mini als de dood voor clicker.....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

mini als de dood voor clicker.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 12:25

met mijn fjord ben ik jaren geleden al begonnen met VD (al noemde niemand het toen zo...).
Later heb ik een shethengstje van me wat 'kunstjes' aangeleerd.

Maar nu heb ik sinds de winter een mini merrie van ongeveer 12 jaar. Ik wil haar zoveel mogelijk dingen aanleren, gewoon om lekker met haar bezig te zijn. Door veel te lezen hier (en ermee gewerkt te hebben met oa honden) ben ik enthousiast over de clicker, omdat het een beloningsmethode is die je zeer goed kunt timen... Echter ben ik al enige tijd met haar bezig om haar te leren dat " click = beloning" Het probleem is dat ze, zodra ze de click hoort, een halve meter achteruit schiet van het geluid (heb ookal andere clicker geprobeerd met ander toonhoogte). daarna komt ze wel het lekkers halen, dus ze snapt nu wel dat na het geluid lekkers komt. Alleen doordat ze schrikt van de click, lijkt dit me geen goede beloning...
Het is ook niet zo dat ik het 1 of 2 keer geprobeerd heb, maar al een behoorlijke tijd, soms met 2 weken pauze, om het daarna weer te proberen, maar het schrikken blijft

Wie weet wat ik hieraan kan doen?

Amable

Re: mini als de dood voor clicker.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:47

Normaal heb ik zoiets van doorgaan tot ze geen reactie meer geeft op het geluid behalve dan kijken waar het lekkers vandaan komt. Doe je ook al oefeningen met de clicker? Zoals targetten, niet eten, benen optillen? Anders ga daar ook mee aan de gang. Dan komt de focus ook minder op de click te liggen.

Eventueel kan je ook nog met je tong gaan clickeren, door de tegen je je tandvlees aan de bovenkaak (binnenkant) aan te duwen en dan te laten vallen krijg een click geluid die op de clicker lijkt. Uiteraard kan je ook een ander beloningssignaal gebruiken zoals een woord/klank (braaf, yes, ex)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:22

Gewoon als je clickt een snoepje geven. Ze zal snappen dat
als er een click komt dat ze een snoepje krijgt en ze zal er vrij
snel aan wennen. Er zijn ook clickers met vrij zacht tot vrij
harde toon.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:28

Terwijl je bij je paard met andere dingen bezig bent, click gewoon heel regelmatig, zodat je paard went aan het geluid. Als ze er niet meer op reageert, ga je er pas een nieuwe associatie (beloning) mee maken.

succes!