Longeren zonder longe.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentj

Longeren zonder longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:09

Mijn verzorgpaard (Friese merrie van 3 jaar) is nogal een doordrammertje.
Ik ben haar een tijdje terug beginnen te longeren maar dit verliep niet al te vlot, ik ben toen een tijdje gestopt met haar te longeren om met haar grondwerk te kunnen doen, ze kan draven en stap (galop is voor later). Ik terug met haar aan de lijn MET longeerzweep maar helaas het werkte nog steeds niet, ze weigerde rondjes rond mij te lopen, ze bleef gewoon rondraaien, en ze reageerde niet op de zweep. Ik deed althans hetgeen wat ik moest doen. Nu kwam mijn vriendin met het idee een join-up te doen, zo kreeg ze ook meer respect voor mij en werd het vertrouwen in mekaar groter. Wat mij nu opviel is da ze tijdens deze join-up veel beter meewerkte en braver was. ZE had ook geen halster ofzo aan. Nu ben ik haar beginnen longeren zonder longe maar wel met zweep en het gaat stukken beter! Ze reageerd nu wel op de zweep en werkt heel goed mee op commando's.
Is het omdat ze zich vrijer voelt nu ze niet aan de longe hangt dat ze zo goed luisterd?
Zijn er mensen die dit ook met hun paarden doen?

Graag raad!! Bloos Alvast bedankt!

sammykuh

Re: Longeren zonder longe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:35

hoi,

Ik longeer mijn ponys altijd met een dubbele longe. Dit omdat ik er aangespannen mee rijd en ze zo lekker soepel houd. 1 keer in de week doe ik (freestyle) lekker zonder halster in de bak laten stappen en draven. En dat hij naar me luisterd.

Ik en mijn ponnys vinden het lekker werken je ziet ook aan hem dat hij het leuk vind en er plezier in heeft. Vandaar dat ik het 1x in de week doe. Is eens wat anders dan hard werken. Lekker ontspannen enzo.

Ik zou zeker zou door blijven gaan. Maar daarnaarst zou ik toch een paar keer blijven proberen met de longe. Probeer anders eens met een dubbele longe. Dan heb je ook een buitenlijn waarmee je haar weer naar buiten kan sturen zodat ze beter bij je vandaan blijft.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:26

Ik doe dit regelmatig met mijn paard..
Is alleen absoluut geen aanrader voor paarden die nog niet aan een longe kunnen lopen. Zo leert ie dat ie ook van je af kan lopen, wat zo te lezen niet echt de bedoeling is. Dit kun je over een tijdje wel veel gaan doen, al het paard ook goed luisterd aan de longe. Ze hebben er inderdaad wel veel plezier in.
Heb je al geprobeerd om iemand een aantal rondes mee te laten lopen met het paard? Paard leert zo voorwaarts te blijven, tegerlijkertijd dat het geen race is, en dat hij/zij op de 'volte' moet blijven.
Succes!

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:57

Ik doe het ook wel vaak, natuurlijk he TS Knipoog

Nouja met de TS en het paardje gaat het ondertussen echt suuuupergoed! Dat wou ik toch nog even laten weten!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:59

Dat je gekozen hebt voor een join up vind ik niet zo verstandig..
Ieder paard kan je leren longeren maar daar zit nu eenmaal tijd in..

Ik longeer die van mij los in een longeerbakje..

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:14

Mag ik dan vragen wat er mis is met een join-up? Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:17

Er is niks mis met de join up mits je de join up op de juiste wijze uitvoert en niet voor elk klein accefietje gebruikt..

Zo bedoel ik: Waarom een join up gebruiken omdat je paard niet kan longeren. Je kan niet verwachten dat hij alles in 1x snapt. Dit kost tijd, bij het ene paard wat langer als bij het andere.
Ik zie namlijk niet in waarom je hiervoor een join up moet gebruiken.

Maar zoals ik al zei er zijn heel veel topics over
viewtopic.php?f=125&t=556025
Lees dat topic maar even door Knipoog

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:23

Zullen we zeker eens doen. Maar het is niet omdat het paard niet aan de longe wil dat we een join-up deden. Ze heeft soms echt niet door dat ze sterker is als ons en duwt ons gewoon over. Paardje schopt de TS ook wel eens bij het hoef-uitkrabben. Dat en nog veel andere dingen, daarom hebben we een join-up geprobeert omdat dit de band tussen mens en dier versterkt Knipoog
We merken nu ook dat ze meer stil staan, niet zo snel meer schopt en ons niet meer omver duwt dus het heeft zeker geholpen Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:27

Oke dat heeft ze niet gezegd.. maar versterken van de band wel op een hele erge wijze.. als je het topic doorleest weet je waarom.. Daarom wil ik zeggen weet waar je mee bezig bent als je nog eens een keer een join-up bij een paard wilt doen en doe dit absoluut niet zomaar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:21

Wartertje schreef:
daarom hebben we een join-up geprobeert omdat dit de band tussen mens en dier versterkt Knipoog

De Join up versterkt de band tussen mens en dier niet, je geeft het paard psychisch een pak rammel van heb-ik-jou-daar. Vind je het gek dat ze daarna luisterde? Je hebt haar in principe met de dood bedreigd, en haar later weer bij je gevraagd.

