Een stevige krabbel als beloning... maar hoe lang nog?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kahvay

Een stevige krabbel als beloning... maar hoe lang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 11:09

Tur is een tinkerruin van 15 maanden oud, m'n eerste paard, die drie maand geleden bij me kwam. Het stond al van tevoren vast dat het grootste deel van zijn training met de clicker zou zijn. Eerste experimenten waren niet echt hoopgevend. Het geluid van de clicker vond hij blijkbaar te fel of te doordringend. Het vervangend klakken met m'n tong was niet consequent dezelfde toon. En van snoepjes was hij niet zodanig onder de indruk dat hij er ook nog iets voor wou doen. Hij nam ze wel erg beleefd uit de hand... als hij de delicatesse al wou tenminste. Op een bepaald moment realiseerde ik me dat ik eigenlijk het stukje wortel tussen z'n lippen aan het proppen was. Dat kan toch niet de bedoeling van "click and reward" zijn?
Heel het clickergedoe borg ik een tijd weg om me te bezinnen hoe ik het, later, beter zou kunnen gebruiken. Ondertussen merkte ik wel tijdens dagelijkse borstelbeurten dat Tur gek was op een stevige krabbel, met gekromde vingers of met een manenborstel, vòòr z'n schouderblad. Hij tuit zijn lippen tot een minislurf en draait zijn nek bijna in de knoop. Enkele keren viel hij bijna gewoon om van puur genot.
Eergisteren op de wei heb ik opnieuw de clicker opgenomen met in plaats van een snoepje, een korte stevige krabbel op zijn schouder als beloning. De clicker was eerder toevallig in m'n broekzak verzeild, dus ik had niets anders bij me. Voor de fun probeerde ik hem te 'targetten' op mijn hand. Dat ging als vanzelf, en hij aanvaarde de krabbel als reward. Ok, targetten op mijn hand is niet zo'n slim idee, en snel had ik ook door waarom. Meneer liet zich nogal meeslepen in het spel, zie je?
Hij kon er maar niet genoeg van krijgen en het was moeilijk om ermee te stoppen. Uiteindelijk moest ik wel, want zijn twee maten (veulens van dezelfde leeftijd) waren erg geïntrigeerd door de commotie en eisten hun deel van de actie. Dat wordt toch wat veel voor een onervaren knoeier.
Nadien dacht ik dat het zo vlot ging omdat hij zich de eerdere experimenten herinnerde of dat het gewoon toeval was.
Gisteren liep ik naar de afsluiting van de wei en Tur rénde naar me toe. Hij komt altijd al wel, maar steeds op zijn dooie gemakje. Als hij kon praten zou hij het me niet duidelijker kunnen maken. Hij wou verder spelen. Dus nog eens targetten en ook 'achter' geleerd. Dat achteruitgaan... ik heb hem misschien vier of vijf keer zacht op zijn borst geduwd, daarna moest ik maar wijzen en 'achteruit' zeggen of hij ging al. Ik kan maar beter ook vertellen dat de eigenaars van de andere paarden ook op de wei waren, dat die wei vol vers gras staat, dat er fietsers en wandelaars voorbijliepen. Maar Tur was zo gefocust en bij de zaak en energiek. We liepen en oefenden door de 'menigte' door maar hij miste geen stap.
Bon. Genoeg. Het is duidelijk dat ik nog steeds vrij euforisch ben. Ik wil realistisch blijven en weet dat dit niet elke keer zo van een leien dakje zal gaan. En daarom ook mijn vraag. Zijn er hier mensen die ook trainen zonder snoepje, misschien zelfs met een stevige knuffel? En blijft dit volstaan of hebben jullie ook moeten overschakelen naar snoepjes.

En mag hier ook een plaatje van die kanjer, met z'n vriend?
Afbeelding

vicksytje

Re: Een stevige krabbel als beloning... maar hoe lang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:06

wat een mooie paarden zeg Haha! nou de mijne krijgt wel altijd een snoepje , of als de snoepjes op zijn een plukje gras Lachen maar een knuffel vind ze één of twee keer goed maar dan doet ze het niet meer voor je Tong uitsteken (slimme meid ) Maar wel leuk dat hij daarmee genoeg heeft !

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:40

Ik denk dat je prima bezig bent. Stukje uitleg; De clicker is de secundaire versterker van de primaire versterker. De primaire versterker wordt ook wel beloning genoemd. Een beloning moet als beloning ervaren worden door de ontvanger, anders is het geen beloning. Een beloning is altijd een eerste levensbehoefte, voor paarden houdt dat in: water, voer, veiligheid, rust en sociaal contact. Deze zaken kan je als beloning gebruiken, mits deze dus door de ontvanger als beloning ervaren worden. Bij jou paard wordt sociaal contact als beloning ervaren, nou, prima!

Paarden zijn ook dieren die echt graag iets doe voor je als ze ervoor beloont worden. Vergelijk het met een klein kind. Zo'n kindje springt van een stoel op de grond, doet dat 2 keer en het lukt en dan roepen ze jou als volwassene erbij, "kijk eens wat ik kan!!!" En jij maar roepen, "goed hoor" "heel mooi" "knap zeg!" Nou, dat is precies wat een paard ook graag hoort bij alles wat hij doet. En bij jouw paard is de kriebel deze ervaring. De mijne pleegt een moord voor een brokje Knipoog

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:44

Leuk verhaal en juist super handig dat jouw paardje genoegen neemt met een lekkere kriebel.
De beloning hoeft zeker geen voer te zijn bij clickeren. Als jij iets anders hebt gevonden dat jouw paard motiveert om mee te denken...prima toch!

kahvay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 10:04

Van harte bedankt voor de reacties. Op bokt had ik al wel hier en daar topics gelezen over de meest geschikte beloning. Maar het ging dan vooral over welk soort snoepje en hoe fijn of grof dat dan wel te snijden is. Misschien dat ik daar later ook over moet dubben, wanneer Tur krabbelen onvoldoende begint te vinden. Maar gezien zijn jeugdig, onbezonnen enthousiasme maak ik me daar voorlopig geen zorgen om.
Uit de bijbel van Alexandra Kurland was ook te begrijpen dat jonge veulens nog wel te verleiden zijn met een knuffel, maar dat dat niet langer opging bij het opgroeien, of volwassen paarden. Ondertussen is die rakker al wel een kleuter van iets meer dan een jaar.
Het is dus geen probleem of bezorgdheid, meer het polsen naar gelijkaardige ervaringen. Het grote voordeel is: een knuffel heb ik steeds bij me, snoepjes zou ik wellicht regelmatig vergeten.
Jullie posts hebben me in elk geval nog trotser op hem gemaakt dan ik al was. Merciekes hé