan de longeerlijn zich te ontspannen, want hier staat er 1 die alleen maar met zijn hoofd redelijk hoog loopt en waar de ontspanning maar niet in wil komen.

ik vind 2.5 jaar ook een goede leeftijd om te beginnen want als hij / zij 3 is kunnen ze onder het zadel en dan kun je hem een beetje laten wennen aan het zadel via de longe

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:45

Knollboll schreef:

Ik vindt dit een mooie leeftijd om mee te beginnen kan hij er vast aan wennen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:47

Ik vind drie jaar vroeg genoeg. Ze wennen snel genoeg en de belasting op de volte is toch al groot. Ik begin zelf altijd als ze ruim drie jaar zijn en ze hebben het zo door. Vind het nergens voor nodig om daar (nog ) een half jaar eerder mee te beginnen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:50

Dat ligt helemaal aan het paard zelf.. De één is bij 3 al 'volwassen' en de ander pas bij 5 jaar.
Ik vind zelf dat je niet eerder als 3/4 mag beginnen met longeren ect. en daarna verder rustig inrijden.
Maar misschien komt dat omdat ik IJslanders gewend ben (waar ik zeker mee zou wachten tot 4/5 jaar om te longeren en ze daarna in te rijden).
Een voorstander van laat inrijden dus Haha! .

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:54

mijn arabier was met 2.5 nog veels te jong om te beginnen (met 4 zadelmak gemaakt) terwijl onze welsh cob/tinker aandacht en werk eistte op die leeftijd. Hij wilde werken (klierde erg als we niets met hem deden) en we zijn toen wel al begonnen met longeren en voor de (lichte) sulky beleren. Onder het zadel pas op zijn vierde. Maar het ligt dus ook aan het dier zelf.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:21

ik doe alle paarden vanaf 2 jaarlongeren tot 3 jaar en dan inrijden
door het longeren hebben ze de bespiering vebeterd waardoor het rijden ook makkelijker wordt

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:22

2 jaar vind ik wel ERG vroeg om al te longeren..

ChanOs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:05

2 jaar is inderdaad erg vroeg om te beginnen hoor, 2,5/3 jaar is al vroeg en dan moet je ook kijken of het paard het wel aan kan!

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:02

waarom is 2jaar wel erg vroeg met het beginnen van longeren?
mijn mening is dat als het het 1x in de week een kwartiertje doet geen kwaad kan.
ook heb ik hier over gesproken met mijn dierenarts en zegt dat het geen kwaad kan.
mijn haflinger is ook 2jaar en ik ben ook al lichtjes begonnen met longeren.
en loopt ook ontspannen de hoofdje naar beneden.
ik gebruik geen hulpteugels of iets.
alleen een kaptoom en ze doet het super en heeft er plezier in.
als ze iets niej wil doet ze het ook niet

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:17

2.5 of nog liever 3 is een mooie leeftijd, vind ik.. Doe het niet te lang en niet op een te kleine cirkel. Verander vaak van hand. 10 minuten is in het begin lang genoeg.. Daarna 15 min. en zo verder.. Daarna liever twee keer per dag 10 minuten dan 20 minuten in één keer.
Begin heel rustig..

Ontspannen moet zelf vanuit het paard komen, zorg dat je zelf rustig bent, dat het paard weet wat er bedoeld wordt en dat de omgeving niet te veel prikkels bevat.. Dan zou er vanzelf ontspanning moeten komen.

Pas als het paard er helemaal aan toe is kun je hem gaan bij zetten om iets aan de te hoge halshouding gaan doen..