Misschien zou je voor je eigen ontwikkeling de sticky op het NH forum over de Join-up even kunnen doorlezen.

Voor je gemakt heb ik hem hier neergezet:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Het feit dat de merrie omdraaide en beslist niet wilde luisteren bij het los longeren kan er ook aan hebben gelegen dat je lichaamspositie tov het paard niet correct was.

Nogmaals een waarschuwing: JOIN UP NIET ZOMAAR MEENEMEN! Ook, en helemaal niet om de band te versterken, daar zijn andere methodes voor.

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 23:02

Sinds ik die join-up doe gaat het eigenlijk veel beter met mij en het paard, ze reageerd er hele erg goed op. Maar bedankt voor de tips!

Giovanna12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:54

Een welshje longeer ik wel is en die begint meestal te schudden met zijn hoofd als ik hem longeer met longeerlijn
Wij hebebn dan een overdekte longeercirkel maar als je haar (merrie) loslaat dan kijkt ze je niet meer aan en krijg je haar zodra je klaar bent voor geen cent meer te pakken. Dit kan erg irritant zijn ..
Wat kan ik proberen?
Groetjeszz

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:13

Leren hoe je je paard met lichaamstaal kunt sturen. Schuin voor haar gaan staan om af te remmen, schuin achter haar gaan staan om te drijven. Op het moment dat jij denkt dat je klaar bent hoeft zijn dat nog niet zo te vinden.

Op het moment dat zij stilstaat nadat je haar hebt afgeremd, wat gaat ze doen als je op haar afloopt? Hoe loop je op haar af?

Het lijkt me overigens het beste als je zelf een topic opent over dit probleem. Daar ga je zeker weten wat meer reacties op krijgen.

zorrohvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:26

ja, ik doe ook wel eens aan een join-up.

Mijn vz haflinger was namelijk zeer dominant, ook tegen mensen, ze liep je gewoon omver en met longeren liep ze steigerend na je toe.\

nu kan ik haar in stap en draf longeren, ik heb alleen iemand nodig die rechtsom even mee loopt, omdat ze dan weer gaat klieren. Ze loopt wel met haar hals na beneden en ook ontspannen.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:22

Ik zou zeker niet longeren zónder longeerlijn, voordat het lukt mét. Blijf proberen, alles gaat tenslotte niet vanzelf. Zoek desnoods hulp van een ervaren iemand. Veel succes!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:04

ik zou eigelijk gewoon eerst beginnen met longe, nu is hij nog jong om te leren, later zou het er echt niet beter op worden! later kan het dan altijd nog zonder.

Zelf ken ik ook een pony, die zonder longe gelongeerd wordt. maar dat komt omdat hij zo gewend was aan dat rondjes lopen, dat hij dat nadehand uit zichzelf deed!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:13

áls ik al longeer dan is het ook alleen maar zonder hulpmiddelen, dus gewoon een halster om en rond laten lopen in de longeercirkel, dus ook geen longeerlijn oid eraan. Gaat veel beter vind ik dan met longeerlijn.

Maar kan me voorstellen dat sommigen het gewoon fijn vinden om met een pessoa oid te longeren maar dat even terzijde.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:46

Ik ben het met Henrieke eens. Ik longeer ook altijd met alleen een zweep. Vaak leg ik die halverwege weg en gebruik ik alleen nog lichaamstaal om de paarden te sturen. Dit gaat heel erg goed. Ik vind persoonlijk dat je een paard vaak hindert als je met longeerlijn longeert. Ik vind het prettiger als het paard vrij uit kan lopen en dan uit eigen wil doet wat je vraagt, zonder gedwongen te worden door longe, bit, dubbele longe of wat dan ook.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:29

Ik wissel het af..soms met longe en soms zonder
Gaat allebei goed!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:54

Sommige paarden voelen zich opgesloten aan de longeerlijn. Was eerst bij mijn verzorgpony ook, die flipte helemaal als ze harder moest dan stap. Is langzaam beter geworden, en kan nu gewoon met lijn longeren omdat ik geen beschikking heb tot een longeerbak moet dat wel. Maar zonder lijn vind ik zelf ook heel fijn, ik raak ook vaak in de knoop. Nagelbijten / Gniffelen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:44

Ik ben ook begonnen zonder longe en zweep, en met lichaamstaal een beetje join-up achtig de pony laten stappen, draven en heel even gallopperen. Zo ben ik al met twee 3-jarigen begonnen en het werkte super. Al gelijk vanaf het begin de stemcommando's gebruikt. Later longe en zweep erbij gepakt.

Pony's zijn nu heel braaf aan de longe. Ik ben zonder begonnen omdat ik zelf geen ervaring had met longes en bang was in de knoop te raken.
Helaas kan ik momenteel niet meer los "longeren", omdat al mijn plastic afzetpaaltjes kapot zijn. Met longe heb ik ook het liefst een afgezet stuk, want midden in de wei gaat niet echt goed Clown