Wat is nu een goede longeertraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

Wat is nu een goede longeertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:59

Hallo,

ik zit al een eindje met een vraag, waar ikzelf geen antwoord op vind. Iedereen longeert zijn paard wel, ik ga ervan uit dat iedereen die longeert dat op een goeie manier doet (om een antwoord te vinden op mijn vraag, want anders zitten we in een ellenlange discussie Knipoog ), maar wat is nu een goeie longeertraining??? Ik bedoel hiermee op lange en korte termijn. Hoe moeten de oefeningen eruit zien? Persoonlijk ben ik een voorstander van longeren zonder bijzet, omdat je dan echt wel moeite moet doen om je paard correct te doen lopen. Maar als er iemand in zijn longeertraining bijzet gebruikt, graag, dan kan ik hun standpunt ook eens horen.

Ik heb ooit nog longeerlessen gekregen van een persoon die op hoog niveau lesgaf en ook longeerlessen gaf. Hij had een syntra opleiding 'longeren' achter de rug en in Nederland ook van Lammert Haanstra longeerlessen gekregen. Dus die persoon wist wel van aanpakken. Tijdens mijn lessen (dat was 1 keer per week, telkens met en ander paard... het was in een manège) heb ik (denk ik) alle oefeningen doorlopen die je aan de longe kunt doen. Maar een training op lange termijn (waarbij de spierontwikkeling ontstaat) heb ik nooit gekregen, dus heb ik nooit de resultaten gezien...

Iedereen die zich aangesproken voelt om een berichtje na te laten, wees welkom Haha!

RosaNur

Re: Wat is nu een goede longeertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:07

Hoi,

goede vraag.
Ik longeer zo'n 4x per week als het rijden niet lekker uitkomt en dan voornamelijk of met touwtjes of met een halsverlenger (dit wissel ik af)
En in het begin toen mijn nog niet veel conditie had ben ik begonnen met een kwartier longeren (links, rechts, links/ of andersom) en dan 5 minuten per kant.

Dit is nu allang uitgebouwd naar een half uur en de intensiteit verschilt per dag. Als ik een dag besluit het wat zwaarder te maken doe ik het eerste kwartier voorwaarts neerwaarts en het tweede wat meer opgericht en maak heel erg veel overgangen.

Als ik wat rustiger aan doe houdt ik het op alleen voorwaarts neerwaarts en dan een minuut of 20. Maar hoe je het het beste kan doen is ook afhankelijk van wat het paard zelf kan hebben en hoe het gebouwd is.

Ik hoop dat iemand anders hierin verder een aanvulling kan maken...

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 19:11

Niemand verder???

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:35

Hoi,
Ik longeer mijn paarden al jaren, niet alleen vanwege conditie opbouw, maar ook omdat je heel gericht kunt werken. Ik zie longeren als een soort van 'afstandsbediening'. Je ziet direct wat je doet. Je kunt aan beide zijden goed loswerken, voorwaarts-neerwaarts longeren en zelfs schouder voor doen.
Ik wissel af met het tuigage: dan weer dubbellonge, pessoatuigje of gogue. Ook wel met een halsverlenger (stiek).
Ook het trainen hou ik afwisselend, soms een kwartiertje en dan narijden, dan weer alleen half uur-drie kwartier longeren met genoeg omdraaimomenten. Ook leg ik weleens wat grondbalkjes neer (geen hindernissen!), Yetse wil nog wel eens een keertje sloffen en wordt er zo aan herinnert dat hij zijn voeten moet optillen. Het maakt de dagelijkse training afwisselender voor de paarden en ze hebben er duidelijk plezier in. Ze zitten goed in hun vel en doen wat vreugdebokjes bij aanvang, de oogjes staan ondeugend en helder.
Alles gebeurt vanuit de rust en ontspanning, als ik merk dat ikzelf of 1 van mijn paarden niet goed in zijn vel zit, vraag ik niet door, maar doe wat simpel los grondwerk. Altijd positief afsluiten.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:04

Bedankt voor de info!!!

Dat afwisselen is inderdaad wel een goed idee Pling Ik ga er vanaf nu ook wat meer afwisseling in stoppen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:04

Ik longeer niet meer dan een keer per week, tevens ook niet minder.

