Longeren met pessoa & dubbele longe.. Slecht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Longeren met pessoa & dubbele longe.. Slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:23

Ja ik heb weer wat nieuws geprobeerd Clown

Ik heb een paard die een typisch geval is van ''liever lui dan moe''

Tijdens longeren luistert ze wel goed naar mijn commado's dus draf is draf etc. Ook tempowisselingen in dezelfde gang reageert ze prima op. Maar der achterhand komt het volgende rondje pas de bocht om.
Ik ben me pessoa gaan longeren en die werkt goed. Ze loopt netjes met der achterhand erbij en lekker ontspannen. Dat was toen ik begon met de pessoa ook mijn bedoeling. Gewoon eens per week lang, laag, rond en in totale onspanning Knipoog , de basis.

Nu ben ik op het punt aangekomen dat mijn paard eigenlijk precies doet wat ik wou als ik de pessoa om doe, lang laag en totaal relaxd. (Niet sloom). Maar nu wil ik der meer trainen/ aan het werk zetten. Ik heb een beetje een eye-opener gehad en zoals ze nu aan de longe loopt bevordert het onze training niet echt. Het gaat allemaal te gemakkelijk en ik merk dat ze de kantjes er vanaf loopt als ik ook maar met mijn ogen knipper. Hiermee bedoel ik dat der achterhand nog wel netjes door blijft kachelen maar voor loopt ze niet fijn, vaak naar buiten gesteld, beetje hangend. Dit komt doordat der bekken scheef stonden.

Ik moest dus veel meer focussen op het rechtrichten. Ik ben met dubbele longe gaan longeren. Dit gaat van voren heel goed, ik kan meer druk opbouwen en vervolgens uitschuiven ed. Maaaar achter laat ze er weer een half rondje later achteraan komen. Dubbel longe om de achterhand gedaan, maar op de een of andere manier kruipt deze altjid omhoog, ze zal wel rare billen hebben Schijnheilig . En ze vindt het absoluut niet fijn zo'n longe onder der staart, dus dat is geen succes.

Tuurlijk moet het paard van achter aangedreven worden, met behulp van stem, houding en eventueel aanwijzingen met de zweep maar omdat ze dus liever lui dan moe is zet ze dit eerder om in snelheid dan dat ze gaat zitten van achter. Terwijl ze heel goed weet wat de bedoeling is.

Ik kwam toen op het idee om pessoa + dubbele longe om te doen. Dit ging eigenlijk heel fijn, achterhand er mooi bij, en ik kon van voor ''spelen''. Ik heb der eigenlijk nog niet zo fijn zien lopen aan de longe.

Maarja, ik heb dit eigenlijk nooit eerder gezien. En je paard ziet er heel ''vol'' uit.

Dus ik vroeg mij af of dit de oplossing is voor ons, of moet ik het ergens anders zoeken?

sammykuh

Re: Longeren met pessoa & dubbele longe.. Slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:43

ik zou haar longeren of met pessoa of met dubbele longe.

Hoe jij het nu doet is het een dubbele werking en niet echt prettig voor het paard. Omdat hij dubbel zo hard op zijn achterhand moet werken.

Zou dus een keuze maken of pessoa of dubbele longe werkt ook veel fijner.

En dat van de lijn omhoog glijden is bij mij ook vaak is niet veel aan te doen. Komt omdat ze de benen van achter te lang strekken zodat de lijn omhoog glijd.

Veel succes met je paardje

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 11:32

Ik doe de dubbele longe niet achterlangs, maar over de longeersingel.

Verder krijg ik der op deze manier wel aan het werk zoals ze ook onder het zadel loopt.

Ik ben er nog niet echt van overtuigd dat het paard dubbel zo hard moet werken. De pessoa hangt eromheen, ze weet gewoon dat ze aan de bak moet met deze hulpteugel. Met alleen de dubbele longe krijg ik der van achteren niet goed aan het werk. Daarom denk ik ook niet dat het dubbel zo hard inwerkt.
Van voren kan ik der niet loswerken met 1 enkele longeerlijn.
Daarbij komt het probleem, ook onder het zadel, dat ze op rechts geen druk ''wilt'' en op links komt alle druk en houdt ze vast.

Om dit probleem op te lossen en het paard rechter te krijgen heb ik de dubbele longe nodig met longeren. Ze vindt het echter gewoon heel moeilijk, het ''ik kan het niet, ik wil het niet en ik doe het niet'' idee, dit merk ik ook onder het zadel.

Het is dus niet zo dat ik constant met de dubbele longe inwerk. (naar mijn idee) Ik hou de buiten longe constant, en met de binnenlonge vraag ik af en toe stelling aan.

correct me if i am wrong.. Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 11:38

ik dacht dat je bedoelde en pessoa en dan dubbele longe achterlangs. maar als je hem boven de longeersingel doet dus niet achterlangs is er geen probleem hoor.

De meeste paarden zetten wel hun achterhand er beter onder met een dubble longe achterlangs. Vandaar mijn reactie van dubbel werk als je de longeerlijn achterlangs zou doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:07

Waarom zou het niet kunnen?

Ik doe het ook wel eens, de lijn dan over de rug en rechtstreeks naar het bit, dan heb je je dubbele longe eigenlijk puur om te sturen en buiging te kunnen vragen en de pessoa doet de rest...