Ik vind het een hele goede manier om onbelast te trainen, zonder iets op zijn rug wat bij mijn paard zijn zwakste plek is. Hij springt daarnaast nog weleens een keer vrij, of we doen wat grondwerk maar niet twee keer per week een echte longeertraining.

- We stappen aan de hand wat in, over de hoefslag.
- Zonder touwtjes longeer ik hem op elke kant zo'n 7 minuten incl. los draven.
- vervolgens gaan de touwtjes er om. Heel los nog. Op de manier van Lammert Harmstra. Hij moet leren om over zijn rug te lopen. Op deze manier leert hij dat heel snel.
- De touwtjes gaan wat strakker zodat het niet meer 'neus op de grond' is maar wel laag nog.
- Vervolgens gaan de touwtjes eraf, op beide handen even galoperen en dan uit draven en stappen.Daarna gaat hij los.

Deze manier is voor ons heel fijn, hij leert te ontspannen en dat over zijn rug heel lopen heel fijn kan zijn. Hij kiest er uit eindelijk zelf voor om zo te lopen. Hij heeft genoeg ruimte om zijn hoofd de lucht in de gooien. Bovendien word zijn hals niet vast gezet en heeft hij ruimte om zelf voor binnenstelling te kiezen of zijn hals recht te laten.

Met enig regelmaat gebruik ik ook nog weleens de passoa voor zijn achter hand.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:27

Hele goede vraag en ben dan ook zeer benieuwd naar de andere methoden Lachen

Ik longeer vaak 1x in de week. En soms longeren en dan narijden. Daarnaast komt mijn pony ook vaak genoeg 'bloot' aan de longe om lekker uit te razen (vooral in de winter) naast het rijden.

Ik doe het als volgt:
Ik start met wat aan de hand stappen, vaak over het erf. Vervolgens de longeerbak in en een paar rondjes links rechts indraven en lekker wat galoperen. Dit om wat warm te worden en eventuele overtollige energie lozen. Vervolgens gaan de touwtjes eraan.

Hoe de touwtjes eraan gaan en dus hoe ik longeer verschilt eigenlijk per keer. Ik zie het longeren echt als een training om problemen op te lossen die ik tegenkom met rijden. Zo kan ik me pony lekker los werken of mijn pony het even zelf uit laten zoeken zonder dat ik tegen zit te werken of moeilijk zit te doen. De verschillende methodes:

- Als ik merk dat mijn pony wat vaster is, en dit betekent bij mijn pony steevast dat ze niet genoeg van achteruit loopt, dan laat ik de touwtjes bewust wat langer. Zo kan ze er naartoe gaan lopen en zelf de nageeflijkheid opzoeken. Als ze ontspannen is kan ze op die manier naar beneden toe. Als dit het geval is dan let ik er juist heel goed op dat ze vanachter blijft doorlopen en er van voor niet in gaat hangen. Ik moet haar dan soms echt even achter de vodden zitten, maar als ze eenmaal loopt is het weer super.
Is ze los dan zet ik touwtjes vaak wat strakker en laat ik haar wat meer bovenin lopen en af en toe bewust wat dieper om ook de verre spiertjes te bereiken. Hierbij maak ik heel veel overgangen om mijn pony lekker van achteruit te blijven activeren. Ik maak ook heel veel schijnovergangen en let dan heel goed op dat ze vlug vertrekt en vlug terugkomt. Als ze braaf is dan laat ik haar halthouden en gaan de touwtjes eraf. Vaak nog even uitdraven/galopperen en lekker lang uitstappen.

- Als ik merkt dat mijn pony teveel wil gaan duikelen dan zet ik de touwtjes expres niet al te lang. Ik begin dan vaak wat korter en hoger en maak haar daar fijn los. Lekker inbuigen op beide handen en heel veel schijnovergangen en gewone overgangen. Als ze lekker los is en lekker loopt maak ik de touwtjes wat langer en laat ik haar wat meer naar beneden toe. Hierbij let ik erop dat ze netjes op eigen benen loopt en actief blijft en niet te diep komt. Ook hierbij veel overgangen en schijnovergangen.

Soms heb ik problemen met buiging en dan let ik er met longeren goed op dat ze netjes stelling naar binnen heeft. Heb ik een specifiek probleem, bijvoorbeeld aanspringen in galop dan oefen ik dat wat vaker. Ik ben de laatste tijd heel erg bezig geweest met vlug en vlot vertrekken bij de overgangen en schijnovergangen en ik merk er met rijden heel veel van, in positieve zin natuurlijk Knipoog

Ik longeer zelden voorwaarts neerwaarts. Waarom? Mijn pony is wat overbouwd en haar favoriete houding is met dr neus over de grond. Op het moment dat ik haar voorwaarts neerwaarts laat lopen dan maakt ze zowat een koprol Haha!.
Ik ben eerst bezig geweest dit te oefenen onder het rijden, zodat ze niet gelijk naar beneden kletterd. Nu heb ik het een aantal keer meegenomen in het longeren, en dan alleen aan het eind als ze heel fijn loopt. En dan ook maar heel kort, anders heb ik er de volgende keer problemen mee. Het gaat al wel beter, het opkrullen is al stukken minder, maar ik moet blijven opletten dat ik haar niet zomaar even voorwaarts neerwaarts zet en kan zetten op elk moment.

Dus ja, ik longeer fanatiek. Vaak een half uur tot driekwartier Duivel . Heel veel overgangen en naargelang wat ik met rijden tegenkom pak ik aan met longeren. De bouw heeft in dit geval ook te maken met hoe ik longeer, of hoe ik juist niet longeer. Zo pak ik het voorwaarts/neerwaartse nauwelijks mee. Maar in dat geval laat ik de touwtjes wat langer en laat ik haar netjes naar voren reiken en dan wat naar beneden ipv voorwaarts neerwaarts, zodat ze dr nekje niet op kan krullen.

Overigens zet ik mijn touwtjes dan ook altijd in een driehoekje bovenin. Met de enkele keer voorwaarts neerwaarts zet ik de touwtjes onderlangs Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:37

Hoi, meld mij dan ook maar even. Bloos

In dit topic: viewtopic.php?f=10&t=810261&hilit=
zie je dat ik met een tuigje aan het longeren ben die niet verkrijgbaar is.
Dmv een katrol wat tussen de benen zit kan je paard alle kanten opkijken en zodoende zelf zijn evenwicht bepalen.
Ik longeer mijn paard nu 3 weken op deze manier en dan puur galop-training.
De eerste week een galopje van 2 minuten linksom en daarna even stappen en 2 minuten rechtsom.
Dat ben ik nu aan het opbouwen en we zitten al op 5 minuten galop achter elkaar.
Ik merk dat mijn paard nu zelf ook stelling aanneemt en de spiren die ontwikkeld moesten worden in de achterhand komen nu ook voorzichtig tevoorschijn.
Vandaag heb ik hem weer gereden en ik heb totaal een ander paard onder de kont.
Ik ben nu in het bezit van een echte krachtpatser.
Dus voor het versterken van de achterhand is dit een super tuigje.
Om de draf beter te krijgen gaat mijn voorkeur uit naar de pessoa, maar zelf heb ik daar niet mee gelongeerd.
Wel bekend met dubbele longe.
Dat deed ik vroeger heel vaak, maar ben daar nu aggestapt, omdat ik mijn paard aan de losse longeerlijn wil trainen.
Ik wil ze zo min mogelijk in de mond komen.

Een lesklant van mij had heel veel moeite met de galop van haar 4 jarig paard.
Ik heb een tuigje bijgemaakt en sinds een week is ze nu dit paard aan het longeren en gisteren heeft ze haar even gereden en mij daarna heel erg enthousiast opgebeld.
Haar paard kan nu eindelijk echt galopperen.
We zijn dus heel erg benieuwd of er meer mensen met een soortgelijk tuigje longeren.

Ik sta ook altijd bij de achterhand en loop aktief mee.
Merk dat je paard je energie overneemt.
Als ik stil ga staan gaat het paard langzamer en loop ik zelf rechtop mee met een drijvende hand en lekker actief, gaat mijn paard al uit zichzelf veel actiever werken.